Minél több forgalmi sávot alakítanak át, annál több lesz a dugó – taxisok Karácsony karóiról
„Nem mindenki fogadja nagy ovációval” az Üllői úti karókat Metál Zoltán szerint.
Dugók, dudaszó, türelmetlen autósok, araszoló autóbuszok. Ezek jó ideje a budapesti mindennapok részei. Összeállításunkban annak jártunk utána, hogy a taxisok miként vélekednek a forgalmi átszervezések, és összességében a fővárosi közlekedésről.
Ahogy arról a Mandineren is korábban beszámoltunk, nem kevés fejtörést okoznak az autósoknak az Üllői vagy a Szent István útra kihelyezett cölöpök, amelyeket a köznyelv nem ritkán „Karácsony-karókként” emleget, utalva a főpolgármester elhibázott, közlekedést érintő döntéseire.
Mint ismert, a főváros vezetése az Üllői úton a korábbi buszsávot bicikliúttá alakította át, ami rendkívüli módon három és fél méter széles. A sávot zöld, hajlékony műanyag cölöpökkel, úgynevezett elhajló pollerekkel szegélyezték, amelyek ugyanakkor nem nyújtanak megfelelő védelmet a kerékpárosoknak.
Metál Zoltán, az Országos Taxisszövetség elnöke a Magyar Nemzetnek még 2023 augusztusában elmondta, a műanyag oszlopok kihelyezése csak tovább fokozza a forgalmi dugók kialakulását a fővárosban.
„Ha a valódi szándéka a fővárosnak arra irányult, hogy jól elkülönítse a kerékpárosokat, rollereseket a közúti forgalmi sávok szűkítésével, és úgy, hogy emellett minden egyéb jármű számára megakadályozza azok használatát, akkor ezt sikernek könyvelhetik el, de
ezzel az intézkedéssel csak tovább fokozzák a közúti járműforgalmi dugók kialakulását”
– fogalmazott Metál.
Ezt is ajánljuk a témában
„Nem mindenki fogadja nagy ovációval” az Üllői úti karókat Metál Zoltán szerint.
Azonban nemcsak a taxisoknak vagy a dolgukra igyekvő sofőröknek okoznak ezek a jelzőoszlopok kellemetlenségeket. Ugyancsak a nyár folyamán szólalt meg Országos Mentőszolgálat is az ügyben. Közleményükben hangsúlyozták, hogy az újonnan kialakított biciklisávok nagyban megnehezítik a mentőautók haladását.
Állításuk szerint a buszsávokból kialakított kerékpárutak ahhoz keskenyek, hogy a mentőautó biztonságosan elférjen,
az oszlopok ráadásul még a parkolást is megnehezíthetik egy-egy helyszínen.
Az életmentők próbálnak alkalmazkodni az új helyzethez, ez azonban nem mindig egyszerű, ezért a közlekedők megértését kérték.
Ezt is ajánljuk a témában
Az Országos Mentőszolgálat szerint az újonnan kialakított biciklisávok azonban nagyban megnehezítik a mentőautók haladását.
Valamivel az iskolakezdés után Wintermantel Zsolt, a kormánypártok budapesti frakcióvezetője is kifejtette véleményét a témában.
A fideszes politikus arra hívta fel a figyelmet, hogy
egy átlagos szeptemberi hétfői napon 18, míg kedden 16 százalékkal volt lassabb a forgalom Budapest belvárosában, mint a megszokott.
Wintermantel azt is hozzátette, 10 kilométert két és fél perccel több időbe került megtenni a gépjárműveknek, ennyivel többet araszoltak a vezetők – ez pedig meglátszott a légszennyezettségi adatokon is.
Ezt is ajánljuk a témában
Jól érzi. Itt vannak az adatok!
Kubatov Gábor, a Fidesz alelnöke pedig még ennél is erősebben szúrt oda a Karácsony-féle városvezetésnek. „Úgy, de úgy unom ezt a kétbalkezes, ügyefogyott főpolgármestert!
Beállt a város. Még a legkisebb utcákban is gigadugó van…”
– írta hónapokkal ezelőtt Kubatov.
Ezt is ajánljuk a témában
„Beállt a város. Még a legkisebb utcákban is gigadugó van” – fogalmazott a Fradi elnöke.
