Valami nagy baj van az elektromos rollerekkel – és erről mindenkinek tudnia kell

2025. október 20. 06:07

Ami kezdetben divatos játéknak, menő szabadidős eszköznek tűnt, mára súlyos közlekedési és egészségügyi problémává vált. A kis kerekek és a nagy sebesség rossz párosítás: a végállomás gyakran a kórházi ágy, nem pedig a kiválasztott úti cél.

2025. október 20. 06:07
null
Kőnig Róbert

A minimobilitási eszközök – az elektromos rollerek és kerékpárok, valamint az önkiegyensúlyozó járművek, mint a Segway – legnagyobb vonzereje, hogy felkaphatók, összecsukhatók, bárhová magunkkal vihetők. Ezek alapvetően jó dolgok lennének, ha tudnánk őket használni. Sajnos azonban nem tudjuk. 

Paris,,France,-,September,03,,2020:,More,People,Use,The
Fotó: Shutterstock

A mobilitás ára: a sérülékenység 

Az elektromos rollerek mindenütt ott vannak, gyorsan, hangtalanul suhannak el a gyalogosok mellett – sokszor a járdán, máskor a bicikliúton, s akad, aki a forgalmas főútvonalon próbál szerencsét. Némelyik típus akár 60 kilométer per órás sebességre is képes, ami már a kismotorok kategóriájának felel meg. 

Az utóbbi években olyan gyorsan terjedtek el a városokban, hogy sem az infrastruktúra, sem a jogszabályok, sem a társadalmi szemlélet nem tudott alkalmazkodni hozzájuk. A védőfelszerelés hiánya, a nagy sebesség és a rendezetlen szabályozás együtt olyan kockázati tényezőt jelent, amelynek következményeit naponta látjuk a kórházakban. 

A hazai traumatológiák évente 410 ezer frissen sérült gyermeket látnak el, ebből 14-15 ezer esetben kórházi kezelésre is szükség van. Egyre több közöttük a rolleres. A nyári időszakban országosan 300-400 ilyen baleset történik, több tucat esetben műtéti következménnyel. Váll-, könyök- és térdsérülés, vesezúzódás, máj- vagy léprepedés, életveszélyes belső vérzés – a gyermek- és felnőtt-traumatológiák is tele vannak ilyen esetekkel. A gyermekeknél különösen veszélyesek a növekedési zónák sérülései, ezek maradandó deformitáshoz vezethetnek. A statisztikák élén a fej- és arcsérülések állnak; a bukósisak használata ritka, pedig a súlyos koponyasérülés, az arccsonttörés és az agyrázkódás maradandó következményekkel járhat. 

Miért ennyire veszélyes? 

Az elektromos roller kerekei aprók. A járda­szegély, egy úthiba vagy akár egy kavics is elég, hogy megakassza vagy kibillentse egyensúlyából a járművet. Ha a vezető elveszti egyensúlyát, szinte biztosan elbukik. 

Mivel Magyarországon nincs életkori korlátozás, gyakran látni 10-12 éves gyerekeket rolleren, és sokszor ketten-hárman utaznak egy eszközön. Ez olyan, mintha motorozni engednénk őket jogosítvány, felelősségérzet és védőfelszerelés nélkül. A legnagyobb kockázatot a tinédzserekre jelenti a megváltozott mobilitás, akik buliból hazafelé gyakran alkohol vagy más tudatmódosító szerek hatása alatt pattannak rollerre. Autót és motort így nem vezethetnek, de rollerre még felállhatnak. Ez a baleset vagy akár a tragédia tökéletes receptje: bódult állapot, nagy sebesség, nulla védelem – sokszor a kórházi ágyon ébrednek reggel. 

Nem szabad elfelejteni, hogy nemcsak a rollerezők vannak veszélyben, hanem a környezetük is. Egy 50 kilós rollerező fékezés nélkül ütközve súlyos sérülést okozhat egy gyalogosnak. Az autósok pedig rettegnek tőlük, mert kiszámíthatatlan a mozgásuk: hirtelen irányt váltanak, átmennek a zebrán, felhajtanak a járdára. Biztosítás hiányában pedig a balesetek után gyakran nincs felelősségvállalás, a károsult magára marad. 

