Az autók 21 százaléka tavaly nem felelt meg: újraindul az országos környezetvédelmi razzia

2025. szeptember 15. 13:03

Négy nagyvárosban – Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden – ellenőrzik a gépjárművek károsanyag-kibocsátását a Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akció keretében.

2025. szeptember 15. 13:03
null

Négy nagyvárosban mérik a járművek károsanyag-kibocsátását – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) hétfőn az MTI-vel.

Ezt is ajánljuk a témában

A közlemény szerint ismét Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akciót tartanak az Európai Mobilitási Héten. Az ÉKM támogatásával immár 29. alkalommal szeptember 15. és 19. között rendezik meg a Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akciót. 

Az Európai Mobilitási Hét az Európai Bizottság fenntartható városi mobilitásról szóló kiemelt figyelemfelkeltő kampánya. Az akciósorozat egyik fő iránya a forgalomban részt vevő gépjárművek állapotfelmérése és környezetre káros hatásainak vizsgálata.

A Közúti Közlekedési Környezetvédelmi Akcióban, öt napon keresztül (hétfőtől – péntekig), az ország négy városában: Budapesten, Debrecenben, Győrben és Szegeden naponta változó helyszíneken a területileg illetékes Közlekedési Felügyelőségek a közúti környezetvédelmi ellenőrzések alkalmával mintegy 1000 mérést végeznek.

A gépkocsik vezetői az ellenőrzés során autójuk állapotáról kapnak tájékoztatást, egyúttal tudomást szerezhetnek az esetleges problémákról is. 

A kirívóan rossz állapotú, erősen szennyező gépkocsival közlekedőknek meghatározott időn belül történő időszakos műszaki-környezetvédelmi vizsgálaton kell megjelenniük járművükkel.

 „Az akció mögött közös érdekeink: az egészségünk és a környezetvédelem áll” – olvasható a minisztérium közleményében.

A Közlekedéstudományi Intézet (KTI) által szervezett kampány legfőbb célja, hogy átfogó képet kapjanak a Magyarországon forgalomban lévő gépkocsi-állomány károsanyag kibocsátásának évenkénti változásáról és a gépjárművek állapotáról, ideértve az átlag életkort és az erózió mértékét. A kapott adatok és azok előző években mért adatokkal történő összehasonlítása segítségével a változás mértéke könnyen kimutatható.

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által közölt személygépkocsi-állomány átlag életkora a 2024-ben 16,2 év volt. Mivel a régebbi gépjárművek gyártása enyhébb környezetvédelmi normák alapján történtek, a magasabb átlagos életkor és az ezzel összefüggő gépalkatrészek kopása nagyban hozzájárul a magasabb kibocsátási értékhez. A tavalyi mérésnél megállapított megfelelőségi arány 79 százalék, a mért járművek 79 százaléka megfelelt a hatályos környezetvédelmi és műszaki követelményeknek.

„Környezetünk és egészségünk megóvása érdekében globális cél a nem megfelelő járművek arányának csökkentése” – hangsúlyozta közleményében a minisztérium.

(MTI)

Nyitókép: Adrian DENNIS / AFP

***

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Ernest01
2025. szeptember 15. 19:18
A füst okádok nem csak öreg autók!
Válasz erre
0
0
nemecsek-3
2025. szeptember 15. 15:52
Az autóvizsgáztatásnál lenne ideje elkezdeni a razziát és nem csak a füstölés témában amit műszer nélkül az autós észre sem tud venni kezdeti stádiumban de például azt is meg lehetne vizsgálni, hogy mennek át az autók vizsgán szanaszét világító lámpákkal, meg egyáltalán milyen szakemberek vizsgáztatnak. Volt ahol úgy elcseszték a lámpabeállításomat random csavargatással, hogy éjjel meg kellett állnom az országúton visszatekerni, mert 3méterig nem világított el.
Válasz erre
0
1
hegyaljai-2
2025. szeptember 15. 13:42
Addig nem lesz változás, amíg a helyszínen nem veszik le a rendszámot. Az autóóért pedig jöhet az autómentő. A kirívóan füstölő járművek vezetői tisztában vannak azzal, hogy milyen a kocsijuk állapota, de mivel nincs elrettentő intézkedés nem törődnek vele.
Válasz erre
4
2
robogo72
2025. szeptember 15. 13:32
Ja. Érdekes, hogy az utakról csak nem akrnak elfogyni a füstokádó roncsok. Nem tájékoztatni kellene őket, hanem levenni a rendszámot és feljelenteni a vizsgabiztossal együtt. Erről a jelenségről ugyanis a vizsgabiztosok körének kb 10%-a tehet.
Válasz erre
1
3
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!