Ezért javulhattak a diákok kompetenciaeredményei

2025. november 07. 12:05

Horváth Péter bizonyos eredményeken nem is lepődött meg.

2025. november 07. 12:05
null

Örvendetes, ha bármelyik területen arról lehet beszámolni, hogy a gyerekek fejlődtek – mondta a Magyar Nemzetnek Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke, az Oktatási Hivatal által néhány nappal ezelőtt közzétett kompetenciamérés eredményei kapcsán, amelyek javuló adatokat tartalmaznak. 

Ezt is ajánljuk a témában

NPK elnöke hangsúlyozta, a javulás egyik fontos tényezője, hogy a diákok magabiztosabbak és gyakorlottabbak lettek, hiszen már a sokadik alkalommal töltik ki számítógéppel a teszteket. A másik tényező az lehet, hogy az Oktatási Hivatal szerverrendszere megbízhatóbban működik, harmadrészt pedig a pedagóguskollégák, az intézményvezetők jól készítették fel a diákokat arra, hogy a mérést komolyan vegyék.

Miközben Ön ezt olvassa, valaki máshol már kattintott erre:

Itt a történet vége, Zelenszkijt kivezethetik: ez lehet a legfontosabb tulajdonsága Ukrajna új vezetőjének

Itt a történet vége, Zelenszkijt kivezethetik: ez lehet a legfontosabb tulajdonsága Ukrajna új vezetőjének
Tovább a cikkhezchevron

Horváth kiemelte: 

a szövegértés-kompetencia nagymértékű erősödése igen jelentős tényező, mivel a diákoknak a későbbi tanulmányaik során vagy a munkaerőpiacon meg kell érteniük olyan leírásokat, amelyek a hétköznapjaikban sokat számítanak.

A javulásban nemcsak a magyartanároknak van szerepük, hanem a más tantárgyakat tanító kollégáknak is.

Ezenfelül a mostani eredményhez szintén hozzájárulhatott, hogy egyre több tantárgynál egyre többször jelennek meg szöveges feladatok, például a matematikánál gyakran a szövegből kell kitalálni, hogy mely adatok relevánsak és azokból hogyan lehet eljutni a megoldáshoz.

Az elnök arra is kitért, hogy 

nem meglepő az angol nyelvi kompetencia erősödése, 

ami feltehetően annak köszönhető, hogy a gyerekeknek egyre inkább elengedhetetlenné válik az angol ismerete.

Az NPK elnöke nagy örömét fejezte ki a javuló természettudományi kompetencia-eredmények láttán is. Szerinte fontosabb lesz ezeknek a tárgyaknak az olyan ismerete, ami nem a klasszikus, ezelőtt harminc évvel tanult természettudomány, hanem a gyakorlathoz kötődő tudás. 

Fotó: MTI/Rosta Tibor

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
evpus
2025. november 08. 08:19
Mára rendezték a tanárok fizetését, de időközben kiderült, hogy az általuk végzett munka színvonala csökkent. Nincs mit szépíteni, a kompetencia mérés nem mutatja a valódi képességeket.
Válasz erre
0
0
bunko-jobbos
2025. november 07. 18:20
"a gyakorlathoz kötődő tudás" Nem tudom, hogy sírjak-e vagy nevessek. Ez a duma azoknál jó, akiknek alacsony az IQ-ja és akkor bizonyos feladatot el tudnak végezni ezáltal. Aki viszont magasabb IQ-jú, az úgyis hamar belejön a munkahelyen a nulla feladatba, viszont ha nem tanulta meg az elméleti alapokat, akkor hiába magas az IQ-ja, ott akkor hirtelen már nem tud mit tenni. Ezért baromság ez a hozzállás, legfeljebb a szakmunkásképzésnél jó.
Válasz erre
0
0
nemecsek-3
2025. november 07. 14:10 Szerkesztve
"Szerinte fontosabb lesz ezeknek a tárgyaknak az olyan ismerete, ami nem a klasszikus, ezelőtt harminc évvel tanult természettudomány, hanem a gyakorlathoz kötődő tudás. " Na az idiótaság elért a felső szintre. Elsőnek az NKP elnökét kellene elküldeni takarítónak gyakorlatot tanulni. Az Isten mentse meg az országot attól, hogy stabil elméleti alapok nélkül hintsenek gyakorlati tapasztalatot. Egyetemi tanárok, professzorok panaszkodnak, hogy ha valamit szeretnének elérni, akkor az egyetemi oktatást az első osztályos gimnáziumi tananyaggal kell kezdeni. Iparban panaszkodnak, hogy a munkakezdők hatalmas mellénnyel jelennek meg és ha van ha nincs affinitásuk a munkavégzéshez úgy ugatnak le mindenkit mint aki a spanyolviaszt föltalálta. Az informatikus képzettek "képessége" aztán mindennek a csúcsa.
Válasz erre
0
0
nemecsek-3
2025. november 07. 14:10
Az oktatás vezetői többségének semmi gyakorlati tapasztalata. Azt képzelik, hogy aki elvégezte az iskolát olyanok keze alatt akik az iskolán kívül semmilyen bármi fajta egyéb munkatapasztalattal nem rendelkeznek az ő kezük alatt szereznek gyakorlathoz kötődő tudást. Hatékony munkavégzéshez nem hiányozhat az elméleti tudás, ás a Magyar Bálint féle agymenés, hogy a gyereknek nem kell gyötörni magát a tanuláson elég ha megtanul kitalálni dolgokat. Ez sajnos nagyon is érezteti hatását. Mára beérett. Az oktatás fényesítése csak rontja a helyzetet. Eltereli a figyelmet a kritikus állapotról. A baj mégnagyobb, hiszen az oktatás problémája csak sok év után jelenik meg az életben. Ahelyett, hogy kritikus hozzáértőket hagynának érvényesülni megy a duma. Az sem vigasztaló, hogy ez nem csak nálunk probléma mert az eredmény bennünket súlyt és az nem kárpótol semmiért, hogy másokat is
Válasz erre
2
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!