Valami olyan jutott a magyar hadsereg birtokába, ami eddig csak a nagyoknak volt

Iparági becslések szerint 85 millió dollárba kerül egy ilyen eszköz.

Több tízmillió dolláros fejlesztéshez jut Magyarország.
Fontos mérföldkőhöz érkezett a Magyar Honvédség második, teljes mértékben NATO-kompatibilis KC–390 Millennium közepes taktikai szállítógépe. A brazil Embraer repülőgépgyártó vállalat arról számolt be a közösségi oldalán,
a magyar légierő számára készülő repülőgép sikeresen teljesítette a „power on” fázist.
Ez az a lépés, amikor először kapcsolják be a repülőgép elektromos rendszerét. A folyamat lehetővé teszi a gyártó számára, hogy ellenőrizzék és teszteljék az elektromos rendszerek működését, mielőtt további rendszereket telepítenének vagy megkezdenék a repülési teszteket. Konkrétabban: megvizsgálják a KC–390 Millennium energiaellátását, kábelezését; tesztelik az elektromos komponensek (mások mellett a kommunikációs és navigációs rendszerek, a tűzjelzők, a vészvilágítás és más kritikus funkciók) megfelelő működését.
Ha minden rendben van,
a repülőgép készen áll a következő gyártási szakaszra, amely a további rendszerek telepítését és a repülési tesztek előkészítését foglalja magában.
Ezt is ajánljuk a témában
Iparági becslések szerint 85 millió dollárba kerül egy ilyen eszköz.
Az Embraer polgári, katonai, üzleti és mezőgazdasági repülőgépek tervezésével, gyártásával és karbantartásával foglalkozó vállalat. Központjuk São José dos Camposban található. A brazil cég az utóbbi években jelentős nemzetközi terjeszkedésbe kezdett. Idén márciusban például fontolóra vették egy végső összeszerelő üzem létrehozását Lengyelországban a KC–390 katonai teherszállító repülőgépei számára, hogy kihasználja az európai értékesítési lendületet. Az európai piac kulcsfontosságú a vállalat számára, mivel olyan országok, mint Csehország, Ausztria, Hollandia, Svédország és Szlovákia nemrégiben jelezték vásárlási szándékukat, csatlakozva a jelenlegi üzemeltetőkhöz, Portugáliához és Magyarországhoz.
A Mandiner tavaly szeptemberben írta meg, hogy megérkezett kecskeméti állomáshelyére, az MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár Szállítórepülő-századához az első KC–390 Millennium. Az első repülőgép korábban is tartózkodott már idehaza, akkor a NATO kommunikációs eszközeinek beépítése és ezek validációja történt (miután a titokvédelmi okok miatt külföldre, a transzatlanti szövetségen kívüli Brazíliába nem ki-szállíthatóak ezen eszközök), majd a munkálatok befejezésére visszatért még Brazíliába.
Magyarország két KC–390-es repülőgépet vásárolt
– pontos ár nem ismert, de iparági becslések szerint az egységár 85 millió dollárra tehető –, mégpedig a Honvédelmi és Haderőfejlesztési Program (HHP; korábban: Zrínyi 2026) keretén belül.
E program célja – már a kezdetektől – egy korszerű, a kor kihívásainak megfelelni képes, Magyarország és szövetségeseinek biztonságát tovább erősítő honvédség fejlesztése volt; a Magyar Honvédség hosszú idő után érdemi, alkalmazható és bevethető képességeket nyerhet vissza, szerez majd meg.
Ezt is ajánljuk a témában
Európa tizenhetedik legütőképesebb hadserege a Magyar Honvédség.
Mi több, az új KC–390 Millenniumokkal olyan képességei lesznek a honvédségnek, amelyek korábban nem, vagy csak részben voltak. Az új repülőgépek a honvédség légierejének első igazi hadszíntéri szállító repülőgépei. Olyan képességekkel ruházzák fel a honvédséget, amelyekkel a hadrendből néhány éve, több mint negyven év szolgálat után kivont An–26-osok nem rendelkeztek.
A KC–390-es a mérete, sebessége, a hatósugara és a szállítható teher tömege alapján is felülmúlja az elődje képességeit.
A Millenniumba beépítették azokat a berendezéseket, amelyek lehetővé teszik, hogy a levegőben üzemanyaggal utántölthetők legyenek, illetve a gépek is tudjanak más repülőgépeket, Magyarország esetében egymást, illetve a honvédségnél rendszeresített Jas–39 Gripen vadászgépeket is utántölteni. Továbbá a KC–390-es rossz minőségű fel- és leszállóhelyekről is üzemeltethető gép egyidejűleg két Intensive Care Unitot (ICU), sürgősségi ellátóegységet és az orvosi személyzetet képes a fedélzetén szállítani. Az ICU-szett helyett a gép képes hetven, hordágyon fekvő sebesültet is szállítani. Az előzetes információk alapján a 80 felfegyverzett vagy 64 ejtőernyős katona fér el a repülőgépben, azaz különleges műveleti feladatok támogatására is bevethető, illetve haditechnikai eszközöket is képes szállítani.
A Millennium szállítási kapacitásai kategóriájában kiemelkedő, maximálisan húsz tonna feletti terhet vagy nyolcvan felfegyverzett katonát, illetve deszantfeladat esetén hatvan ejtőernyőst vehet a fedélzetére, ami jóval meghaladja a közismert amerikai C–130-as Hercules kvalitásait.
Nyitókép forrása: Facebook
Ezt is ajánljuk a témában
E hét elején megérkezett az első kettő Airbus H225M típusú helikopter a szolnoki helikopterdandárhoz. Nézzük, mit tudnak!
Ezt is ajánljuk a témában
Bemutatjuk a Honvédség legújabb „macskáját”, a Lynxet. A harcjármű kategóriája egyik legjobbja, szakmai fórumokon előrébb rangsorolják amerikai, dél-koreai, svéd, illetve orosz riválisainál. Idehaza kétszáztizennyolc darabot terveznek rendszeresíteni; százhetvenkettő lánctalpas Zalaegerszegen fog készülni.
Ezt is ajánljuk a témában
A Vaskupola jövőre érkező radarja 150 négyzetkilométeres területet fed le, körberakhatjuk vele Magyarországot.
Ezt is ajánljuk a témában
Dávidházy Bence törzsőrmester arról beszélt nekünk, milyen egy ilyen hetventonnás high-tech monstrumot vezetni.
Ezt is ajánljuk a témában
Megnéztük, mit tudnak!