Beindult az úthenger: rá sem ismerni a magyar utakra

2024. december 27. 09:48

Több mint ötmillió (!) négyzetméteren újultak meg a hazai utak az idei évben, jövőre pedig indul a legnagyobb projekt.

2024. december 27. 09:48
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Nem állt meg a fejlődés 2024-ben a hazai utakon, legalábbis erre enged következtetni a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a Mandiner számára küldött adatokból. Mint közölték: Magyarország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása a tavalyi évben indult meg, amikor is 3,6 millió négyzetméter új burkolat készült el, ez a főpálya 19 százalékát jelentette, továbbá 106 híd és felüljáró újítottak fel. 

Az állammal kötött koncessziós szerződés szerint, 3 év alatt 538 km-en, a főpálya 43 százalékán végzünk szintrehozási munkákat, 200-nál is több hidat és felüljárót újítunk fel. 50-60 csomópont vízelvezető rendszereit is javítjuk 2025. őszéig”

– árulták el.

Az idén még nagyobb volt a volumene, ugyanis 2024-ben már 5,1 millió négyzetméteren cserélték le a tönkrement, elhasznált útburkolatot, ahova új aszfaltot húztak, volt, ahol több rétegben. Ez az MKIF által üzemeltetett 1237 km főpálya több mint 27 százalékát jelenti.

Mint lapunknak elárulták, idén négymillió négyzetméteren volt szintrehozási munka, ahol a burkolat állapota nem érte el az elvárt műszaki szintet, továbbá egymillió négyzetméteren végeztek burkolatcserét a biztonságosabb közlekedés érdekében. 

Ezek a munkák, ahol szükséges volt, nem csak a felső kopó, de az alsóbb kötő és alapréteget is érintették, ehhez összesen valamivel több, mint egymillió tonna aszfaltot használtunk fel”

– fogalmaztak.

Lapunkkal elárulták, hogy a burkolatok cseréje mellett 2024-ben megújult 131 híd és felüljáró, továbbá cserélték a Kőröshegyi völgyhíd tönkrement saruit is. Ezen felül 33 pihenőt is felújítottak, valamint különböző munkákat végeztek a hazai gyorsforgalmi utakon is.

Ezt is ajánljuk a témában

A legszembetűnőbb fejlődés az M3-as autópályán vehető észre, ugyanis mint elárulták, a felújítások csaknem fele a Budapestet a keleti országrésszel összekötő autópályán zajlott. 

„Itt csaknem 2,2 millió négyzetméteren újult meg az aszfalt, a második legnagyobb volumenű burkolatfelújítás az M7-esen történt, ott 1,6 millió négyzetméternyi új aszfaltot terítettünk le” – közölték lapunkkal.

Ez lesz jövőre

A Mandinernek a koncessziós társaság elárulta, a terv szerint a 2025-ös évben 3,1 millió négyzetméter tönkrement és elhasznált burkolatot fognak felújítani, mint tudatták, ahol szükséges, ott a felső kopóréteg alatti kötő és alaprétegeket is cserélik.

Megújul 40 híd és felüljáró is és tovább folytatódnak a pihenők felújításai is”

– jelentették be. 

Mint írták, a következő évben várhatóan újabb 30 pihenőhely újul meg. A munkát, mint az idén is, tavasszal kezdik meg, addig nagy volumenű burkolatcserékre nem kell készülnie az autósoknak. 

2025. augusztus 31-ig a tervek szerint az úthálózatunk további 16 százaléka újul meg a szintrehozás befejezéseként”

– árulták el.

A Nyugat-Európa irányába rendszeresen utazók nagy örömére jövőre hosszú várakozás után elindul az M1-es autópálya bővítése. Mint lapunknak elárulták, 2025.09.01-től 2028.08.31.-ig készül el a Bicskéig tartó szakasz, a Concó pihenőhelyig, azaz a 94-es km-ig pedig 2029.08.31.-ig. Az MKIF elárulta, hogy 2034-ig 299 km-en bővítik az M1-et, M7-et és M3-at (ebben a sorrendben) és 279 km új sztrádát építenek.

Fontos, hogy az új pályák építése és a jelenlegiek bővítése, nem állami forrásból történik majd, az MKIF Zrt. saját forrásból és hitelekből végzi ezeket a fejlesztéseket”

– jegyezték meg.

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: Czeglédi Zsolt/MTI Fotóbank

Összesen 35 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
patikus
2024. december 27. 13:23
Csak Budapesten több a kátyú, mint korábbi években. Elhanyagolt útak utcák 10 cm-nél mélyebb gödrökkel. Az országos főótvonalak se sokkal különbek. A vidéki mellékutakon 30-al lehet csak végigmenni és a kerülgetrések m iatt 20 %-al hosszabb utat megtéve. Benzinben, gázolajban az útadó, ugye? Simán zsebretettétek. Metrhogy a MOL nem foltoz és nem is épít utakat az 7 szt.-ség.
freely
2024. december 27. 13:01
Néha el kellene menni falura is. Nem mindenki gyorsforgalmi utakon autózik.
lendvaiildiko
2024. december 27. 11:49
Olvasom itt: "Onnan ismerni meg, hogy fideszes kerületekben autózol, hogy a kerületi utak hirtelen megjavulnak. Lsd. XVI. ker, ahol még az egészen jelentéktelen mellékutak is kiváló minőségűek. Jah, sok éve fideszes. Felénk a Tarlós korszakban csinálták meg az utakat, amelyek olyan szar állapotban voltak, hogy a régi nyomvonalán újat kellett építeni. " Csak egyet ne feledj. Vélhetően azért épült annyi új út a XVI., a XVII., kerületben, mert előtte azok egy része föld út volt! Légy erős, 1951 óta valamennyi balos vezetés lesz....ta a XVII. kerületet. 1951-ben csatolta Rákosi pajti a rákos-menti településeket Budapesthez. NO AZÓTA KÉPTELENEK VOLTAK E FÉNYESTEKINTETŰ VEZETŐK KÖTÖTTPÁLYÁS KÖZLEKEDÉSI ESZKÖZT ÉPÍTENI A XVII. kerületieknek. Majd jött Karó Geli, aki a Klauzál térnél tovább nem lát, aki kihúzta a XVII. kerületi M0-Keresztúri út összekötő út megépítését, mondván Tarlós elkényeztette e kerületet.....
europész
2024. december 27. 11:37
Na azert nem kell erolkodnom,hogy bemutassam a kornyekunkon milyen rossz az utak allapota.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!