Nem bírja már a MÁV: meglépi a cég, amit sokan vártak tőlük
Lehívja a járműopciót. Bővül a MÁV járműállománya. Nem is akármikkel.
Óriási fejlesztések körvonalazódnak a MÁV-nál.
Nyitókép forrása: Facebook
Szerdán megjelent a Magyar Közlönyben az állami építési beruházások koncepciójának. A kormány 1308/2024. (X. 9.) határozata egészen pontosan a 2035. december 31-ig szóló szakpolitikai-ágazati beruházási terveket tartalmazza, beleértve a közlekedésre vonatkozó koncepciókat. Az irány ismert, Lázár János építési és közlekedési tárcavezető nem egy alkalommal beszélt terveiről.
Cél általánosságban a kiszámítható, biztonságos és hatékony közlekedési lehetőségek biztosítása, javítása.
De mint arra a Világgazdaság felhívta a figyelmet, a kormányhatározatban megjelölték a gazdasági központok kiszolgálásának, így a Kárpát-medencei városok elérhetőségének fejlesztését, a teherszállítás vasútra történő terelését, egyéb logisztikai lehetőségek kiszélesítését.
Ami az állami közlekedési társaság gördülőállományának fejlesztését illeti, a következő olvasható ki a kormányhatározatból:
Utóbbi azért is érdekes, mert már majdhogynem csőben volt egyszer 115 darab Siemens Vectron típusú villanymozdony beszerzése. Lefújták a 220 milliárd forintos beszerzést.
Ám egy másik kormányhatározat arról szintén rendelkezett, hogy zöld utat kap 39 plusz opcionálisan 10 új, korszerű, vezérlőkocsival együtt legalább 7 kocsis távolsági szerelvény és 50, elsősorban hozzájuk való (de más vonatokban is használható) Siemens Vectron mozdony. Ez ugyancsak lekerült a napirendről.
Valami azonban elindult
– még ha a szakma ezt is gyakorta kritizálja: a francia lízingcégtől, az Akiemtől érkezett és érkeznek még Siemens EuroSprinterek. Összesen 24 darab mozdonyról van szó, ami mellé van még tíz saját tulajdonú ugyanilyen típusú vontatójármű (és 25 darab Bombardier Traxx).
Friss hír, úgyszintén, hogy a MÁV–Volán-csoport 490 003-as mozdonnyal egy összesen nyolc startos IC- és gyorsvonati kocsiból álló szerelvény vontatását próbálta ki Budapest-Keleti pályaudvar és Hatvan között, e hét kedden, számolt be az Iho.hu (Indóház Online) nevű szakportál.
A MÁV–Volán-csoport összesen huszonhét Astride-ot tervez bérbe venni az Akiemtől – tizenötöt azonnal, további tizenkettőt opcionálisan – a már bevált megoldással, vagyis a MÁV Rail Tours Kft.-n keresztül. Ha a tesztek sikerrel záródnak, a vállalatcsoport megköti a lízingszerződést, tette hozzá a portál.
Az Astride elnevezésű, eredetileg BB36000-es sorozatú villamosmozdonyokból a francia GEC Alsthom, majd a jogutód Alstom hatvanat épített még 1996 és 2001 között Franciaországban a hazai nemzeti vasút SCNF-nek, a gépek 36001–36060 pályaszámokon álltak forgalomba. Az első harminc mozdony 2010-ben került át a vasúttársaság által akkor létrehozott vontatójármű-bérbeadó cégéhez, az Akiemhez. A mozdonyokat elsősorban a Franciaország és Belgium közötti teherszállításban vetették be.
Ezt is ajánljuk a témában
Lehívja a járműopciót. Bővül a MÁV járműállománya. Nem is akármikkel.