Mise után

2020. január 01. 11:05

Kereszténységünk nem valami babazsúr, ahol negédesen elvagyunk egymással, jól érezzük magunkat, kedélyesen eltrécselünk, aztán mindenki megy a dolgára.

2020. január 01. 11:05
Győrffy Ákos
Mandiner

Vasárnapi szentmise a templomunkban. Nem a plébánosunk tartja, hanem egy idősebb pap, aki olykor misézik itt. Ez az idősebb pap közel sem olyan népszerű a hívek körében, mint a nála jóval fiatalabb plébános. Ennek pedig egyszerűen az az oka, hogy amit általában a prédikációiban elmond, az közel sem olyan jól fésült, humoros vagy szívet melengető, mint a fiatal plébános prédikációi. Magyarul

nem azt mondja, amit a hívek hallani szeretnének.

Az ember a fordítottját gondolná. Azt, hogy a fiatal pap tart radikálisabb prédikációkat, míg az idősebb már csak rutinból beszél, kedvetlenül, érdektelenül. Hát nem ez a helyzet. Ez az idősebb pap a vasárnapi prédikációjában a családról beszélt, arról, hogy miféle veszélyek fenyegetik a modern világban a klasszikus családmodellt.

De mégsem ez volt mondandójának lényege, hanem az, amikor Európa elvallástalanodására, a kiüresedett, csak a külsőségeiben megőrzött kereszténységre tért rá. A hívek csendben hallgatták, a kisebb gyerekek olykor üvöltöztek, hisztiztek, unták az egészet, ahogy az kisgyerekes miséken szokásos. Az idős pap többek között azt mondta, hogy van a férfi és van a nő, a férfi és a nő házassága  a valódi házasság és a házasságból származó gyerekekkel együtt mindezt családnak nevezzük. Ilyen egyszerű ez, ideje lenne tudomásul venni. A Nyugat – folytatta az idős pap – mindezt egyáltalán nem tartja már magától értetődőnek, hanem erőnek erejével fel akarja lazítani a klasszikus családmodell kereteit. Ezzel együtt pedig

egy olyan életgyakorlatot, életvitelt tekint követendőnek, ami üres és értelmetlen.

Nagyjából ez volt az idős pap mondandójának lényege. Mindezt elég látványos átéléssel, megemelt hangon mondta el. Számomra nyilván nem voltak újszerűek ezek a gondolatok, és valószínűleg a hívek egy része sem most hallotta először mindezt.

A levegőben mégis érezni lehetett valamiféle feszültséget, talán nem is feszültséget, inkább feszengést,  tanácstalanságot. Valami olyasmit, hogy nem ezért jöttünk ide, nem ezt vártuk, nem ezt akartuk hallani. Nem arról akartunk hallani, hogy esetleg valamit nem jól csinálunk. Hogy esetleg a kereszténységből csak a számunkra kényelmeset tartjuk meg, azt, amit különösebb erőfeszítések nélkül meg lehet valósítani. Hogy a szentmise számunkra jórészt arról szól, hogy számon tartjuk, ki az, aki rendszeresen jár és ki az, aki csak alkalomszerűen jelenik meg. Hogy az egész már jó ideje nem más, mint megszokások és rutinok jól bejáratott rendszere, amelyek nagyszerűen illeszkednek a megszokott életvitelünkbe, nem zavarják meg, nem borítják fel.

Nem azért járunk ide, hogy egy idős pap azt mondja nekünk, hogy mindez nem jó,

nem elég, hogy mindez fals és és önámításon alapszik. Ne szembesítsen itt minket olyan kérdésekkel, amelyekkel nem áll szándékunkban foglalkozni, tudni sem szeretnénk ezekről a kérdésekről igazán, hagyjanak minket békén ezzel az egésszel. Az olyan szentmisét nem szeretjük, ami zavarba hoz, szembesít minket valamivel, ami megkérdőjelezi mindazt, amit megszokottnak és kellemesnek tartunk. A szentmise és a prédikáció maradjon csak a komfortzónánkon belül, mint a kerti parti, a wellness-hétvége vagy a mozizás a haverokkal. Az olyan misét szeretjük, ami nem sokban különbözik ezektől.

Mindez persze tűnhet otromba általánosításnak, rosszhiszeműségnek, tudom. Részben az is, de csak részben. Aki valamelyest nyitott szemmel és nyitott lélekkel jár templomba, minden bizonnyal szembesült már ezzel. És persze saját magát is biztosan rajtakapta már nem egyszer efféle gondolatokon.

Ez az idős pap nem tett mást, mint hogy megpróbált minket emlékeztetni valamire, amiről hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Hogy a kereszténységünk nem valami babazsúr, ahol negédesen elvagyunk egymással, jól érezzük magunkat, kedélyesen eltrécselünk, aztán mindenki megy a dolgára. Ahogy a szentmise sem csupán családi program, mint az állatkert vagy az élménypark. Ez az idős pap nem tett mást, mint hogy emlékeztetett bennünket arra, hogy

elaludni, eltompulni, elbújni és különféle szerepeket játszani súlyos mulasztás.