Szabályozás nélkül nincs biztonság 

Európa-szerte számos ország próbálkozik a szabályozással, de egységes rendszer még sehol nincs. A Magyar Gyermektraumatológus Társasággal közösen dolgozunk egy javaslatcsomagon, amely tartalmaz életkori korlátozást, a motorerő és teljesítmény szerinti kategorizálást, a sisakhasználat kötelezővé tételét, zéró toleranciát az alkohollal és más tudatmódosító szerekkel szemben, valamint a KRESZ-alapismeretek oktatását az iskolákban. Emellett szükség lenne sebességkorlátozásra és útvonal-szabályozásra: járdán ne közlekedhessen 30 kilométer per óránál nagyobb sebességre alkalmas eszköz. 

A jogszabály azonban önmagában nem elég. Ahogyan ma már egyre természetesebb, hogy a gyerekek kerékpározás közben sisakot hordanak, úgy el kell érni, hogy a fentiek szerint rollerezni is csak védőfelszereléssel és a szabályok ismeretében lehessen. Ehhez társadalmi kampányokra, figyelemfelkeltő programokra, iskolai oktatásra van szükség. A szülők felelőssége óriási: nem engedhetjük, hogy egy 12 éves gyermek felnőtteknek tervezett eszközön, védőfelszerelés nélkül száguldozzon a forgalomban. 

Meggyőződésem, hogy az elektromos roller a városkép része marad. Nem az a cél, hogy le­állítsuk, hanem hogy biztonságossá tegyük. Amíg azonban nincs egyértelmű szabályozás és szemléletváltás, a mentők naponta visznek újabb sérülteket a kórházakba. Egészségek, életek, sorsok függnek attól, hogy mit kezdünk a helyzettel. 

Magyarországon minden adva van ahhoz, hogy elsőként alkossunk valóban átgondolt, emberközpontú rollerszabályrendszert 

– olyat, amely nem elveszi a szabadságot, hanem megóvja az életet. 

Bízom benne, hogy tavaszra nemcsak a jó idő, hanem a józan szabályozás is megérkezik.

A szerző gyermektraumatológus, miniszterelnöki biztos 

Nyitókép: Shutterstock

 

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
2025. október 20. 08:35 Szerkesztve
Dehogy a rollerral van baj. Jogsihoz kell kötni, mint a segédmotort. Aki ész nélkül, mindenki mást leszarva, megy vele járdán, kocsisorok közt, mindenféle védelem nélkül...annak van baj az agyával.
Válasz erre
0
0
coyote-0
2025. október 20. 08:16
Olvasom a hsz-eket és valóban a teljes tiltás lenne a megoldás. Sima lábbal tiprós mehet (egyébként azzal is hatalmasat lehet zakózni, tapasztalat) az e rollert meg kitiltani a közterületekről.
Válasz erre
2
0
coyote-0
2025. október 20. 08:08
"Némelyik típus akár 60 kilométer per órás sebességre is képes, ami már a kismotorok kategóriájának felel meg." Tévedés, a "kismotor", a segédmotoros kerékpár, max. 45 km/h-val mehet és 14 éve felett lehet használni vezetői engedéllyel. Ezekkel a szarokkal meg a segway-jel meg 10 éves kölykök száguldoznak, mindenféle engedély, felelőségbiztosítás meg egyéb nélkül.
Válasz erre
3
0
Zolcsiii
2025. október 20. 07:57
Nevetséges, hogy egy robogóra ami elvileg negyvennel mehet, kell jogosítvány és biztosítás, egy roller ami akár hatvannal is tud száguldani járdán, úttesten, bárhol cikázva a gyalogosok között, arra még kresz ismeret sem kell. Miért nem lehet előírni, hogy a nagy teljesítményű rollerhez legalább segédmotoros jogsi kelljen?
Válasz erre
3
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!