Rozsdától mállik a fővárosi híd, de Karácsonyék pénzhiányra panaszkodnak

2025. május 09. 11:49

A Budapest Műhely alapítója lapunk megkeresésére elmondta, hogy gyakorlatilag bármikor bekövetkezhet, hogy az emberi életek megóvása miatt le kelljen zárni a Petőfi hidat.

2025. május 09. 11:49
null
Krupincza Mariann

Videóriportban mutatta be a Telex, hogyan rohad a Petőfi híd. A portál stábja bemászott a híd alá az elrozsdásodott fémszerkezetbe, hogy megmutassák a nézőknek: a rozsda és a beton darabokban potyog a vasbeton a hídról. 

A videóra reagálva Kőrösi Koppány fejlesztéspolitikai szakértő közösségi oldalán kifejtette, hogy nagyon örül a felvetésnek, ugyanis – mint fogalmaz – a dunaparti futásain meg-megcsodálja az összeszakadás előtt álló Petőfi hidat, és örül neki, hogy az országos sajtó ingerküszöbéig is elért az állapota.

Arra azonban szeretném erősen felhívni a figyelmet, hogy a szokásos mellébeszélés – és ne féljünk az erős szavaktól: hazudozás – nem fogja megállítani a híd állapotának romlását” – jegyezte meg. A szakember szerint ugyanis 

Budapestnek volt 12,8 milliárd forintja arra, hogy ne egy a kormány által támogatott beruházás valósuljon meg Rákosrendezőn, 

éveken keresztül volt több milliárdja arra, hogy a főpolgármester PR- és marketing-kampányait bonyolítsa egy Budapest Brand nevezetű cég, büszkén dobott ki az ablakon 6 milliárd forint kormányzati támogatást a Lánchídra, csak hogy kitilthassa onnan a közellenségnek kikiáltott autósokat, és van egy nagyjából 2019 óta megnégyszereződött iparűzési adó bevétele. Amiből a szolidaritási hozzájárulás fizetése morális kötelesség – és pénzügyi józanság is. Kellene, hogy legyen. 

És a nap végén két-és-fél, háromszor annyi pénzzel gazdálkodik Karácsony Gergely, mint Tarlós István.

Budapest egyre élhetetlenebb

Kőrösi Koppány leszögezte: Karácsonyék ott is impotensek, ahol van pénzük. 

„Egy minden tekintetben elfuserált projektre (bringasztráda) aláírt támogatási szerződéssel rendelkeznek lassan fél éve. Ott a pénz a számlájukon. Elárulom a nyájas olvasónak, a kommunikációra sikerült eddig a közbeszerzést kiírni, a tervezésre még nem. Budapest minden mutatóban romlik – a tömegközlekedés használata 10%-al esett vissza 2021 óta –, egyre élhetetlenebb” – fejtette ki a szakember.

Majd feltette a kérdést: 

Vajon meddig takarja el a »kormány kivérezteti Budapestet« hazug mantra ezt a totális tehetetlenséget? Vajon mikor szakad bele a Dunába a Petőfi híd?”

Szakértő: A főváros nem arra költi a pénzt, amire fontos lenne

„2011-ben a Budapest Közút elkészítette három híd – a Lánchíd, a Petőfi híd és az Erzsébet híd – vizsgálatát. Már ekkor megállapították, hogy baj van, hiszen egyszerre két hidat is fel kellene újítani, mivel olyan rossz állapotban voltak” – idézte fel a Mandiner megkeresésére Kőrösi Koppány, a Budapest Műhely alapítója. A fejlesztéspolitikai szakértő azt is megjegyezte, hogy komoly vita alakult ki ekkoriban a szakértők között arról, hogy melyik hidat is újítsák fel, és zárják le a forgalom elől. Végül a Lánchíd került sorra.

Ugyanakkor Kőrösi rámutatott, hogy a BKK-nak 2011 óta tudnia kellett arról, hogy a Petőfi híd „katasztrofálisan” rossz állapotban van, „ehhez képest az elmúlt 15 évben a cég nem készítette el a felújítási terveket. Így nincs is arra semmilyen becslés, hogy a hidat mennyiből lehetne felújítani” – magyarázta.

A Budapest Műhely kutatási és elemzési igazgatója emlékeztetett, hogy 2013-ban a Lánchíd felújításának megtervezésére 280 millió forintot költöttek el. „Tehát mikor Kiss Ambrus azt mondja, hogy ki van véreztetve a főváros, ezért a tervezése sincs pénze, akkor érdemes a fenti összeget összevetni azzal, hogy a Rákosrendező első vételár részletére 12,8 milliárd forintot sikerült elkölteni, akkor rájöhetünk, hogy 

itt nem arról van szó, hogy nincs pénze Budapestnek, hanem nem akarnak erre költeni” 

– mutatott rá a szakértő.

Kőrösi szerint a főváros a pénzt nem arra költi, amire fontos lenne. Példaként a BKK-t hozta, amely elkölt 300 millió forintot közbeszerzési bírság befizetésére, mert nem képes kiírni egy „tisztességes” közbeszerzést. 

