Ridley Scott szerint kib@szottul nagyszerű, szerintem meg nem – ilyen lett az Alien: Romulus
Ridley Scott után az uruguayi fenegyerek, Fede Álvarez kapta meg a lehetőséget egy új Alien-filmre, de ez a Romulus édeskevés egy birodalom születéséhez.
A női olvasók és filmnézők új slágerének tűnő film trailere egész biztató, de a végeredmény más képet fest le, mint a beharangozó.
Nyitókép: Intercom
Még 10 év sem telt el, de mekkorát változott a világ. 2015-ben A szürke ötven árnyalata volt az a regény, majd film, amit a női nem egyes képviselői ujjongva fogadtak és ünnepeltek. Abban a férfi uralkodott a nőn és vitte bele egy olyan egyenlőtlen, az íratlan szabályokra fittyet hányó BDSM kapcsolatba, ami sok szempontból káros – most meg a legújabb slágerben a nő egyre inkább menekülőre venné a dolgot egy bántalmazó kapcsolat miatt, ami igazából nem is az. És ez sem kevésbé káros.
Colleen Hoover regénye, az It Ends with Us – Velünk véget ér állítólag komoly szenzáció, amit az is bizonyít, hogy Justin Baldoni rendező nemcsak filmre vitte, de az egyik főszerepet is magára vállalta. Hooveer főleg fiatal nőket célzó regényekkel ért el sikereket, ilyen téren aktuális írása sem jelent kivételt. Történetének főszereplője a kisvárosban felnőtt Lily (Blake Lively), aki apja halála után Bostonba költözve
egy virágbolt nyitásával teljesíti be a nagyvárosi álmot, közben megismerkedve a sármőr idegsebésszel, Ryle-val (Baldoni),
akivel gyorsan egymásba habarodnak. Némi hajhúzás és „fúúj, ez undiiii” után kialakul a románc, de jön a feketeleves, mert mint kiderül, a férfi bántalmazó, a nő pedig összefut gyermekkora nagy szerelmével, aki ideális menekülőutat jelenthet. Legalábbis a trailer ezt hazudja.
Ezt is ajánljuk a témában
Ridley Scott után az uruguayi fenegyerek, Fede Álvarez kapta meg a lehetőséget egy új Alien-filmre, de ez a Romulus édeskevés egy birodalom születéséhez.
Egyébként is becsapós a film bemutatója, mert ott valahogy filmszerűbb filmnek érződik a történet rövid összefoglalása, ami egy durva bántalmazó kapcsolatot sejtet. Persze, magára vessen, aki nem olvasta a regényt, és szimplán csak egy igényes filmélményre vágyna, de aki így van vele, az most felejtse el az It Ends with Us – Velünk véget ért. Mert ez konkrétan egy elhúzott, sokszor kimondottan kellemetlen limonádé, ami ráadásul a trailerrel átveri a nézőt,
a kínos élményre pedig a striptease klub illuminált férfiközönségét megszégyenítő női osztag hangos reakciója teszi fel a pontot, mikor a férfi főszereplő először leveszi a felsőjét. Komolyan, csajok!
De nem is ez a fő probléma, maga a film meg nem katasztrófa. Semmilyen. Sem a képek és beállítások, sem a színészek nem rosszak, inkább csak többnyire átlagosak, és talán Ryan Reynolds felesége, Lively, azaz Lady Deadpool az, aki igazán kiemelkedik a középszerből, miközben Baldoni is egész hihető. De csak hősszerelmesként, mert kibontva a történet már nem ugyanaz, mint amit a trailer sejtet. Amúgy annyira klisés a „rendkívüli szépfiú vagyok, amúgy meg idegsebész”, hogy az már fájdalmas.
Pedig mennyivel egyedibb lett volna a párbeszéd, melynél kiderül, hogy proktológus a doki, Lily kérdésére pedig, hogy miért nem találkoztak még, az lehetett volna a válasz, hogy „mert még nem volt aranyered”.
A bántalmazó kapcsolatból meg inkább csak annyit látunk, hogy egy szörnyű terhet hordozó, messze nem alaptalanul féltékeny férfi egy-egy meggondolatlan pillanatában rosszul reagál egy nő tetteire, aki se nem őszinte, se nem határozott, inkább csak egy karikatúra a tipikus fanfictionökből és a korai Júlia és Romana kisregényekből. Alkonyat és A szürke ötven árnyalata pepitában.
Ezt is ajánljuk a témában
A zsémbes zsoldosnak, avagy a halhatatlan, égett arcát rossz és vállalhatatlan viccek mögé rejtő Deadpoolnak a Disneyhez kerülve is van véleménye, amit nem rejt véka alá.
Tisztázzunk valamit: Ryle nem igazi bántalmazó, ahogy a megjelenített kapcsolat sem az. Mindkét szereplő csinál hülyeséget, amire a másik még hülyébben reagál, aztán így gerjesztik a hülyeséget tovább. Hogy mi ezzel a baj? Leginkább annyi, hogy a valódi bántalmazásnak pont az éle veszik így el, miközben azzal kéne foglalkozni, azt kéne példaként bemutatni. Könnyű egy megbánó és változásra képes férfi mellől kilépni a vadászhálóból, de egy igazi bántalmazónál ez nem ilyen egyszerű. Amikor minden nap degradálva elhitetik valakivel, hogy kevesebb, mint a másik fél vagy bárki más. Amikor nem tudnak gratulálni és a társukkal együtt örülni. Amikor a fizikai erő nem egy féltékennyé tett férfi hirtelen haragja, hanem a dominancia állandó bizonyítása és néha halálos fenyegetés.
It Ends with Us – Velünk véget ér filmkritika
Ja, hogy ez a tündibündi, konfettis, habos-babos, unikornisos, vintage virágboltos kliséhalmazba és álomvilágba nem illik bele? Én kérek elnézést!
Jó, a 2020-as, az HBO-nak készült Tudhattad volna Hugh Granttel és Nicole Kidmannel sokkal realistább és bátrabb, sőt jobb is volt, pedig sok szempontból az is csak kapargatta a felszínt. Az It Ends with Us – Velünk véget ér ezt meg sem próbálja, de cukormázas csajfilmnek jó ez is. Legalábbis sokaknak. Asszonyomat kemény fából faragták, de azt is jól tudja, hogy mi a bántalmazás, így inkább csak őt idézném azután, hogy Lily barátnőjével nagyon együtt tudott rezegni, ahogy néhány érzelmesebb pillanattal is, de összességében mégis azzal foglalta össze az élményt: „nekem kínos volt az egész”.
Nos, nekem is. Ettől még persze tetszhet valakinek, lehet is sikeres, csak az még nem jelenti azt hogy jó.
Jaj azoknak, akik azt mondják a rosszra, hogy jó, és a jóra azt, hogy rossz, akik a sötétséget világosságnak, a világosságot pedig sötétségnek mondják, akik azt állítják a keserűről, hogy édes, az édesről pedig azt, hogy keserű! – Ézsaiás 5,20-30
A 130 perces It Ends with Us – Velünk véget ér augusztus 15-től nézhető meg a magyar mozikban, megtekintése 16 éven aluliaknak nem ajánlott.