Az Euronews sem érti: Európa számos országában korlátozták az iskolai mobilhasználatot, mégis csak Magyarországon van balhé belőle
Hollandiában például ettől a héttől kezdve az általános iskolások már nem vihetnek be telefont az osztályterembe.
A magyar társadalom jelentős része, 85%-a támogatja a mobil telefonok iskolákban való korlátozását.
Nyitókép: Science Photo Library via AFP
A szakpszichológusok egyöntetűen helyeslik a kormány döntését az okoseszközök iskolai használatának korlátozásáról, mely szerintük számos pozitív hatással járhat. A témát kutató szakértők szeirnt az intézkedés által „a mentális zavarok, a függőség és az internetes zaklatás” csökkenése várható, továbbá a fiatalok újra felfedezhetik az élő, személyes kapcsolatok fontosságát. A szakmai mellett a társadalmi támogatottság is jelentős, ugyanis a felmérések szerint magyar társadalom jelentős része, 85%-a támogatja az intézkedést – írta meg a Magyar Nemzet.
Hal Melinda klinikai szakpszichológus egy keddi sajtótájékoztatón hangsúlyozta, hogy az oktatási intézményeknek nemcsak az oktatás, hanem a nevelés és a biztonságos fejlődés biztosítása is feladatuk. „Nem jó, ha a digitális eszközök nevelik a fiatalokat” – mondta. A szakember szerint a túlzott mobilhasználat káros hatással van a mentális készségekre, különösen, ha a gyerekek már fiatal korban korlátlanul hozzáférnek ezekhez az eszközökhöz, és azokon keresztül káros, romboló tartalmakhoz is.
Hal Melinda kiemelte, hogy a mentális zavarok már „minden negyedik fiatalt érintik” valamilyen formában, ennek a megállítása pedig az évtized egyik legnagyobb kihívása lesz. A pszichológus szerint a kormány intézkedése az első lépés lehet ezen az úton. A szakvélemény szerint
az iskolai digitális kultúra oktatása fontos, de nem a diákok saját eszközein keresztül, mivel ez elterelheti őket a tanulástól.
A szakpszichológus emelett rámutatott, hogy a digitális eszközök akkor lehetnek hasznosak, ha a fiatalok biztonságosan és megfelelő módon használják azokat. A kormány rendelete várhatóan mérsékli az iskolai zaklatások számát is, különösen az online zaklatásokét, amelyek az esetek több mint 80%-át teszik ki. Hal Melinda szerint támogatandó, hogy a tanárok csak akkor használják a digitális eszközöket, ha azok valóban a diákok fejlődését segítik. „A versenyképességet nem a digitális eszközök túlzott használata fogja biztosítani, hanem a kreativitás és a szimbolikus gondolkodás kialakítása” – tette hozzá.
A Kopp Mária Intézet felmérése szerint a digitális eszközök már igen korán, akár hatéves kor előtt megjelennek a gyermekek életében, noha a szülők többsége ezt nem tartja szükségesnek. Az online tartalmak veszélyességével a szülők 80%-a tisztában van, de csak minden második család alkalmaz valamilyen védelmi intézkedést.
Az UNESCO és az ENSZ 2023-as jelentése megerősíti, hogy az okoseszközök túlzott használata rontja az oktatási teljesítményt és a gyermekek érzelmi stabilitását. Európa több országa, köztük Franciaország és Svédország már korábban lépett a mobiltelefonok iskolai korlátozása érdekében, és a magyar társadalom is nagy arányban támogatja ezt a törekvést.
A gyermek- és serdülőkori mentális zavarok elterjedésének két fő oka a diszfunkcionális családi háttér és a korlátlan képernyőhasználat – mutatott rá Perczel-Forintos Dóra, a Semmelweis Egyetem tanszékvezetője. A telefonfüggőség figyelemzavarokhoz és romló szociális készségekhez vezet, ami akadályozza a társas kapcsolatok kialakulását.
A mobilhasználat eltereli a tanulók figyelmét a tananyagról, és rontja az iskolai teljesítményt
– emlékeztetett a szakértő, hozzátéve, hogy különösen a lányok veszélyeztetettek ebből a szempontból.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Hollandiában például ettől a héttől kezdve az általános iskolások már nem vihetnek be telefont az osztályterembe.