Izrael pedig nyugati kultúra, így gyűlölik azt.
Izraelt meggyőződésesen gyűlölni azonban nem más, mint őrültség. A zsidó állam persze nem tökéletes, de az az intenzitás, amellyel egyesek utálják, semmilyen szinten nem tükrözi a vélt vagy valós bűnöket, melyeket történelme során elkövetett.
Ön több cikkben méltatta már az ausztrál migrációs politikát. Milyen értéket vél felfedezni benne, illetve lát-e párhuzamokat a magyar migrációs politikával?
Ha van párhuzam, akkor az a határok irányításának kormány általi visszaszerzése. Ez a szuverenitásról szól: ha egy állam nem tudja irányítani a határait, akkor nem szuverén. Hogy röviden összefoglaljam Ausztrália esetét: az én hazám bevándorló-ország. Nem minden nemzet bevándorló-ország, sok nemzet nem az, például Japán és Dél-Korea, s mégsem kritizálja őket senki azért, mert nem fogadnak be félmillió szír menekültet. Japán egyike a világ leggazdagabb, legnagyobb országainak, és mégis mindenki elfogadja, hogy Japán dönti el, ki megy be Japánba.
Ausztrália a világ egyik legnagyobb, bevándorlókat letelepítő programját vezeti. 300 ezer legális bevándorló érkezik az országba évente, miközben az ország lakossága 25 millió fő. Ezek mellett nagy menekült letelepítési programunk is van, 25 ezer menekültet fogadunk be évente. Viszont Ausztrália fenntartja a jogot, hogy eldöntse, ki jön az országba. Ami miatt a nemzetközi sajtó oldalaira kerültünk, az az északi határainkat érő emberhullám volt – hasonló szituáció, mint ami Európában is történt.
Honnan jöttek ezek az emberek, és mit akartak Ausztráliában?
Ezek az emberek nem menekültek voltak, hanem migránsok: középosztálybeli emberek a világ minden tájáról, tamilok Sri Lankáról, de jöttek még Palesztinából is. Nem kritizálom, hogy jobb életet akartak Ausztráliában, ez teljesen érthető. De ez nem menekültválság, hanem migrációs válság volt.
Mi úgy döntöttünk Ausztráliában, hogy úgy engedünk be embereket, ha azok jelentkeznek és végig mennek egy eljáráson.
Ezek mellett lehet még üzleti, tanulmányi, vagy családegyesítési módokon is Ausztráliába jutni. Ebből nem engedünk.
Az északról érkező tömege viszont egyre nagyobb lett, több tízezren jöttek havonta. Miután vízre szálltak, az ausztrál tengerészetnek ki kellett mentenie őket a nemzetközi jog szerint. Ennek az állítólag „emberi” megoldásnak hála legalább 1200-an vízbe fulladtak. Mikor Ausztrália úgy döntött, hogy visszaveszi határainak ellenőrzését, a határőrség olyan hajókba rakta a migránsokat, amelyeket nem tudtak maguk elsüllyeszteni, illetve adtak nekik ételt, vizet és hazaküldték őket. Ez alatt a „kegyetlen” rendszer alatt egy fő sem halt meg. Az emberkereskedelem is megállt, mivel Ausztrália tisztázta, hogy senkit sem fogad be, aki így jutott az országba, és senki sem akart több tízezer dollárt fizetni egy sikertelen útért.
Tehát sikeresnek látja a programot? Miért kritizálták akkor?
A programot teljesen sikeresnek látom, noha nagyon nehéz volt keresztülvinni. Nem kritizálták Ázsiában, hiszen ott az országok még értik a szuverenitás fogalmát. Viszont rengeteget támadták Londonban, Brüsszelben és New Yorkban. Fontos azonban látni, hogy ez a pár város nem a világ. Ezek a vádlók sosem vették figyelembe, hogy a rasszistának nevezett Ausztráliának hatalmas bevándorlási programja van.
A New York Times hangulatkeltése csak azoknál működhetett, akik semmit sem tudnak Ausztráliáról. Ugyanez vonatkozik Magyarországra is.
Ausztrália esetében nem is működhetett annál a sok millió ázsiainál, akiknek rokonai élnek és dolgoznak Ausztráliában, és tudják, hogy az ország nem fasiszta.
Mit gondol, a bevándorlók tisztelik az ausztrál értékeket, vagy veszélyt jelentenek azokra?
