Kevesen tudják, de több orosz szál is ott húzódik az árvízi védekezésben

2024. szeptember 19. 12:05

Jó az „öreg Táltos” a háznál: bemutatjuk a PTSZ–M-et.

2024. szeptember 19. 12:05
PTSZ-M; árvíz; honvédség
Nagy Gábor
Nagy Gábor

Képek forrása: Facebook

 

Ismét beigazolódott, nem árt rendszerben tartani orosz „vasakat” – pláne, ha, akkora árvízzel kell megbirkózni, mint ami épp most sújtja Magyarországot.

Épp a napokban írta meg portálunk, hogy bevetették a Magyar Honvédség lánctalpas kétéltűit. A PTSZ–M-eket Szentesről, az MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezredtől rendelték fel. Szerdán Neszmély körzetében teljesítettek szolgálatot az eszközök.

PTSZ-M; honvédség
Útban az árvíz sújtotta területekre (Forrás: MH II. Rákóczi Ferenc 14. Műszaki Ezred Facebook-oldala)

Jó az „öreg Táltos” a háznál: bemutatjuk a PTSZ–M-et

Szerencse, hogy a Magyar Honvédség sajnálatos mód tudatos leépítése a balliberális kormányzás idején nem érte el az immár hatvanéves PTSZ–M-ek kivonását a hadrendből.

A Táltos becenevet viselő lánctalpa járművet

1965-ben rendszeresítette először a szovjet hadsereg – olvasható a Totalcar vonatkozó cikkében. Összesen 1200 darabot gyártottak belőle.

Mint a szerző írja, a PTSZ alapjául a K–61 úszó gépjármű szolgált, amelynek sem a teherbírása, sem a teljesítménye nem volt kielégítő. „Ezért az orosz mérnökök keresztezték az ATSZ–59 tüzérségi vontató megoldásait a T–54-es harckocsi teknőjével és erőátviteli rendszerével.”

Erre az alapra helyezték a 11,5 méter hosszú, 3,3 méter széles és 2,65 méter magas, hasáb alakú felépítményt, amely magában foglalta a rakteret és a zárt, vegyifegyverek elleni védelemmel ellátott vezetőfülkét. Utóbbi fűthető, két főnyi személyzetnek tervezték a mérnökök, az lánctalpas úszó, szállító jármű terhelése pedig 10 tonna, vagy 70 személy. A ki- és berakodást rámpa segíti.

Csakhogy a szovjet hadvezetés kezdetben nem igazán volt elragadtatva a PTSZ teljesítményétől, túlságosan is alulmotorizált konstrukciónak bizonyult, ezért a mérnökök hozzányúltak a járműhöz, s igazából ekkor született meg PTSZ–M. A motortérben már a T–54-esekhez használt V12-es, 350 lóerős mindennel is el-elműködő erőforrás.

PTSZ-M; honvédség, árvíz
Munkában a PTSZ–M
Forrás:  Facebook

Ugyanitt olvasható, a lánctalpas kétéltűeket idehaza először 1970-ben vetették be, a nagy tiszai árvíz idején. Egy évre rá a Magyar Néphadsereg is rendszeresítette az egyébként lőszermentesítésre is alkalmas eszközt, s azóta számos alkalommal vetettek be PTSZ–M-eket magyarországi katasztrófahelyzetekben.

Úgy tudni, összesen 94 darab Táltost szereztek be a magyar elvtársak a szovjet elvtársaktól.

Ugyanakkor – mint arra a Totalcar szerzője is felhívja a figyelmet – a Magyar Honvédség még évekig számolhat a lánctalpas kétéltűekkel. Egy sikeres KEHOP-pályázatnak köszönhetően a honvédség egyik alcége 8 darab PTSZ–M-et újított fel. Jelenleg 21 darab működőképes ilyenfajta járműve van a honvédségnek.

További orosz szálak az árvízi védekezésben

Az árvízi védekezésben feltűnnek a honvédség elképesztő terepjáróképességgel bíró, elnyűhetetlen URAL márkájú teherautói (Ural–4320), azonban, ha még ezek sem lennének elegek, a KRAZ-okra ugyancsak lehet számítani.

Szükség esetén árvízvédelem a levegőből is
A H145M és H225M típusú helikopterek kiemelkedő szerepet vállalnak a természeti katasztrófák idején is a mentési és védekezési munkálatokban, írja a Világgazdaság. Legyen szó elszigetelt területekről, magaslatokról vagy nehezen megközelíthető helyekről, a Magyar Honvédség a levegőből csörléssel ment életet, szállít homokzsákokat és erősíti meg a töltéseket. Ezek a többcélú, modern helikopterek nappal és éjszaka egyaránt kulcsfontosságú információkkal látják el a katasztrófavédelem és vízügy szakembereit.

Ezt is ajánljuk a témában

Ezt is ajánljuk a témában

Gyurcsányék nem akartak több katonát látni Magyarországon

Brutális pusztítást végeztek a szocialista, liberális kormányok a Magyar Honvédségben; az egyetlen szerencsénk az volt, hogy éppen akkor nem volt háború a térségben. Megszűntették a tüzérséget, eladtak, elkótyavetyéltek hulladékvas áron még bőven használható haditechnikákat; egyszóval: volt honnan (vissza)építeni a Honvédséget.


 

Kapcsolódó cikkek a Árvíz 2024 aktában.

Ki a legény a gáton?

Egy hatalom nélküli politikus valóban csak homoklapátolásra jó ilyenkor, arra viszont vannak nála alkalmasabbak is.

2024.10.02 20:49

Az árvízi hajós

Új árvízi hajósunk van. Wesselényi Miklós ezzel el is veszítette a címét, mert az átszállt Orbán Viktorra.

2024.10.02 05:44

Összesen 43 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
atti64
2024. szeptember 19. 16:26
EZ MINDENT VISZ AZ OROSZ CUCCOKTOL NINCS JOBB MEGBIZHATOBB PL AK47!
altercat1
2024. szeptember 19. 15:55
Fanyalgó, höhöö-gő hülyegyerekeknek: Az usa farmerei pl. régóta vásárolják a belarusz mtz traktorokat, s a mai napig. MTZ Dealers in USA //www.mtzequipment.com/mtz-dealers/usa
dodek4b
2024. szeptember 19. 15:48
Még anno 1976-ban voltam sorállományú 2 év , tényleg bivaly erős gépek , elektrónika az ohne , de sebaj , legalább ellenállnak a napkitörésnek is. A teherbírásuk : a megadott névl. érték cc.kétszeresét is vígan elviszik. Háborúban már nem hinném hogy megállnák a helyüket , de katasztrófa esetén ill. a hátországban ár/érték arányban , verhetetlenek.
csapláros
2024. szeptember 19. 14:55
gilou-au-clavierRobert-N 2024. szeptember 19. 13:11 ..."Honnan tudod, hogy orosz, simán lehet, hogy ukránok voltak."... Akik őseivel, mint rabszolgákkal kereskedtek Árpád magyarjai, szlávok, sklavok, vagyis SZOLGÁK. Dokumentum: Cirill-Metód legenda, akik a Krímben, Kercs városában találkoztak az akkor is már jobbára keresztény magyarsággal.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!