Globális folyamatok okozhatják az iváncsai akkugyár problémáit

2024. május 16. 14:00

A német gazdasági kormányzat sokszor értelmezhetetlen döntései már a hazai döntéshozóknak sem tetszenek. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hónap alatt kétszer járt Németországban.

2024. május 16. 14:00
null

Nyitókép: Bodnár Boglárka / Világgazdaság

Sokasodnak a kérdőjelek a magyar gazdaság húzóágazatának számító járműgyártás jövője körül azóta, hogy kiderült, a munkavállalók kétharmadát le kellett építeni Iváncsán, mivel a dél-koreai vállalatnak nincs elég megrendelése – írja a Világgazdaság. 

A portál szerint azonban mindez valahol nem meglepő, hiszen hónapok óta zuhannak az elektromos autó eladások, ám súlyosabb problémára is a rávilágítja a figyelmet: 

jelenleg az infrastruktúra nem áll készen arra, hogy tömeges mértékben kiszolgálja az autósokat. 

Hiba lenne azonban minden problémát a elektromos átállásra fogni, vélhetően a globális gazdaság gyengélkedése is szerepet játszik a világszerte tapasztalható leépítésekben” – fogalmaz a gazdasági lap.

Mint ismert: Közel 700 milliárd forintból épült Iváncsán az ország jelenleg legnagyobb kapacitású akkumulátorgyára, ami sokáig minden idők legnagyobb összegű külföldi működőtőke-beruházásának számított. Épp ezért volt mellbevágó a múlt hét végi hír, hogy a Fejér vármegyei település határában működő gyárnak nincs elég megrendelése, így termelés hiányában a munkavállalói kétharmadától, a kölcsönzött munkaerő, azaz a vendégmunkások teljes egészétől meg kellett válnia. A szakszervezetek és a cégvezetés döntése értelmében a magyarok ugyan megúszták, 

azonban így is nagy kérdés, hogy mi lesz a gyárral és úgy összességében az elektromos átállással a jövőben.

Háborús válság 

Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országa Szövetségének főtitkára a lap megkeresésére úgy fogalmazott: „Még nem temetném ezt a technológiát, az elektromos autózás bőven fellendülőben van Európában és Magyarországon. Nem gondolom, hogy szükség van gazdaságpolitikai fordulatra.”

A főtitkár szerint 

ez a mostani háborús válság nem kedvez a technológia fejlődésének, 

ennek ellenére úgy gondolja, hogy az elektromos autózásnak még szerepe lesz a gazdaságokban, nem beszélve arról, hogy a megújuló energiatermeléshez és ahhoz szükséges tárolókapacitásoknak az elektromobilitástól függetlenül is nagy jelentősége lesz. 

Mint mondta: senki nem tudja megmondani, hogy a fix üzemanyagcellás hidrogénhajtás 10 vagy 20 év múlva meg tudja-e előzni majd az elektromos hajtású gépjárműveket, de úgy véli, ez a technológia meg fog maradni.

Óriási kockázat

A Világgazdaság megszólaltatta Török Zoltánt, a Raiffeisen Bank vezető elemzőjét is az ügyben, aki a kockázatokra mutatott rá, ugyanis – mint fogalmaz – „arra épül a növekedési modellünk, hogy Magyarországon exportorientált legyen a feldolgozóipari termelés, azon belül is az elektromos autóipar legyen a meghatározó”. A szakember szerint a hazánkban zajló működőtőke-beruházások, mint például a debreceni CATL, vagy a szegedi BYD-gyár óriási volumenű befektetést igényelnek, a többi akkumulátorgyárral együtt hozzávetőlegesen 7000-8000 forint értékű fejlesztés szinte kivétel nélkül mind az elektromos átálláshoz kapcsolódik, ami hosszú évtizedekre meghatározza a magyar gazdaság növekedési pályáját.

Ez pedig az elemző szerint nagy kitettséget jelent, főleg akkor, amikor éppen most bontakozik ki egy gazdasági háború a világban. 

Mivel mi erre a lóra tettünk fel, ezért ebben van egy óriási kockázat, mind rövid, mind hosszú távon” – magyarázza a portálnak Török Zoltán, hozzátéve, hogy az ország kitettsége a ciklikus autóipar iránt nagy mértékben megnőtt ezzel, nem beszélve arról, hogy a hozzáadott érték tartalmuk sem túl magas.

