Megjelentek Lázár János év végi meglepetésének részletei
Három település fejlesztését hagyta jóvá 2024 végén az építési és közlekedési miniszter.
Egy régi álom válhat valóra: az ország egyik legszegényebb régiójának számító Viharsarok több évtizedes elszigeteltség után végre bekapcsolódhat a hazai gyorsforgalmi hálózatba.
Hiába zajlik számos autópálya-építés országszerte, ezek méretét össze sem lehet hasonlítani a 2018 és 2022 közötti időszak projektjeivel, amikor például megépült az M44-es legnagyobb része, az M4-es több szakasza, az M25-ös, az M30-as, a 67-es vagy az M85-ös Sopronig – számol be a Világgazdaság és hozzáteszi, ennek is köszönhető, hogy hazánk mára több gyorsforgalmival rendelkezik, mint a nálunk jóval fejlettebb Ausztria.
Amíg nyugati szomszédunknál 1749 kilométer autópálya szolgálja az autósok kényelmét, addig Magyarországon 1850 kilométer. Az állami forráshiány mellett tehát ez is szerepet játszhatott abban, hogy az elmúlt két év visszafogottabb volt a beruházások terén.
Tavaly az M6-os autópálya hiányzó része mellett az M44-es egy rövid szakasza és az M85-ös soproni alagútpárját vehették birtokba az autósok,
ezekkel mindössze 30 kilométerrel bővült a hazai gyorsforgalmi hálózat. Az M6-os horvát oldalán egyébként a tervek szerint idén tavasszal fejeződhetnek be a munkálatok, s így Budapesttől a bosnyák határig 300 kilométer egybefüggő közlekedési kapcsolat jön létre a páneurópai folyosó, a VC korridor részeként.
Ez év elején lezárulhat az M44-es autóút 2017 óta zajló építése. Az M5-ös autópálya és a Békéscsabát összekötő gyorsforgalmi utolsó, 32,2 kilométeres szakaszának beruházása az M5-ös kecskeméti csomópontja és Szentkirály között még 2022 nyarán kezdődött, és a kivitelező februárban átadhatja a forgalomnak. Ezzel egy nagyon régi álom válhat valóra: az ország egyik legszegényebb régiójának számító Viharsarok több évtizedes elszigeteltség után végre bekapcsolódhat a hazai gyorsforgalmi hálózatba. Ugyanakkor idén ez lehet az utolsó átadás is, legalább egy évet kell várni arra, hogy újabb szalagátvágás legyen.
Eddig az M44-es autóútból 93,3 kilométer épült meg, ám a tervek készülnek a folytatásra.
Lázár János építési és közlekedési miniszter Békéscsabán tett látogatásán ígéretet tett, hogy az M44-est elvezetik a román határig. A 43 kilométeres szakasznak a megépítésére azonban várni kell, az Utibernek 2028 nyaráig kell végeznie a tervekkel.
Javában zajlik az M4-es autóút építése Törökszentmiklós és Kisújszállás között, ahol a már a teljes szakaszon megkezdődött az aszfaltozás. A gyorsforgalmiból eddig 118 kilométer áll az autósok rendelkezésére, és a mostani beruházással további 34,29 kilométeren mentesülhet a korábban halálútként számontartott 4-es főút forgalma. A 133,9 milliárdból megvalósuló projektre a közbeszerzést elnyerő Duna Aszfaltnak 36 hónap áll a rendelkezésére, így 2026 közepén fejeződhetnek be a munkálatok. Ha az is meglesz, akkor már csak a Kisújszállás Berettyóújfaluig tartó 65 kilométeres rész fog hiányozni a teljes M4-esből.
Az M49-es autót összesen 45 kilométer hosszon teremt új közlekedési kapcsolatot Nyíregyháza és a román határ, illetve Szatmárnémeti között,
itt 2023 elején indultak el a munkálatok. A beruházás két részletben zajlik, a nagyobb 28,15 kilométeres, Ököritófülpösig tartó szakaszon kezdődött el elsőként, ennek befejezése 2026 őszére várható, míg a második kisebb, 17,6 kilométeres etap tavaly indult el. Összesen 34 hónap áll a kivitelező rendelkezésére, a befejezés 2027-ben lesz esedékes.
2022 ősze óta a Magyar Koncessziós és Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. 1237 kilométeren üzemelteti a hazai gyorsforgalmikat, ezzel az első számú autópálya-üzemeltető vállalat. A koncessziós társaság nemcsak üzemeltetésből és a felújításokból veszi ki a részét, hanem a fejlesztésekből is, 2034-ig 279 kilométer új gyorsforgalmi utat kell építenie, 299 kilométeren pedig bővítenie kell a már meglévő hálózatot.
2025 őszén elindul az M1-es autópálya kétszer három sávra történő bővítése az M0-s autóút és Győr-Concó pihenőhely között,
a munkálatok négy évig tartanak. Az M0-stól kezdik az építkezést, amelynek előkészületeit már tavaly megkezdték. Ezzel párhuzamosan 2027-ben az M7-es bővítése és az M200-as is elstartolhat.
Az idei építkezések közül a legjelentősebb az M100-as autóút építése, ami az M0-s nyugati körgyűrűjének egyik alternatívája lehet. Noha 2022-ben a magas költségek miatt az energiaválság elsodorta, most úgy tűnik, megjelent egy apró reménysugár a budai agglomerációban élők számára. A beruházás nem lesz olcsó mulatság: 2021-ben, tehát a lassan négy éve kihirdetett közbeszerzés 335 milliárd forintba került volna.
Nyitókép: Czeglédi Zsolt/MTI Fotóbank
Ezt is ajánljuk a témában
Három település fejlesztését hagyta jóvá 2024 végén az építési és közlekedési miniszter.
Ezt is ajánljuk a témában
Több mint ötmillió (!) négyzetméteren újultak meg a hazai utak az idei évben, jövőre pedig indul a legnagyobb projekt.
Ezt is ajánljuk a témában
„Az osztrákokra még várni kell, mi már megvagyunk” – írta a magyar miniszterelnök.