Nem lehet általánosítani, hiszen egyénekről beszélünk. Ráadásul nincsenek elegen ahhoz, hogy megváltoztassák a társadalmunkat. Mikor megállítottuk a migrációt, 50 ezer migráns volt az országban, mi pedig 25 millióan vagyunk. A bevándorlók döntő többsége törvényesen érkezett az országba, és nagyon sikeresek itt. Sok millió indiai, kínai ausztrál él velünk, akik sikeres ausztrálok, szeretik az értékeinket, a demokráciát, a joguralmat. Ezt persze nem úgy mondom, mint egyfajta követendő példát Magyarország számára. Mi viszont bevándorló-nemzet vagyunk, szükségünk van új emberekre, a kontinensünk nagyrészt üres. Megvan a módszerünk az emberek letelepítésére, és utat is adunk a sokszínűségnek, de mindenkinek fel kell esküdnie Ausztráliára, ha állampolgár akar lenni. Ezek a bevándorlók aztán csatlakoznak a sereghez, szolgálnak és meghalnak értünk, fizetik az adójukat, a vegyesházasságok aránya magas. A bevándorlással való általános tapasztalatunk remek.
Persze ha hagynánk, hogy irányítás nélkül történjen a bevándorlás, akkor lehetne olyan borzasztó helyzet nálunk is, mint Franciaországban van. De nem hagyjuk, hogy így legyen. A mi bevándorlóink képzett, törvényes bevándorlók, mindenki az ausztrál hatóságok választottak ki. A program kiegyensúlyozott, üzletemberek, diákok jönnek. Ez persze nem azt jelenti, hogy senki sem csinált semmi rosszat közülük, de az OECD (Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) összes állama közül nekünk van annak a legnagyobb arányban külföldön született állampolgárjaink. Azt akarom mondani, hogy a bevándorlás nagyon más Ausztráliában, mint Európában.
Ön 2011-ben cikket írt „Hogyan vesztettem el a hitemet a multikulturalizmusban” címmel. Ez azt jelenti, hogy valaha hitt ebben a világnézetben? Miért gondolta meg magát?
A multikulturalizmus olyan, mint a liberalizmus: ezerarcú kifejezés.
Van olyan multikulturalizmus, amit örömmel támogatok:
ez az a felfogás, hogy van érték abban az emberi bölcsességben és tapasztalatban, amit egyes bevándorlók hoznak Ausztráliába, és amellyel itt boldogulni kívánnak. Egyben azt is elfogadom, hogy mikor valaki elhagy egy országot és új hazát választ, akkor érez bizonyos fokú nosztalgiát a régi szokásai iránt. Ez idáig rendben van. De ha a multikulturalizmus azt jelenti, hogy elszigetelt kultúrák jönnek létre a társadalmon belül, amelyeknek alapvetően nincsen kapcsolatuk a társadalommal, s ahova már a rendőrök is félnek bemenni, akkor ellene vagyok ennek a multikulturalizmusnak.

Bevándorlásra buzdító plakát 1928-ból
Úgy tűnhet, mintha nem lenne konzekvens az álláspontom, de a helyzet az, hogy Ausztráliában is megosztva használják ezt a fogalmat. Egyesek a szeparatizmusra használják a kifejezést. Amikor a cikkemet írtam, az akkori ausztrál kormány – amely nem a mai, hanem munkáspárti, baloldali volt –szerintem rossz értelemben használta, különösen a muszlim közösségek esetében. Persze a legtöbb muszlim törvénytisztelő polgár, akik sok értéket adnak Ausztráliának, ám van egy kisebbség, amely elutasítja az értékeinket, és egy még kisebb csoport pedig támogatja a terrorizmust, vagy egyenesen terrorista. Több száz ausztrál halt már meg terrortámadásokban, a többségük külföldön, de néhány Ausztráliában. Nyilvánvalóan szörnyű hiba ilyen emberek behozni, akik később támadásokat követnek el. Persze a muszlimok is egyének, és senkit sem lehet bűnösnek tekinteni a hite miatt. De mikor bevándorlási politikát alkot az ember, akkor joga van óvatosnak lenni.
Elutasítom azt a multikulturalizmust, amely a társadalmon belüli elszigetelt kultúrákat támogatja, és leépíti a nemzeti narratívát. Az ausztrál multikulturalizmus régen arról szólt, hogy hogyan találjuk meg a legjobb helyet a bevándorlók számára: például, ha van egy bevándorló, aki beszéli a mandarin nyelven, akkor állást találhatunk neki egy call centerben, stb. Ez teljesen józan álláspont. Az egyik legsikeresebb ausztrál Jon Monash volt, aki lengyel-zsidó bevándorlók fiaként született itt. Ő volt az ausztrál hadsereg parancsnoka az első világháborúban, és jó, hogy itt volt: remek katonai elme volt, aki lényegében megnyerte számunkra az első világháborút.