A tiszás Tibi atya sem kegyelmezett – mindenhonnan kapja a pofonokat a „kamupártos” Cseh Katalin

Korábbi pártelnöke után most a híres meme-gyáros is kritikát fogalmazott meg a Humanisták újdonsült politikusa ellen.

Hiába állítja Török Gábor, hogy a választók többsége már döntött a választásról, még mindig közel harminc százaléknyi a bizonytalan szavazó.

A magyar választók többsége úgy érzi, hogy már ma szívesen behúzná az ikszet a 2026-os választáson, és a következő hónapok eseményei alig számítanak. Ezt sugallja Török Gábor Facebook-oldalán közzétett helyzetértékelése.
A politikai elemző ezzel lényegében azt üzeni, hogy a washingtoni látogatás ugyan sikeres diplomáciai pillanat, mégsem változtat érdemben a belpolitikai erőviszonyokon.
Török Gábor megállapítása, miszerint „öt hónappal a választás előtt, egy végletekig polarizált versenyben, ahol a szavazók többsége legszívesebben már ma behúzná az ikszet”, arra a feltételezésre épül, hogy a választási küzdelem gyakorlatilag lezárt állapotban van – olvasható a Faktum legújabb elemzésében.
Az elemző értelmezése szerint a szavazói döntések stabilizálódtak, a pártpreferenciák beágyazódtak, és a kampány már csak arra való, hogy a meglévő lojalitásokat megerősítse. Ez a kép azt a benyomást kelti, mintha a következő hónapok politikai történései legfeljebb díszletei lennének egy előre eldöntött versenynek, amelyben a nagy horderejű események sem képesek átírni a választói magatartás alapvonalait.
Ezzel a megközelítéssel Török azonban szűknek rajzolja fel a választási mozgásteret, és azt sugallja, hogy az identitásalapú lojalitás felülírja a racionális mérlegelést. Bár egy tartósan megosztott társadalomban ez részben életszerű kép, az állítás mégis alábecsüli a kampányidőszak jelentőségét és a politikai kommunikáció mozgósító erejét.
Ha egy ilyen keretben szemléljük a washingtoni látogatást, az legfeljebb szimbolikus gesztusként értelmezhető, amelynek belpolitikai relevanciája korlátozott, és inkább csak a meglévő tábor megerősítését szolgálja.
A politikatudomány klasszikus irányzatai ezzel szemben a választói magatartást nem lezárt állapotnak, hanem folyamatosan alakuló folyamatnak tekintik. A Columbiai-iskola a társadalmi beágyazottságra, a Michigan-iskola a pszichológiai azonosulásra, a racionális választás elmélete pedig az egyéni érdekek mérlegelésére helyezi a hangsúlyt, mégis mindegyik abban találkozik, hogy a politikai preferenciák formálhatók.

A közvélemény-kutatások feladata éppen ennek a dinamizmusnak a mérése, vagyis nemcsak a párthűség stabilitásának rögzítése, hanem a bizonytalanok arányának, a motivációk és a hangulatváltozások követése is. Ezek az elméleti és empirikus megközelítések együtt vitatják azt a statikus szemléletet, amely Török értelmezését áthatja, és inkább arra mutatnak rá, hogy a politikai folyamatok újrarendezhetik, nem pedig pusztán konzerválják a választói mezőt.
A valóság tehát jóval rugalmasabb, mint amennyire azt a lezártság képzete sugallja. A Political Capital elemzésére hivatkozva a Telex is kiemelte, hogy a pártok közötti verseny ma elsősorban a bizonytalan választók meggyőzéséről szól. Azokról, akik nem rendelkeznek stabil pártpreferenciával, mégis döntő szerepük lehet a választások kimenetelében. A kutatások rendre kimutatják, hogy a választókorú népesség jelentős része a „nem tudja, nem válaszol” kategóriába tartozik, vagyis nem illeszkedik abba a képbe, amely szerint a magyar társadalom már ma rögzített döntéssel várná a választási napot.
Ez azt jelenti, hogy közel minden harmadik választó még nem döntötte el, melyik pártra voksol majd az országgyűlési választáson. Ez az arány önmagában is megkérdőjelezi Török Gábor feltételezését a választói döntések véglegességéről, és arra utal, hogy a következő hónapok eseményei érdemben befolyásolhatják a végeredményt. Egy ilyen helyzetben a pártok fő célja nem pusztán saját bázisuk aktivizálása, hanem az is, hogy a bizonytalanok szemében ők testesítsék meg a „valós győztes” képét, vagyis a stabilitás, a kompetencia és a cselekvőképesség ígéretét.
Ebből a szempontból Orbán Viktor washingtoni útja nem csupán diplomáciai eseményként értelmezhető, hanem tudatosan időzített politikai marketingeseményként is. A látogatás olyan üzenetet közvetít a bizonytalan szavazók felé, amely szerint a miniszterelnök továbbra is erős, tárgyalóképes és nemzetközileg releváns szereplő, aki képes Magyarország mozgásterét megőrizni és bővíteni a világpolitikában. Egy ilyen kép különösen azok számára lehet vonzó, akik döntésüket nem ideológiai azonosulás, hanem a biztonságérzet és a kiszámíthatóság alapján hozzák meg.
Ebben a fénytörésben Orbán washingtoni útja túlmutat a protokolláris jelenléten, és a „stabil és elismert vezető” imázsának megerősítését célozza.
A nemzetközi színtéren való aktív részvétel, a tárgyalások és a kapcsolatépítés azt a benyomást keltheti, hogy az ország nem elszenvedője, hanem formálója a geopolitikai folyamatoknak. A kampányban ez a kép könnyen mozgósító erővé válhat azok körében, akik még mérlegelik, kire adják a szavazatukat, és elsősorban cselekvőképes kormányzást várnak el.
A 2026-os választási versenyben, ahol a felszínen úgy tűnhet, hogy a politikai tér már beállt, ez a közel harminc százaléknyi választói réteg továbbra is döntő szerepet játszhat. A pártok stratégiájában ezért nemcsak a meglévő tábor megőrzése, hanem a bizonytalan szavazók célzott megszólítása is kulcskérdés marad. Ebben a kontextusban a washingtoni látogatás nem egyszerű külpolitikai epizódként, hanem olyan belpolitikai erőforrásként jelenik meg, amely a vezetői hitelesség és a nemzetközi súly narratíváját erősíti a hazai közönség előtt.
Nyitókép forrása: Faktumprojekt.hu
***
Ezt is ajánljuk a témában

Korábbi pártelnöke után most a híres meme-gyáros is kritikát fogalmazott meg a Humanisták újdonsült politikusa ellen.
