Bár könnyítéseket is tartalmaz, a magyar autóiparnak árthat a legújabb szankciós csomag

2025. március 24. 10:22

A kormány régóta ellenzi a szankciós politikát Oroszországgal szemben. A legutóbbi kör is negatív hatással lehet az európai gazdaságra.

2025. március 24. 10:22
null

Ahogy arról a Mandiner is beszámolt: februárban az Európai Unió elfogadta a tizenhatodik szankciós csomagot Oroszországgal szemben. Miközben beindultak a fegyverszüneti tárgyalások, Brüsszel újabb fegyverszállításokon dolgozik, hosszú távon eladósodna Ukrajna finanszírozása érdekében, és még egy újabb „büntető” intézkedés is belefért.

Ezt is ajánljuk a témában

A magyar kormány összességében ellenzi a szankciós politikát, ám a legutóbbi kör kapcsán Szijjártó Péter külügyminiszter rámutatott: ezúttal Magyarország számára könnyítéseket is tartalmaz a csomag.

Ezt is ajánljuk a témában

Ugyanakkor az EU további stratégiai iparágakra vetett ki ezzel korlátozásokat. Például 53 vállalatot tett tiltó listára, a mechanizmus pedig a listázási paramétereket is kiegészítette olyan személyekkel, akikről feltételezhető, hogy valamilyen formában részt vesznek a háborús konfliktusban. A legújabb szankciók érintik olyan termékek behozatali tilalmát, mint az acél vagy az üveg, korlátozzák az orosz szerepvállalást logisztikai vállalatokban, és totálisan tiltják az európai szerepvállalást az oroszországi építőiparban. További adalék, hogy

a feldolgozott után immár a nyers alumíniumra is kiterjed a teljes szankció.

Ez utóbbi intézkedés tovább rombolhatja az autó-, a gép- és a hadiiparban az EU-s vállalatok versenyképességét, Kína felé terelve az olcsó orosz nyersanyagot. Szakértők szerint akár 20-30 százalékos emelkedés is elképzelhető, amit a vállalatok alighanem a fogyasztókra terhelnek majd. A másik lehetőség számukra a termelés visszafogása, ami viszont elbocsátásokhoz vezet.

Magyarországon az autóipar – elsősorban a győri Audi – a leginkább kitett ennek a fejleménynek, hiszen az ország alumínium-importra szorul. Az orosz tulajdoni hányad maximalizálása az európai logisztikai cégekben az értékláncok újbóli szétzilálásához, illetve további áremelésekhez vezethet. 

A logisztikai költségek emelkedése már eddig is hátrányosan érintette a nyitott magyar gazdaságot, illetve Európát.

Ugyancsak az értékláncokat veszélyeztetheti a szankciós csomag azon része, mely blokkolja az oroszországi repülési infrastruktúrát. Amennyiben a kulcsrepterekről nem tud elindulni a teherforgalom, az bizonyos termékek hiányát fogják okozni.

nyitókép: Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, fotó: NICOLAS TUCAT / AFP

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kunfia2
2025. március 24. 12:14
elfújta az ellenszél 2025. március 24. 12:01 Ebben a konfliktusban Amerika lesz a nevető harmadik. Olcsón átveszi azt, amit az EU nem enged behozni, aztán egyből versenyképes lesz az amerikai ipar az EU-val szemben." Ja, Trump különadóitól szárnyalni fog a magyar autóipar. Téged se az eszedért szerethetnek.
kunfia2
2025. március 24. 12:12
Ez a gonosz Brüsszel, pedig az oroszok magyar gyártósorról legördülő autókat vennének... Ha ez így megy tovább, a magyar autók Kínába sem mehetnek?
elfújta az ellenszél
2025. március 24. 12:01
Ebben a konfliktusban Amerika lesz a nevető harmadik. Olcsón átveszi azt, amit az EU nem enged behozni, aztán egyből versenyképes lesz az amerikai ipar az EU-val szemben.
Dixtroy
2025. március 24. 11:25
Ezt kellett volna megvétózni. Szándékozzanak csak 26-an.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!