Hogy nem tehetünk úgy, mintha az, ahogy általában élünk, már bőven elég lenne az üdvösséghez. Mert nem elég.

A kereszténységet mindenféle súrlódás és fennakadás nélkül a modern, trendi és aktuális életvitelbe beilleszteni nem lehet. A kereszténységnek – lényege szerint – semmi köze ahhoz, amit ma modernnek, trendinek és aktuálisnak tart a világ úgynevezett progresszív része. De nemhogy köze nincs hozzá, hanem mindennek az ellenkezőjét képviseli. Ha ezt nem tartjuk észben, ha nem próbáljuk meg magunk mögött hagyni ezt a jól fésült, ártalmatlan, semmitmondó és legyengült szokásrendszert, amit nem kevesen összetévesztünk a kereszténységgel, akkor nekünk befellegzett. Akkor hiába minden, akkor bénultan és értetlen arckifejezéssel kell majd végignéznünk, ahogy az általunk öröknek és stabilnak gondolt világunk atomjaira hullik körülöttünk.

A mise után beszélgettem egy keveset egy ismerőssel, aki azt mondta, hogy neki már sok volt, ami ebben a prédikációban elhangzott, mert milyen dolog így kikelni a Nyugat ellen, amikor szinte mindenki – így ő és a férje is – onnan kapja a pénzét, onnan fizetik. Szépen fel volt öltözve, csinosan érkezett a misére, ahogy illik. Odáig azért nem ment, hogy felháborodása a finom sminkjén nyomot hagyjon.

Az idős pap nejlonszatyorral a kezében, viseltes télikabátban ment el mellettünk. A hívek lassan szétszéledtek, elvégre lassan itt az ebéd ideje. Senki sem köszönt el tőle.  

 

