A gyakorlott ruszista bölcsészből mindig szánalommal vegyes irritációt vált ki, mikor tetszőleges kormányzati intézkedésre az ellenoldal – normális érvek híján – összeputyinozással reagál. Bizonyosan emlékeznek: volt már putyinista a gyermekvédelmi törvény (amely a magyar választóktól egy demokratikus népszavazáson majd’ négymillió szavazatot kapott, harmadával többet, mint a Fidesz). De volt már putyinista a békepolitika (az Amerikai Egyesült Államok jelenlegi hivatalos politikája), a szankcióellenesség (szintén), meg legutóbb az erdélyi magyarság ugyanazon lap szemében,
amely ugyanezen erdélyi magyarságot vasárnapig az ECR-ba Simion miatt be nem lépő Orbán Viktor teljesen légbőlkapott Simion-pártiságától féltette.
Most éppen az átláthatósági törvény a putyinista. Persze, hogy az – hiszen ezellen sincsenek a putyinozóknak normális érveik.
Putyin betilt, meggyilkol, megmérgez, lelövi a repülőgépedet és kidobat az ablakon. Minden cikked, videód, Telegram-posztod elejére fél flekknyi, önmaga paródiájul szolgáló nagybetűs feliratot rakat, mely szerint
„EZT AZ ÜZENETET (ANYAGOT) OLYAN TÖMEGMÉDIUM KÉSZÍTETTE ÉS (VAGY) TERJESZTETTE, AMELY KÜLFÖLDI ÜGYNÖKI TEVÉKENYSÉGET FEJT KI, ÉS (VAGY) OLYAN OROSZ JOGI SZEMÉLY, AMELY KÜLFÖLDI ÜGYNÖKI TEVÉKENYSÉGET FEJT KI”.
És ha ezen teljesen nevetséges és átlátszó címkézés után véletlenül pont olyan népszerű maradnál, mint annak előtte, akkor „nemkívánatos szervezetté” nyilvánít s ezáltal betilt.
Orbán egészen mást csinál. Nem turkál bele a cikkeid tartalmába, nem korlátozza a működésedet, nem tilt be.
Hanem választásra kényszerít: magyarok – ellenzéki vagy kormánypárti magyarok – kritikus tömege számára fontos sajtótermék, civil, miegyéb kívánsz-e lenni, amely Magyarországról finanszírozza magát; vagy külföldről finanszírozott sajtótermék, esetleg NGO (külföldről finanszírozott civilek nincsenek, a kifejezés is oximoron).
Eldöntheted: a hazának – annak akár ellenzéki, akár kormánypárti felének, esetleg mindkettőnek – csinálsz politikát, vagy másnak. Ennek megfelelően kaphatsz vagy 1%-ot és hazai egyéni adományokat, vagy külföldi támogatást.
Egyik sem tilos, de a kettő elválik. Mert nem ugyanaz. Ennyi.
Skrabski Fruzsina nagyon jól látja, hogy ez a törvény nagy eséllyel nem született volna meg akkor, ha Magyarországgal szemben magyar „civilek” és újságírók gyalázatos közreműködésével nem vezetett volna be az Európai Bizottság semmilyen módon ki nem érdemelt, jogállamisági és korrupciós célok elérését voltaképpen egyáltalán nem, kormányváltást annál inkább szolgáló szankciókat. „Így éldegéltünk. Az egyik állandóan diktatúrát kiáltott, a másik kerülgette, a nép pedig a Fideszre szavazott, sokadik kétharmaddal. Ezzel így mindenki ellett volna, de befagyasztották az uniós pénzeket, ezzel súlyos károkat okozva az országnak. […] A befagyasztás alapja, hogy Magyarországon nincs megfelelő jogállam – korrupció van, genderellenes intézkedések, a hatalmat védő jogszabályok. Ezeket a jelentéseket nemzetközi civil szervezetek és magyar újságírók véleményére alapozták.” Így van.
Egy csapat budapesti NGO és sajtótermék nem volt képes elviselni, hogy az Orbán-rendszer 2021 – az első konkrét pénzbefagyasztások – előtti formájában gazdaságilag jottányit sem volt sikertelenebb közép-európai versenytársainál, s a választójogú magyarok többsége számára teljesen elfogadható, sőt: élhető.
Az ő tehetetlen dühük és az európai fősodor Magyarországgal szembeni politikai ellenvéleménye talált egymásra, ebből kerekedett toxikus elegy: az, hogy az Európai Bizottság ma már nyíltan egy tagállama sikertelenségére játszik, a kompenzációként belengetett közvetlen uniós pénzek sehol sincsenek (jó okkal, hiszen akkor a pénzvisszatartás Magyarországnak, így a kormánynak mit sem ártana).
Civiljeink és újságíróink pedig várják, hogy hátha elég rossz lesz majd az országban élni ahhoz, hogy a magyarok lenyeljék a demokratikus támogatottsággal nem rendelkező bevándorlás-, LMBTQ- és külpolitikai diktátumokat.
Mondhatják, hogy nem így van, de így van. Akik benne voltak, tudják ezt pontosan, ha Donáth Annával és Kollár Kingával ellentétben kamerák előtt ki nem is mondanák.
Lassan már fárasztó magyarázni, hogy az uniós pénzek befagyasztása politikai és nem jogi játék.
Nem az a célja, hogy Orbán tisztességesebb közbeszerzéseket folytasson le, hanem az, hogy Orbán ne legyen.
Nekifutok két oldalról alátámasztani ezt az állítást; akinek több részlet kell, annak itt van ez a cikk. Egyik bizonyítéka az, hogy a kormány legelkötelezettebb européerei és kitűnő EU-jogászi gépezete 2022 nyarára kitárgyalta a pénzbefagyasztás feloldására szolgáló mérföldköveket, majd 2023-ra teljesítette azokat; ezt követően az EU blokkolni kezdett, és még a már 2023 májusában elfogadott bírósági reformért járó pénzeket is csak 2023 decemberében, egy Ukrajna-ügyi vétó feladásáért cserébe volt hajlandó folyósítani. Nyilvánosan elmondta Varga Judit, hogy az azóta pénzmosásért letartóztatott Didier Reynders igazságügyi biztos mit mondott neki a bírósági reformról: azt, hogy könnyebb lenne elfogadtatni a Bizottsággal, ha Szijjártó Péter kevesebbet járna Minszkbe.
Tőlem éppenséggel járhatna kevesebbet, de ennek ugye az európai unió pénzügyi érdekeinek védelméhez, jogállamisághoz és korrupcióhoz vajmi kevés köze van.