Fokozódik a helyzet, beavatkozik a hadsereg: lánctalpas kétéltűeket küldenek a Dunához
Úton vannak a lánctalpas kétéltű járművek Szentesről Pilismarótra – közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Jó az „öreg Táltos” a háznál: bemutatjuk a PTSZ–M-et.
Képek forrása: Facebook
Ismét beigazolódott, nem árt rendszerben tartani orosz „vasakat” – pláne, ha, akkora árvízzel kell megbirkózni, mint ami épp most sújtja Magyarországot.
Épp a napokban írta meg portálunk, hogy bevetették a Magyar Honvédség lánctalpas kétéltűit. A PTSZ–M-eket Szentesről, az MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezredtől rendelték fel. Szerdán Neszmély körzetében teljesítettek szolgálatot az eszközök.
Szerencse, hogy a Magyar Honvédség sajnálatos mód tudatos leépítése a balliberális kormányzás idején nem érte el az immár hatvanéves PTSZ–M-ek kivonását a hadrendből.
A Táltos becenevet viselő lánctalpa járművet
1965-ben rendszeresítette először a szovjet hadsereg – olvasható a Totalcar vonatkozó cikkében. Összesen 1200 darabot gyártottak belőle.
Mint a szerző írja, a PTSZ alapjául a K–61 úszó gépjármű szolgált, amelynek sem a teherbírása, sem a teljesítménye nem volt kielégítő. „Ezért az orosz mérnökök keresztezték az ATSZ–59 tüzérségi vontató megoldásait a T–54-es harckocsi teknőjével és erőátviteli rendszerével.”
Erre az alapra helyezték a 11,5 méter hosszú, 3,3 méter széles és 2,65 méter magas, hasáb alakú felépítményt, amely magában foglalta a rakteret és a zárt, vegyifegyverek elleni védelemmel ellátott vezetőfülkét. Utóbbi fűthető, két főnyi személyzetnek tervezték a mérnökök, az lánctalpas úszó, szállító jármű terhelése pedig 10 tonna, vagy 70 személy. A ki- és berakodást rámpa segíti.
Csakhogy a szovjet hadvezetés kezdetben nem igazán volt elragadtatva a PTSZ teljesítményétől, túlságosan is alulmotorizált konstrukciónak bizonyult, ezért a mérnökök hozzányúltak a járműhöz, s igazából ekkor született meg PTSZ–M. A motortérben már a T–54-esekhez használt V12-es, 350 lóerős mindennel is el-elműködő erőforrás.
Ugyanitt olvasható, a lánctalpas kétéltűeket idehaza először 1970-ben vetették be, a nagy tiszai árvíz idején. Egy évre rá a Magyar Néphadsereg is rendszeresítette az egyébként lőszermentesítésre is alkalmas eszközt, s azóta számos alkalommal vetettek be PTSZ–M-eket magyarországi katasztrófahelyzetekben.
Úgy tudni, összesen 94 darab Táltost szereztek be a magyar elvtársak a szovjet elvtársaktól.
Ugyanakkor – mint arra a Totalcar szerzője is felhívja a figyelmet – a Magyar Honvédség még évekig számolhat a lánctalpas kétéltűekkel. Egy sikeres KEHOP-pályázatnak köszönhetően a honvédség egyik alcége 8 darab PTSZ–M-et újított fel. Jelenleg 21 darab működőképes ilyenfajta járműve van a honvédségnek.
Az árvízi védekezésben feltűnnek a honvédség elképesztő terepjáróképességgel bíró, elnyűhetetlen URAL márkájú teherautói (Ural–4320), azonban, ha még ezek sem lennének elegek, a KRAZ-okra ugyancsak lehet számítani.
Szükség esetén árvízvédelem a levegőből is
A H145M és H225M típusú helikopterek kiemelkedő szerepet vállalnak a természeti katasztrófák idején is a mentési és védekezési munkálatokban, írja a Világgazdaság. Legyen szó elszigetelt területekről, magaslatokról vagy nehezen megközelíthető helyekről, a Magyar Honvédség a levegőből csörléssel ment életet, szállít homokzsákokat és erősíti meg a töltéseket. Ezek a többcélú, modern helikopterek nappal és éjszaka egyaránt kulcsfontosságú információkkal látják el a katasztrófavédelem és vízügy szakembereit.
Ezt is ajánljuk a témában
Úton vannak a lánctalpas kétéltű járművek Szentesről Pilismarótra – közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf.
Ezt is ajánljuk a témában
Brutális pusztítást végeztek a szocialista, liberális kormányok a Magyar Honvédségben; az egyetlen szerencsénk az volt, hogy éppen akkor nem volt háború a térségben. Megszűntették a tüzérséget, eladtak, elkótyavetyéltek hulladékvas áron még bőven használható haditechnikákat; egyszóval: volt honnan (vissza)építeni a Honvédséget.
Kapcsolódó cikkek a Árvíz 2024 aktában.
200 ezer forintot kapnak a védekezésben részt vevő állami alkalmazottak, polgárőrök és önkéntes tűzoltók. Egyenként.
Egy hatalom nélküli politikus valóban csak homoklapátolásra jó ilyenkor, arra viszont vannak nála alkalmasabbak is.
Új árvízi hajósunk van. Wesselényi Miklós ezzel el is veszítette a címét, mert az átszállt Orbán Viktorra.