Migránsok buszoztatása: máshol ez teljesen bevett, mindennapos gyakorlat
Nem magyar találmány, hogy az illegális bevándorlókat buszokra rakják.
Bizonytalan, valóban útnak indulnak-e valaha migránsbuszok Röszkéről Brüsszelbe. De ha mégis, felmerül a kérdés, vajon mennyibe kerülne Magyarországnak.
Nyitóképünk csupán illusztráció! Fotó: Sezgin Pancar / ANADOLU AGENCY / Anadolu via AFP
Szeptember elején a Belügyminisztérium parlamenti államtitkára bejelentette, hogy
Magyarország az európai eljárásrend lefolytatása után felajánlja a migránsoknak, hogy ingyen Brüsszelbe szállítja őket, amennyiben Európai Unió arra kényszeríti Magyarországot, hogy engedje be az illegális bevándorlókat.
Rétvári Bence nyilatkozata egyértelmű válasz arra, hogy az EU-bíróság még a nyáron 200 millió eurós bírság megfizetésére kötelezte Magyarországot az uniós bevándorlási politika megsértése miatt. A tetejében további napi egy millió eurót szed be, amíg Magyarország nem tesz eleget az ítéletnek.
Ezt is ajánljuk a témában
Nem magyar találmány, hogy az illegális bevándorlókat buszokra rakják.
A migránsbuszok kilátásba helyezése nem maradt visszhang nélkül. Brüsszel polgármestere, Philippe Close tiltakozott a tervezett lépés ellen és a belga miniszterelnökhöz fordult. „Az EU soros elnökségét betöltő magyar kormány nem riad vissza a provokációtól. Felhívom Alexander De Croo figyelmét arra, hogy blokkolja ezeket a buszokat a belga határon.
Meddig tűrjük még a provokációkat egy általunk támogatott ország részéről"
– fogalmazott. Talán ebből is látszik, hogy ugyancsak bizonytalan, valóban útnak indulnak-e valaha migránsbuszok Röszkéről Brüsszelbe. De ha mégis, felmerül a kérdés, vajon mennyibe kerülne Magyarországnak az ingyenes utaztatás.
Ezt is ajánljuk a témában
A magyar kormány azonnal reagált Philippe Close nyilatkozatára.
Merthogy a kontót a magyar költségvetés állná, ezt Rétvári Bence egyértelművé tette. A kérdés megválaszolásához először is
meg kellene becsülni, hány bevándorló utaztatása történhet meg.
A 2015-ös év óta, amikor felállt a fizikai határzár, egymillió illegális határátlépési kísérletet akadályoztak meg a magyar rendőrök és határvadászok.
Két éve, 2022-ben naponta átlagosan 740-en, egy év alatt pedig összesen több mint 270 ezren próbáltak átjutni. A 2023-as esztendőben jelentősen emelkedett az illegális határátlépések száma, csaknem elérte a 380 ezret, ami 2016 óta a legmagasabb szám.
Az idén viszont fordulat állt be. A Frontex 2024 első félévében 10 642 határsértést vett nyilvántartásba a magyar–szerb határon, vagyis a fő csapásvonal jelenleg az északi helyett a nyugati határ. Azonban a korábbi évek tapasztalatai is azt mutatják, hogy a migrációs útvonalak dinamikusan változnak, ezért megalapozottan várható, hogy
a közeljövőben ismét felértékelődik a magyar–szerb határ a migránsok körében.
Mindenesetre az elmúlt évek átlagát véve alapul évente 100 ezer egyedi illegális határátlépés valószínűsíthető. Ahogy az is, hogy a migránsbuszokat a Volán biztosítaná, mint állami cég. Ha abból indulunk ki, hogy egy csuklós járaton 50-60 ülőhely van – álló utasokat aligha lehetne szállítani nemzetközi forgalomban –, akkor azt kapjuk, hogy évente nagyjából 1500 buszt kellene indítani Röszkéről Brüsszelbe, ha a magyar kormány valóban az összes illegális migránst át akarja szállítani.
A Röszke–Brüsszel távolság oda-vissza 3000 kilométer. Ha száz kilométere vetítve 20 literes fogyasztással számolunk, akkor egy kanyar egy busszal nagyjából 300 ezer forintba kerülhet.
Mindezt megfejelik az autópályadíjak, illetve a buszsofőr napi díja és elszállásolásának költsége. Ha ezeket is belekalkuláljuk,
egy migránsbusz alsó hangon 400 ezer forintot emészthet fel.
Ebből kellene tehát mondjuk 1500-at kiállítani évente, ami összesen 600 millió forint körüli összeget jelentene. Hangsúlyozzuk, hogy ez egy durva, elnagyolt számítás, de kiindulási pontként körülbelül helytálló.
Ezt is ajánljuk a témában
A Fidesz kommunikációs igazgatója nem kertelt az ATV riporterének, mikor a „sárga buszok” ügye előkerült.