A Mandiner megkereste Hortay Olivért, a Századvég Energia-és Klímapolitika Üzletágának vezetőjét és a Gazdasági Folyamatok Kutatóintézet kutatási igazgatóját, hogy segítsen nekünk elhelyezni a Barátság kőolajvezetéket a kortárs geopolitikai játszmák térképén.
A 2025 augusztusi támadások után milyen kockázatokkal kell számolnia Magyarországnak a Barátság vezeték működésében?
A mostani támadások nem előzmény nélküliek: a tavalyi Lukoil-ügy, Zelenszkij tanácsadójának őszi fenyegetése, illetve az idei, márciusi támadás már önmagukban is kockázatot jelentettek. Az azonban, hogy Ukrajna fokozódó intenzitással, egy héten belül háromszor is bombázta a vezetéket kiszolgáló infrastruktúrát és napokra ellehetetlenítette a szállításokat, megemelte a téteket. A Barátságon történő kereskedelem szerződéses keretrendszere adott, a vezeték műszaki állapota megfelelő, így az egyetlen komoly veszélyt Ukrajna adminisztratív és katonai akciói jelentik, amelyek azonban fokozódnak.
S mik az előnyei a vezetéknek? „Mi lett volna, ha” anno nem épül meg a Barátság?
A vezetékrendszer fél évszázaddal ezelőtt épült, így a „mi lett volna ha” típusú kérdésekre igen nehéz válaszolni, hiszen a létesítése az akkori politikai és gazdaság viszonyokból következik. Napjaink perspektívájából nézve ez egy történelmi, földrajzi adottság, amely – mint az elkészült infrastruktúra elemek általában – érték és érdemes kihasználni. A régiónk ma ennek a vezetéknek köszönheti, hogy képes maradéktalanul ellátni olajigényeit. Ha pedig a vezeték tartósan elérhetetlenné válna, az súlyos ellátási nehézségeket és árrobbanást idézne elő, aminek súlyos társadalmi és gazdasági következményei lennének.
Szükséges-e fokozni a stratégiai készletek mennyiségét, vagy inkább az alternatív importutak kiépítésére kell összpontosítani?
A két ügy nem kapcsolódik közvetlenül egymáshoz. A stratégiai készletekkel kapcsolatos nemzetközi normák a 70-es évek olajválságai után épültek ki és azok ma is jó biztosítékot nyújtanak a váratlan helyzetekre. Magyarország – a kereskedelmi készleteken túl – három hónapra elegendő tartalékkal rendelkezik. Ez hosszú idő, ráadásul a készletek tartása költséges, így nem feltétlenül indokolt azok jelentős mértékű növelése. Az infrastrukturális beruházások – akár az Adria-vezeték esetleges bővítése, akár a magyar-szerb cső megépítése – hasznosak lehetnek, mert elősegítik a régió országai közötti hálózatosodást és együttműködést. Ha például Szerbia Magyarországon keresztül is vásárolhat olajat, akkor érdekeltebbé válik csatlakozni a magyar energiatőzsdéhez, bérelni gáztároló kapacitást, biztosítani a gáztranzit zavartalanságát és így tovább. Ami nehézséget jelent, hogy a radikális brüsszeli zöldpolitikába korlátozottan férnek bele a szénhidrogénre épülő infrastrukturális beruházások, így ezek engedélyeztetése és finanszírozhatósága időről időre korlátokba ütközik.
Oroszország egyre inkább Kína és Ázsia felé orientálódik, ez milyen hosszú távú következményekkel járhat Magyarország olaj- és gázellátására nézve?
A tendenciának negatív és pozitív következményei is vannak hazánkra nézve. Negatívum, hogy az uniós-orosz energetikai együttműködések szűkülése ellehetetlenítette azt az évtizedes európai gazdasági modellt, ami az olcsó keleti nyersanyag illetve magas színvonalú nyugati technológia összekapcsolására épült, és aminek a kontinens a korábbi gazdasági sikereit köszönhette. Ez a gyökere azoknak a gazdasági nehézségeknek, amelyek Európa-szerte tapasztalhatóak, és amelyek hazánkba is begyűrűznek. Az új helyzet azonban lehetőség is Magyarország számára, ugyanis felértékelheti hazánk tranzitfunkcióját. Az ukrán gáztranzit megszűnése óta például a Török Áramlat vált az utolsó olyan útvonallá, amelyen keresztül Oroszországból vezetékes úton gáz érkezik az EU-ba, így Szlovákia például már Magyarországon keresztül veszi az energiát. Összességében azonban elmondható, hogy a gazdasági modell ellehetetlenüléséből fakadó károk meghaladják a regionális gázelosztó szerep biztosította hasznokat.
Mennyire tud Magyarország bekapcsolódni az európai diverzifikációs politikákba, például a déli gázfolyosóba vagy új LNG-projektekbe?
Magyarországnak jó esélye van arra, hogy energiapiaci pozíciói tovább javuljanak és ezt elsősorban a pragmatikus külpolitikájának köszönheti. Hazánk már azelőtt jó kapcsolatot alakított ki az új potenciális beszállító országokkal, mielőtt más uniós tagállamok a bekopogtattak volna hozzájuk. Azáltal ráadásul, hogy Magyarország megépítette határkeresztező vezetékeit és aktívan támogatta azokat a beruházásokat (például a Török Áramlatot, vagy a Krk-i LNG terminált), amelyek elősegítették a régió útvonal és forrásdiverzifikációját, meghatározó regionális szereplővé vált. A jövőben ez a szerep tovább erősödhet.