Összesen 212 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
olajfa1
2020. január 02. 12:12
"Az idős pap nejlonszatyorral a kezében, viseltes télikabátban ment el mellettünk. A hívek lassan szétszéledtek, elvégre lassan itt az ebéd ideje. Senki sem köszönt el tőle. " NA EZ A LEGES LEGNAGYOBB BAJ!!!!!!!!!!!:""Az idős pap... ...ment el mellettünk. MERT A PAP NEM KÍVÁNCSI A HÍVŐIRE!!! "elmegy mellettük"... ELMENTEK EGYMÁS MELLETT! senki nem szól a másikhoz! nem érdeklődik, -mondjuk csak annyikát, hogy "hát' hogyan tetszett a prédikáció"? vagy hogy "egyetértenek velem" vagy bármi! Az egyháznak meg kellene újulnia! Nem biztos, hogy úgy kellene megújulnia, hogy a modern eszközökben csak és csakis a több ezer éves liturgiát közvetítik! (ez sem rossz, de ez is kevés!) Az emberek hétköznapjaiban kell részt venniük! NEM CSAK AZ ÉVI 2-3 ÜNNEP ALKALMÁVAL!... Mert ha csak az évi 2-3 egyházi ünnepre szorítkozik az egyház... AKKOR A SZAKSZERVEZETEK ÉS A HOZZÁ HASONLÓ magukat "FÜGGETLEN"-nek nevező szervezetek ÓHATATLANUL ELFOGLALJÁK AZ EGYHÁZAK "KIVONULÁSÁVAL" (vagy kiűzésével) KELETKEZETT ŰRT!...
Skywalker_bp
2020. január 02. 09:13
Kedves Ákos! Ezt írod: “Az idős pap többek között azt mondta, hogy van a férfi és van a nő, a férfi és a nő házassága a valódi házasság és a házasságból származó gyerekekkel együtt mindezt családnak nevezzük. Ilyen egyszerű ez, ideje lenne tudomásul venni. A Nyugat – folytatta az idős pap – mindezt egyáltalán nem tartja már magától értetődőnek, hanem erőnek erejével fel akarja lazítani a klasszikus családmodell kereteit.“ Bocs, hogy tegezôdöm, de talán kb. egyidôsek vagyunk. Komolyan kérdezem: frankón azt gondolod, hogy aki nem “valódi” házasságban él és abból származó gyereke(ke)t nevel, az a klasszikus családmodell kereteit akarja erônek erejével fellazítani? Biztos, hogy erre ez az egyetlen érvényes olvasat? Az én történetemre vajon mit mondasz? Merthogy én történetesen meleg, vagyis hát ne szépítsük, buzi vagyok. Ez részemrôl nem választás volt, nem hiszem, hogy ezt a tonnás latot így rendesen a nyakba bárki épelméjû választaná, hanem engem így teremtett a JóIsten. És én emiatt a JóIsten felé sem haragot, sem keserûséget sosem éreztem, sokkal inkább éreztem valami olyasmit, hogy ezzel azért kezdenem kellene valamit. Merthogy mielôtt te, vagy bárki más elintézne a tudjukkik legyintéssel, sietnék leszögezni idejekorán, hogy konzervatív is vagyok. Olyan konzifajta konzi, aki ma amúgy NERszerte már régóta nevetség tárgya. Mert én ezt a konziságot nem ma és nem is tegnap, hanem jó messze vissza az idôben, 1990-ben kezdtem és tartottam egész idáig. És még mindehhez vidéki csávó is volnék, onnan jövök, az Alföldrôl, annak is a rendesen a JóIsten-háta-mögötti részébôl és olyan családból, ahol az élet talán egyetlen igazi értéke és értelme, de mindeképpen legnagyobb öröme volt a család és a “jól sikerült” gyerek. Na, nem volt errôl sok beszéd, hanem ezt csak úgy magától. Értetôdött. Úgymond. Megkérdôjelezhetetlen természetességgel. És akkor ebbe a “set up“-ba lettem én buzi, nem kicsit, és valahogy bennem sem tudott elmúlni ez az erôs hagyaték, amit a nagyszüleim és a szüleim sem nem prédikálva, sem nem kimondva, hanem a zsigereimbe plántálva átadtak, hogy nevezetesen egyetlen igazi út van az emberfia elôtt aminek nem tudjuk - mégis tesszük - sem a célját, sem az értelmét, ez pedig a család. És nekem lett is egy fantasztikus, - nem leszbikus - feleségem, aki mellesleg - velem szemben - mélyen hívô és hitét hetente megélô katolikus nô, akivel kizárólag csak azért házasodtam össze, hogy a kisfiunk, merthogy kisfiunk is lett családjogi státusza teljes legyen. Soha meg sem fordult egyikünk fejében sem, hogy az életünket házasságként a JóIsten elôtt is összekössük, a kisfiunk lombik, a házasságunkat soha el nem “háltuk” ágyunk asztalunk egy percig nem volt közös, illetve az asztalunk ma is gyakran az - bár nem éltünk együtt egy percet sem - és amikor a kisfiam az óvodába menet, vagy onnan jövet megkérdezi tôlem, mert megkérdezi, hogy apa, ugye anya és én és te egy család vagyunk akkor én a legkisebb lelkiismeretfurdalás nélkül azt mondom neki: “bizony Manó, az vagyunk”. És tudod miért mondom ezt neki, Ákos? És tudod miért nem fér bennem ehhez kétség sem fikarcnyi? Mert szeretjük egymást, mert a gyerek és a vele kapcsolatos összes gond és öröm kapcsán a legfontosabbak vagyunk és maradunk egymásnak, mert ha tényleg baj van, akkor egyikünk válla mindig ott lesz a másik alatt és mindketten tudjuk, a “feleségem” is és én is, hogy ez mindaddig így lesz, amíg van pulzusunk. És bmeg (sic!) csak ez számít. És én ezt akár rosszul, akár fancy módon kiöltözve elmondtam volna az öreg papnak, ha elmegy mellettem a szatyraival. És én még köszöntem volna is neki. Akkor is, ha ô ezt másképpen látta, vagy gondolta volna.
annamanna
2020. január 02. 03:42
Az egész videócskát érdemes végignézni, de 5:55-től 6:25-ig pláne érdekes: https://www.youtube.com/watch?v=65xLByzT1l0&t=355s
abcdef
2020. január 01. 22:40
A keresztény szemlélődés és a keleti misztika közötti lényeges különbségről egy nagyon elgondolkodtató írás Misztika http://www.hagiosz.net/?q=misztika Ebből egy részlet: "Mint röviden előző előadásomban is jeleztem, a kereszténység ismer olyan elváltozott tudatállapotot, amely ellen nincs kifogása. Ez a misztikus ima, a belénk öntött szemlélődés. Ebben maga Isten ragadja meg az embert és állítja le többé vagy kevésbé a diszkurzív gondolkodás működését. Aszerint, hogy a következtető értelem működése mennyire van kikapcsolva, a belénk öntött szemlélődésnek különböző lépcsőfokai lehetségesek, mint – Avilai Szent Teréz kifejezéseivel – a nyugalmi ima, az egyesülés imája vagy az elragadtatás. A lényeges pont az, hogy az ember a maga erejéből csak a „szerzett szemlélődésig” vagyis az „összeszedettség imájáig” tud eljutni, amennyiben Isten jelenlétét tudatosítva abban elidőzik, anélkül, hogy okoskodni próbálna. Ez nem jelenti az értelmi működés gátoltságát, csak megpihenését. Nem elváltozott tudatállapot. Minden további lépést csakis maga Isten tehet meg a lélekben. Ha az ember maga kezd erőlködni, hogy tovább jusson és értelmi működését teljesen beszüntesse, tompa ürességbe jut, nem pedig misztikus imába. A hiteles numinózum nem manipulálható."
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!