Hegyekben állnak a legyártott autók

Nyilatkozott a lapnak Virovácz Péter, az ING Bank vezető elemzője is, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy alapvetően egy globális problémát látunk. „Az elmúlt évek sokkjainak hatására az iparvállalatok azt a következtetést vonták le, hogy akkor nem veszítenek a piacot, ha előre termelnek, azaz érdemes készletet felhalmozniuk. Csakhogy időközben kiderült, hogy a gazdasági bizonytalanságok és stagflációs félelmek továbbra is jelen vannak, ami visszafogja a keresletet. 

Így most egész egyszerűen hegyekben állnak a legyártott autók, egy ilyen helyzetben pedig teljesen felesleges termelni” 

– mondja a gazdasági lapnak az elemző, aki aláhúzza: a rendelésállományok és a kapacitáskihasználtság is ezért zuhan. „Egész Európában is ezt látni, Magyarországon jelenleg csak 70 százalékos az ipari kapacitáskihasználtság” – jegyzi meg.

Hozzáteszi: „Ez a folyamat zajlik, nemcsak Magyarországon, de Európa-szerte, sőt Amerikában is, mindenhol leépítések vannak”. Az elemző rámutatott arra is, hogy ezt erősíti meg a márciusi ipari termelési adat, gyakorlatilag minden ipari szegmensben két számjegyű visszaesést látni éves alapon. 

A németek keze is benne van

Török Zoltán megerősíti: ezt látjuk Németországban is, ahol tavaly decemberben a megszorítások jegyében a berlini kabinet kivezette az elektromos járművek támogatását.

Mivel a magyar export 25 százaléka közvetlenül Németországba irányul, alapos a gyanú, hogy az iváncsai leépítésekben ez is vastagon benne van” 

– mondja.

Az hogy milyen problémát okoznak a magyar iparnak a német gazdasági kormányzat sokszor értelmezhetetlen döntései, az már a hazai döntéshozóknak is sok volt. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy hónap alatt kétszer járt Németországban, a legutóbb a hét elején, amikor a Mercedes, a BMW és az Audi vezetőivel is tárgyalt. 

 

Összesen 157 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Lajoss
2024. május 22. 07:06
Tökéletes magyar iparpolitika… 😂😂😂😂
gebsi1
2024. május 17. 06:48
"Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országa Szövetségének főtitkára a lap megkeresésére úgy fogalmazott: „Még nem temetném ezt a technológiát, az elektromos autózás bőven fellendülőben van Európában és Magyarországon. Nem gondolom, hogy szükség van gazdaságpolitikai fordulatra.” Látjuk, nagyon értesz hozzá. Arról mikor tájékoztatsz bennünket, hogy honnan vesztek hosszú távon erőforrásokat és energiát az elektromos autózáshoz?
gebsi1
2024. május 17. 06:42
"A szakember szerint a hazánkban zajló működőtőke-beruházások, mint például a debreceni CATL, vagy a szegedi BYD-gyár óriási volumenű befektetést igényelnek, a többi akkumulátorgyárral együtt hozzávetőlegesen 7000-8000 forint értékű fejlesztés szinte kivétel nélkül mind az elektromos átálláshoz kapcsolódik, ami hosszú évtizedekre meghatározza a magyar gazdaság növekedési pályáját. Ez pedig az elemző szerint nagy kitettséget jelent, főleg akkor, amikor éppen most bontakozik ki egy gazdasági háború a világban. " HOPPÁ!!!!!!!! Pont ez lenne a lényeg, de hát Orbán megmondta a tutit és megmutatta a népünknek (na jó, csak a hülyébbik részének) a helyes irányt.
gebsi1
2024. május 17. 06:38
"jelenleg az infrastruktúra nem áll készen arra, hogy tömeges mértékben kiszolgálja az autósokat. " Nahát!!!!! Ki gondolta volna az akkumulátor tecnológia nem egy új dolog és hogy régóta létezik? Az is milyen hihetetlen ugye, hogy az ehhez szükséges nyersanyag erőforrások sem elegendőek az utópisztikus célok eléréséhez, de néhány ember meggazdagszik rajta. "azonban így is nagy kérdés, hogy mi lesz a gyárral és úgy összességében az elektromos átállással a jövőben." Semmi nem lesz vele, fokozatosan leépül egy bizonyos szintre majd stagnál.....egy darabig... Az elektromos átállást meg el kell felejteni, nem lesz olyan, mert nincs hozzá sem technológia sem pedig elegendő erőforrás.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!