A különleges jogrend idején az alapvető jogok gyakorlása – bizonyos kivételekkel, mint például az emberi méltóság vagy az ártatlanság vélelme – felfüggeszthető vagy korlátozható az Alaptörvény 52. cikke értelmében. Az Alkotmánybíróság működése azonban nem akadályozható, és az Alaptörvény alkalmazása sem függeszthető fel, ezzel biztosítva a jogállami keretek minimális fenntartását.
Veszélyhelyzet, mint a válságkezelési forma
A veszélyhelyzet intézménye az állam működésének kivételes körülmények között való biztosítását szolgálja, lehetővé téve a gyors és hatékony intézkedéseket olyan helyzetekben, amelyek az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztetik.
Az Alaptörvény eddigi tizennégy módosítása során a veszélyhelyzet szabályozása többször változott, legutóbb pedig 2025 márciusában egy jelentős, tizenötödik módosítás került napirendre, amely alapjaiban alakíthatja át a veszélyhelyzet kihirdetésének és fenntartásának módját.
Az Alaptörvény 51. cikke értelmében a Kormány veszélyhelyzetet hirdethet ki olyan elemi csapás vagy ipari szerencsétlenség esetén, amely az élet- és vagyonbiztonságot veszélyezteti, valamint ezek következményeinek elhárítása érdekében.