Erre sok budapesti várt: indul a BKK-rendészet – mutatjuk a részleteket!
Az is kiderült, hány emberrel tartanak majd rendet a budapesti közösségi közlekedésben.
Idén januártól a BKK járatain dolgoznak ugyan rendészek, de mindössze 75-en, Vitézy Dávid korábban 200 fővel kívánta felállítani a csoportot.
Sok vita után az utazók biztonságára ügyelő BKK-rendészet ugyan létrejött január elsejével, azonban a rendészek nem fognak dolgozni a HÉV vonalain annak ellenére sem, hogy ezeken a járatokon van a legtöbb közbiztonsági probléma, garázdaság – írja a Magyar Nemzet.
A lap idézi a fővárosi önkormányzat válaszát, miszerint a HÉV-ek állami fenntartásban, a MÁV-HÉV Zrt. üzemeltetésében működnek, értelemszerűen a BKK rendészet jog-, feladat- és hatásköre csak a BKK-járatokra terjed ki, a HÉV-ekre nem. S hozzátették, január 1-jétől a Főváros Önkormányzat Rendészeti Igazgatósága (FÖRI) hatályba lépett új szmsz-ének megfelelően megalakult a BKK rendészeti osztály 75 státussal, a létszámot folyamatosan töltik.
Ezt is ajánljuk a témában
Az is kiderült, hány emberrel tartanak majd rendet a budapesti közösségi közlekedésben.
A BKK rendészeti osztály munkatársai
éjjel és nappal, a BKK és a BKV Zrt. szerződött vagyonőreivel közösen, valamint a Budapesti Rendőr-főkapitánysággal együttműködve
végzik a BKK-járatok, valamint az aluljárók és a megállók ellenőrzését.
A Magyar Nemzet emlékeztet, a BKK-rendészet terve ambiciózusnak indult: Vitézy Dávid 200 fővel kívánta felállítani a rendészeti csoportot, amely a közlekedési szabályok betartatásában, a közösségi közlekedési eszközökön a biztonság fenntartásában játszott volna szerepet. Ehelyett mindössze 75 főre szűkítették a szervezet létszámát finanszírozási nehézségekre hivatkozva, és csak most, 2025 januárjában kezdhette el a munkát.
Ezt is ajánljuk a témában
A Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója hangsúlyozta, a BKK rendészet létrehozásával párhuzamosan kiemelt feladat a járművekről leszállított hajléktalanok ellátása.
Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója korábban a lapnak elmondta, a fővárosi önkormányzat a választási kampányban nem a BKK-rendészet létrehozása, hanem annak szerintük hajléktalanellenes retorikája ellen emelt szót. A volt főpolgármester-helyettes elmondta: a FÖRI-nél közterület-felügyelők vagy segédfelügyelők vannak alkalmazásban, közterület-felügyelő pedig az lehet, aki ezen képesítésre szóló jogszabálynak megfelel. Vagyis cselekvőképes, büntetlen előéletű, minimum középfokú végzettséggel rendelkezik, és
leteszi a közterület-felügyelői vizsgát, vagy az ezzel kapcsolatos közszolgálati szakképesítése van.
A BKK-rendészetet azért a FÖRI részeként hozzuk létre, mert ott vannak olyan intézkedésre jogosult személyek, vagyis a közterület-felügyelők, akik a törvény szerint eljárhatnak. Hangsúlyozta: a BKK-rendészet létrehozásával párhuzamosan kiemelt feladat, hogy a közösségi közlekedési eszközökről leszállított hajléktalanok ne maradjanak a megállókban, ahol télen megfagyhatnak. A hajléktalanok ellátását segítő rendszer már most is működik.
Ezt is ajánljuk a témában
„Járművezetőink és jegyvizsgálóink azért dolgoznak, hogy működtessék a közlekedést” – hangsúlyozta Lázár János.
Ha például egy buszsofőr azt látja, hogy valaki fekszik a megállóban a padon, akkor jelzést kell adnia arról a BKK diszpécseri szolgálatának. Ugyanez igaz a FÖRI dolgozóira is és meg kell kérdezniük tőle, tudnak-e valamit segíteni neki. Kiss Ambrus kiemelte: a BKK rendészet felállításával párhuzamosan nem tervezik a diszpécserszolgálat bővítését, ami problémát okozhat, ugyanis a jelenlegi létszám mellett sofőrök bejelentései mellett a közlekedők jelzéseivel is foglalkozniuk kell, ami túlterheltté teheti a rendszert.
Ezt is ajánljuk a témában
Holott a jegyvizsgálók, az autóbusz-vezetők, a mozdonyvezetők, a HÉV járművezetők és a rendészek is közfeladatot ellátó személyek, tettleges bántalmazásuk bűncselekménynek számít.
Nyitóképünk illusztráció: MTVA/Bizományosi: Róka László