Kíváncsiak voltunk, hogy a nyár óta eltelt hónapok hoztak-e bármilyen változást Budapest útjain. Változott- e taxistársadalom véleménye a főváros közlekedésről. Ezért megkérdeztünk egy független taxist a témában.
„Teljes fejetlenség és káosz jellemzi a budapesti forgalomszervezést. Az, hogy a belvárosban lezárták és átforgatták az utcákat – többek között a VII. és VIII. kerületben – taxis szempontból azt eredményezte, hogy
azt a célpontot, amit korábban két perc alatt el lehetett érni, macsak úgy lehet megugrani, hogy kis túlzással a fél kerületet átautózzuk”
– mondta el a Mandinernek Horancsek Róbert.
Elhangzott, hogy az M3 metró felújítása során a fővárosi városvezetés egy úgynevezett BKK-sávot hozott létre, például a Múzeum körúton amely a KRESZ-ben nem létező fogalom.
„A hivatalos magyarázat – már amennyire Karácsony Gergelyék nyilatkozatait annak lehet venni – az volt, hogy a metrópótló buszok közekedését próbálták elősegíteni. Megjegyezném, hogy már eleve a táblázás is hibás volt. A Kálvin térről az Astoria felé haladva az első sáv volt a kerékpárosoké, a második a már említett BKK-sáv, a harmadikon haladt a belső forgalom, a negyedik sávot, ami villamossáv volt tulajdonképpen pedig használták a buszok is. Egy szerencse volt, hogy sem a rendőrség, sem a közterület felügyelők nem csináltak abból problémát, hogy a taxisok a BKK-sávot is használták” – ismertette a taxis.
Horancsek úgy tudja, hogy a védett kerékpárutaknak igazából sok közük nincs Budapest „zöldebbé és élhetőbbé” tételéhez, pusztán arról van szó, hogy erre nyertek különféle forrásokat, amiket így vagy úgy, de meg kell valósítani. „Meg lehetne ezt normálian csinálni. De
miért kell feltenni a járdára egy biciklisávot, majd az autósávból is egyet átadni a kerékpárosoknak!?
De a legújabb, hogy a XIX. kerületben is elvettek egy sávot az autósoktól” – tette fel a kérdést a tapasztalt sofőr.
Az autós kijelentette, hogy főként a pesti oldal, leginkább a belső kerületek közlekedését nehezítették meg ezekkel az intézkedésekkel. „Ha megnézzük Budán a Déli pályaudvar vagy Kelenföld környékét, akkor megállapíthatjuk ott szélesebbek az utak, így az esetleges forgalmi átszabások is kevésbé éreztetik a hatásukat. Szemben egy nagykörúttal, ahol a két sávból egyet csináltak” – magyarázta.
Arra a kérdésre, hogy a pollerek mennyire balesetveszélyesek, illetve milyen károkat tudnak tenni az autókban, a független taxis azt válaszolta, hogy miután a metrópótló buszok eltűntek az utakról, sok taxis megszokásból közlekedett például a Váci út környékén.
Mikor ezek a zöld cölöpök megjelentek az egyes utcáknál, és egy-egy autó véletlen ráfutott, az nem volt kellemes élmény”
– idézte fel a tapasztalatokat.
A taxis ezután leszögezte, hogy nem érti, hogy a pollereket miért kell télen, nyáron kint tartani, mikor bizonyos védettnek nyilvánított szakaszokon senki nem kerékpározik”.
Ez a lépés semmi másra nem jó, mint az autós közlekedés ellehetetlenítésére”
– húzta alá.
Horancsek Róbert szerint érdemes lenne azt is megvizsgálni, hogy pszichésen milyen hatása van ennek a bedugított városi közlekedésnek az autósokra és a lakosságra. „Nagyon sok autós már gyomorgörccsel indul el reggel otthonról, hogy mi fogadja majd az utakon. A végeláthatatlan araszolgatások és a lehetetlen helyzetek sokszor odavezetnek, hogy olyan szituációk is ordítozásba csapnak át, amelyeket nyugodtan meg lehetne beszélni, sőt, mi több, egy vállrándítással is el lehetne intézni” – fűzte hozzá.
Nyitókép: Dugó az Üllői úton. Fotó: Magyar Nemzet/Mirkó István