„Szeretném megköszönni ezt a rengeteg gratulációt” – megszólalt Mihalek Zsuzsa
„Ha személyesen kint lettem volna, akkor a közvetítés még most is tartana, mert köszönetet mondanék a több száz magyar kollégámnak” – fogalmazott.
Egyébként meg Yorgos Lanthimos láthatóan úgy véli, hogy Emma Stone-ból soha nem elég, amivel azért viszonylag könnyű vitába szállni.
Nyitókép: Fórum Hungary
A görög Yorgos Lanthimos többre értékeli a Zorbánál és a bazi nagy lagziknál a kiszámíthatatlanságot és az egyedi stílust, amit rendezői képességeivel együtt többször bizonyított. Az Egy szent szarvas meggyilkolása (2017) és A kedvenc (2018) után egészen felkapott is lett, hogy aztán a tavalyi, nálunk csak idén bemutatott Szegény párák hozza el számára az igazi hírnevet és az Oscart.
Tegyük hozzá, hogy a Szegény párák minden beteg alapötlete ellenére is olyan vízió, ami miatt a mozi megszületett, magyaroknak köszönhető látványvilága, fantasztikus színészgárdája okán pedig meg is érdemelt minden dicséretet és győzelmet. Ezek után a Kinds of Kindness mintha csak évtizedeket lépett volna hátra.
Ezt is ajánljuk a témában
„Ha személyesen kint lettem volna, akkor a közvetítés még most is tartana, mert köszönetet mondanék a több száz magyar kollégámnak” – fogalmazott.
Persze modern verzióban, de teljesen lecsupaszítva kapjuk a sokszor érzelmektől mentesen elszavalt, minden beleélést nélkülöző monológokat, az elénk tárt három történet pedig újra és újra egyre bizarrabb fordulatokat vesz. Egy alkalmazott, akinek a főnöke szabja meg az életét; egy rendőr, akinek eltűnt a felesége; egy feleség, aki belépett egy szektába. Ha eleinte el is kapnak a kisebb sztorik, azok egyre hosszabbá és egyre szürreálisabbá válnak.
Az alkalmazott például darázsfészekbe nyúl, mikor ellenáll főnökének, aki gyilkosságra akarja kényszeríteni.
A rendőr azt gondolja hogy meglelt felesége nem az, akinek látszik.
A szektás nő meg családját elhagyva keresi a női megváltót (?), és ezért a családját is képes elhagyni.
De ez csak a jéghegy csúcsa, miközben amorális és immorális karakterek váltják egymást a képernyőn. Az egyiknek a gyilkolás, a másiknak a négyes szex nem okoz gondot, Willem Dafoe pedig bárkit szeret és bárkivel lefekszik, akinek az agyába vagy ágyába bújik.
Ami közös a három sztoriban, az Emma Stone egyre növekvő ideig tartó jelenléte; Willem Dafoe; a valamiért agyon ünnepelt Jesse Plemons (Polgárháború); valamint Margaret Qualley, aki A szerben virított még nagyot – tulajdonképpen szó szerint. Van még egy központi szereplő, akire épül a teljes film, de igazából ő szerepel a legkevesebbet, miközben az őrület egyre inkább eluralkodik a vásznon. Kínos helyzetek, érthetetlen szituációk, valószerűtlen karakterek, kellemetlen hangulat – a zongorista meg úgy veri a billentyűket, hogy rácsuknánk a zongora fedelét a kezére, miközben a kórus tagjai teljesen azt hiszik, hogy egy Ómen-szerű horror forgatásán vannak, ezzel tovább cincálva a nézők idegeit.
Ezt is ajánljuk a témában
Egykoron sztár volt, akiért rajongtak, de ahogy megöregedett, már a kutya sem foglalkozik vele. A szépségért és az emberek szeretetéért pedig bármire képes.
Aztán, mikor a már idős Willem Dafoe és a még fiatalnak mondható Emma Stone csókja látható premier plánban, megvilágosodtam. Lanthimos látta Fielder borzalmas sorozatát, a The Curse-t, amit annyira megirigyelt, hogy muszáj volt egy közel 3 órás mozifilmben valami hasonlót leforgatnia.
A kegyelem fajtái borzalmasan irritáló, kínos, kényelmetlen film, amit nem jó nézni és ami önmagában sem jó. Lehet mondani, mint a The Curse-nél, hogy „ez legalább nem tipikus”, meg „a szatírát nem mindenki érti”, ahogy „humorérzéke sem mindenkinek van”, de nem, nevezzük nevén a dolgot:
Nem véletlen, hogy a mozifilmek nem ilyenek mert meg is utálnám egy életre, ha a moziban állandó jelleggel hasonlókat kéne néznem.
Ezt is ajánljuk a témában
Alex Garland író/rendező ezúttal nem fertőzöttekkel, nem is idegen lényekkel, hanem önmagunk által hozza el a kataklizmát.
Szeretem, ha valami kimozdít a komfortzónából. Szeretem, ha valami megrémít. Szeretem, ha valami elborzaszt. Szeretem, ha valami megnevettet. Szeretem ha valami meglep.
De ez nem az a kategória. Egyik sem! Szimplán csak kellemetlen, rossz, élvezhetetlen. Ami ráadásul iszonyatosan el is lett nyújtva, hogy a végére már csak a fejemet fogva sóhajtozzak. Ez nem művészet. Ahogy az IMDb-s meghatározások között is áll: ez tragédia.
Yorgos Lanthimos új filmje
Azt a három órát pedig senki nem adja vissza az életemből. A kegyelem fajtáit tuti, hogy soha nem nézem újra. Semmi pénzért. De szerintem amúgy Emma Stone-ból is sok már, amikor ezt a bárgyú stílust kell újra és újra erőltetni. Szerintem Lanthimos ezúttal mellényúlt. Persze ez sem a világvége, hiszen senki sem tévedhetetlen, sőt biztos megmagyarázza majd valaki, hogy miért ez az év filmje, de én nem erőltetném. Ézsaiás szavaival zártam már soraimat, amihez tartom is magam, mert a rosszból soha nem lesz jó, bármekkora is az igyekezet.
A 164 perces A kegyelem fajtái szeptember 19-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 18 éven aluliaknak nem ajánlott. Az országos premiert megelőzően a miskolci CineFest filmfesztiválon volt megtekinthető.
Ezt is ajánljuk a témában
A női olvasók és filmnézők új slágerének tűnő film trailere egész biztató, de a végeredmény más képet fest le, mint a beharangozó.