Ez véget vethet Lázár és Vitézy háborújának: itt a lista, milyen vonatokat vásárol Magyarország

2024. október 10. 17:21

Óriási fejlesztések körvonalazódnak a MÁV-nál.

2024. október 10. 17:21
MÁV, Astride, mozdony, AKIEM
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Nyitókép forrása: Facebook

 

Szerdán megjelent a Magyar Közlönyben az állami építési beruházások koncepciójának. A kormány 1308/2024. (X. 9.) határozata egészen pontosan a 2035. december 31-ig szóló szakpolitikai-ágazati beruházási terveket tartalmazza, beleértve a közlekedésre vonatkozó koncepciókat. Az irány ismert, Lázár János építési és közlekedési tárcavezető nem egy alkalommal beszélt terveiről.

Cél általánosságban a kiszámítható, biztonságos és hatékony közlekedési lehetőségek biztosítása, javítása.

De mint arra a Világgazdaság felhívta a figyelmet, a kormányhatározatban megjelölték a gazdasági központok kiszolgálásának, így a Kárpát-medencei városok elérhetőségének fejlesztését, a teherszállítás vasútra történő terelését, egyéb logisztikai lehetőségek kiszélesítését.

Új mozdonyok, motorvonatok

Ami az állami közlekedési társaság gördülőállományának fejlesztését illeti, a következő olvasható ki a kormányhatározatból:

  • 5 db nagysebességű EuroCity szerelvény,
  • 29 db belföldi InterCity motorvonat,
  • 51 db InterCity ingaszerelvény,
  • 10 db magas minőségű éjszakai szerelvény,
  • 95 db regionális villamos motorvonat,
  • 68 db felsővezeték nélküli motorvonat,
  • 15 db felsővezeték nélküli mozdony,
  • 100 db nehézpőre (nehéz technikai eszközök, így például katonai felszerelés szállítására alkalmas vagon – a szerk.),
  • 115 db villamosmozdony beszerzésével kalkulálnak.

Utóbbi azért is érdekes, mert már majdhogynem csőben volt egyszer 115 darab Siemens Vectron típusú villanymozdony beszerzése. Lefújták a 220 milliárd forintos beszerzést.

Ám egy másik kormányhatározat arról szintén rendelkezett, hogy zöld utat kap 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább 7 kocsis távolsági szerelvény és 50, elsősorban hozzájuk való (de más vonatokban is használható) Siemens Vectron mozdony. Ez ugyancsak lekerült a napirendről.

De jönnek használt járművek is

Valami azonban elindult

– még ha a szakma ezt is gyakorta kritizálja: a francia lízingcégtől, az Akiemtől érkezett és érkeznek még Siemens EuroSprinterek. Összesen 24 darab mozdonyról van szó, ami mellé van még tíz saját tulajdonú ugyanilyen típusú vontatójármű (és 25 darab Bombardier Traxx).

Friss hír, úgyszintén, hogy a MÁV–Volán-csoport 490 003-as mozdonnyal egy összesen nyolc startos IC- és gyorsvonati kocsiból álló szerelvény vontatását próbálta ki Budapest-Keleti pályaudvar és Hatvan között, e hét kedden, számolt be az Iho.hu (Indóház Online) nevű szakportál.

A MÁV–Volán-csoport összesen huszonhét Astride-ot tervez bérbe venni az Akiemtől – tizenötöt azonnal, további tizenkettőt opcionálisan – a már bevált megoldással, vagyis a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül. Ha a tesztek sikerrel záródnak, a vállalatcsoport megköti a lízingszerződést, tette hozzá a portál.

Az Astride elnevezésű, eredetileg BB36000-es sorozatú villamosmozdonyokból a francia GEC Alsthom, majd a jogutód Alstom hatvanat épített még 1996 és 2001 között Franciaországban a hazai nemzeti vasút SCNF-nek, a gépek 36001–36060 pályaszámokon álltak forgalomba. Az első harminc mozdony 2010-ben került át a vasúttársaság által akkor létrehozott vontatójármű-bérbeadó cégéhez, az Akiemhez. A mozdonyokat elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 28 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
manitowoc
2024. október 11. 19:56
"A kormány 1308/2024. (X. 9.) határozata egészen pontosan a 2035. december 31-ig szóló szakpolitikai-ágazati beruházási terveket tartalmazza, beleértve a közlekedésre vonatkozó koncepciókat." 2035. december 31-ig? De hiszen akkor minden teljesen-teljesen OKÉS! Például a HÉV-szerelvények átlagos életkora már 2020-ban is 44 (negyvennégy) év volt, ma 48 (negyvennyolc) év, ezek simán kibírják még 2035-ig. Vagy nem...
camplazlo
2024. október 10. 21:50
Miért nem mi gyártunk? Elhiszem, hogy drága lenne, de a hazai iparnak nyújtana megrendelést, a pénz a gazdaságban maradna, itteni munkások kapnának fizetést.
Lajoss
2024. október 10. 21:22
Megint hazudtok...minden fejlesztést lehúzott ez a tetü..😕
contractor-2
2024. október 10. 20:09
Álmodik a nyomor, pont mint a Kádár korban. Legalább ez állandó a gyorsan változó világban. Örvendezzünk.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!