Ez is azt bizonyítja, hogy nincs szakértelem, hogy ezek az ügyek rendezetten folyjanak. Sőt, még a jogszabályokkal sem foglalkoznak! 

Ha megnézzük, hogy Budapest 2019 óta milyen beruházás érkezett el előkészítési szakaszba, annak a száma nulla! Amit Tarlós Istvánék előkészítettek műszakilag az megvalósul, amit nem, az nem”. Itt a nagykörúti bringasztráda ügyét említette meg, amelynek megvalósulását már 2021 óta szeretnék Karácsony Gergelyék. Ebben az évben megkapták rá a pályázati támogatást, ott van az összeg a főváros számláján, de erre január óta nem sikerült kiírni a tervezési közbeszerzést – sorolta a hiányosságokat.

Mikor kell lezárni a Petőfi hidat?

A fejlesztéspolitikai szakértő arra a kérdésünkre, hogy mikor jöhet el az a pont a Petőfi híd esetében, hogy kénytelenek lesznek lezárni, azt válaszolta, hogy ezt csak statikus szakemberek tudják megmondani. „De gyakorlatilag bármikor bekövetkezhet, hogy az emberi életek megóvása miatt le kelljen zárni a hidat. Ugyanakkor itt felmerül az a kérdés, hogy ha az a BKK, ami fél év alatt nem tud egy közbeszerzési eljárást kiírni, annak mennyi időbe fog telni, hogy egy tervezésre kiírják” – tette fel a kérdést a Budapest Műhely szakmai vezetője, hozzátéve, hogy amennyiben minden úgy megy egy ilyen járás során, ahogy a „nagykönyvben” meg van írva, akkor mindez akár három hónap alatt is lefolytatható. Majd ezt követné a tervek elkészítése, amely akár fél-egy év is lehet, hiszen a híd minden elemét fel kell térképezni. 

S még arról nem is beszéltünk, hogy a politikai adok-kapok és a már megszokott kormányra mutogatás is elvisz temérdek időt”

 – ismertette. 

Kőrösi Koppány végül egy olyan jövőképet is felvázolt, melyben Budapest közösségének fel kell arra készülnie, hogy bár se terv nem lesz, se kivitelezés nem fog folyni, de a Petőfi hidat vagy részlegesen vagy egyáltalán nem lehet majd használni. „Mindez azért fog majd bekövetkezni, mert az elmúlt több mint 10 évben a BKK nem volt hajlandó ezzel a témával foglalkozni. S ebbe belesett az az időszak is, amikor Vitézy Dávid állt a szervezet élén” – szögezte le a szakértő. 

A vonatkozó videóriportot alább tekintheti meg:

Nyitókép: képernyőfotó / Telex – Szépkilátás

 

Összesen 16 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
camplazlo
2025. május 09. 18:49
Ha a főváros tömése helyett vidéken teremtenénk munkahelyeket, és fejlesztenénk az infrastruktúrát, akkor nem költözne annyi vidéki feleslegesen Pestre (ahol jelentős részük 10 éven belül hajléktalan lesz egyébként). Haszna a vidék fejlesztésén kívül: 1.Kisebb zsúfoltság a fővárosban 2.Csökkenő albérlet árak a fővárosban 3.Emelkedő bérek a fővárosban 4.Csökkenő bűnözés 5.KÖRNYEZETBARÁTABB! Ha a vidéken felépített infrastruktúrát elhanyagoljuk, és hagyjuk elrohadni amit már egyszer felépítettünk és utána Pesten mégegyszer felépítjük ugyanezt, hogy helyet csináljunk a beözönlő vidékieknek, az soha nem lesz környezetbarát, és írtózatos pénz és energia pazarlás. 6. A Pestiek elfelejthetik a világvárosról szőtt (rém)álmukat. Ha Bécset,Pozsonyt És Pestet egybetolnánk, az együtt kiadna egy világvárost, az igaz. De még nyugaton sem akkora öröm bennük lakni, hát még az olyan harmadik világbeliekben mint Delhi, vagy Lagos! Balkán peremén garantált lenne a pöcegödör.
camplazlo
2025. május 09. 18:47
Már legalább 40 éve trljesen felesleges ott bármit is építeni. Az a város már felépült. Készen van. Innentől kezdve már csak a túlzsúfolás, a túlépítés, és az ország pénzügyi és természeti és humán erőforrásainak pazarlása minden egyes forint, minden egyes tégla, minden egyes ember ami odakerül.
madre79
2025. május 09. 18:14
Karácsonynak mennie kell a bandával együtt. Most Feri is megy, itt a lehetőség a stáb többi tagja is csomagolhat.
laurahann
2025. május 09. 15:23
Vajon emlékszik-e valaki ebben a büdös rohadt életben, ezeknek volt-e valamire is pénzük? Szarházi rohadék kontár banda. liberális kommunista kv anyátokat már!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!