Új év, új szabályok: erre kell figyelnie jövőre az autósoknak!

2023. december 15. 09:17

Az idén több módosítás mellett született döntés, aminek nem feltétlen örülnek majd a hazai autósok. Ilyen például, hogy több, eddig térítésmentesen használható útszakasz is fizetős lett, ráadásul a pályahasználat is többe kerül 2024-től.

2023. december 15. 09:17
null
Bokor Gábor
Bokor Gábor

Kedden jelentek meg az eddig csak sajtóhírekként kezelt információk, miszerint több új fizetős útszakasz is lesz a jövő évtől. Októberben a témában leveleztünk az Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóosztályával, akkor a tárca lapunknak azt írta, hogy szeptember 1-jén lezárult a hazai elektronikus útdíjszedési rendszerek 2024. évre tervezett változásaival kapcsolatos rendeletek társadalmi egyeztetése. 

A rendelet tervezetek jelenleg alkotmányossági és európai uniós jogi egyetértésen vannak, ezután következhet azok aláírása és kihirdetése. Ez követően a Kormány döntésének megfelelően kerülnek majd díjasításra a különböző úthálózati elemek”

– írták október legelején. 

A kedden megjelent információk alapján február első napjától fizetőssé válik a személyautók számára is:

  • az M44-es Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Tiszaug/Tiszakürt csomópontig,
  • az M44-es Szolnok/Martfű/Kunszentmárton csomóponttól Békéscsaba-Gyula/Debrecen-Szeged csomópontig, 
  • az M4-es Abony-kelet/Szolnok nyugat csomóponttól Törökszentmiklós-nyugat/Szajol csomópontig, 
  • az M44-es Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Szarvas/Szentes csomópontig,
  • az M0-ás M1-M0 csomóponttól az M0-11-es út csomópontig,
  • az M31-es Nagytarcsai csomóponttól M3-M31 csomópontig,
  • az M6-os Budapest, Barackos út csomóponttól Ráckeresztúr csomópontig,
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között, 
  • az M76-os Balatonszentgyörgy/Balatonberény csomóponttól Keszthely-Fenékpuszta csomópontig, 
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész).

Az egyik legdrasztikusabb változtatás az utóbbi évek egyik legnagyobb kelet-magyarországi közútfejlesztését jelentő M44-es fizetőssé tétele okozza, ugyanis a pályaszakasz több vármegyén halad át. Egészen év végéig lehetett megcsinálni, hogy az ember Békéscsabától egészen Lakitelekig, majd onnan a régi 44-esen Kecskemétig ingyen elautózik, majd onnan a már értelemszerűen fizetős M5-ös autópályán haladjon a fővárosig. 

Tudták, hogy egyszer bekövetkezik, de bíztak benne, hogy sokára 

Több békéscsabait is megszólaltattunk, akik elmondták, gyakran járnak Kecskemétre vagy a fővárosba munka miatt, eddig az éves megyei matricával viszonylag jó áron meg tudták oldani a dolgot, azonban úgy, hogy Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyében is mostantól lesz fizetős szakasz, azaz oda is venni kell megyei matricát, már jobban megéri megvenni az évest. 

Mivel a szabályozás alapján csak akkor lehet fizetőssé tenni egy útszakaszt, ha az csatlakozik meglévő gyorsforgalmi hálózathoz, abban bíztak, hogy az M44-es fizetőssé tétele csak akkor valósul meg, mikor az majd össze lesz kötve az M5-ös autópályával Kecskemétnél. 

Mindenhol fizetős már az M0-ás

Azzal, hogy biztossá vált, hogy az M0-ás az M1-M0 csomóponttól egészen az M0-11-es út csomópontig fizetőssé vált, bizton kijelenthető, hogy körbeért a díjköteles szakasz a Budapestet félig-meddig körülölelő útszakaszon. 

Ez korábban okozott egy kis csörtét a honi belpolitikában: mikor először megjelent az erről szóló sajtóhír, Karácsony Gergely a közösségi oldalán károkozásnak nevezte a tervezett döntést és azt kérte a kormánytól, hogy hagyják abba az autósok üldözését.

Az autósok megsarcolása mellett ismét Budapestnek, a budapestieknek okoznak kárt. Az M0-st nem fizetőssé, hanem ingyenessé kell tenni, ezt kezdeményeztük többször már a kormánynál. És megtesszük újra, érvekkel, tényekkel, adatokkal, hátha akad még ott valaki, akinek ez többet számít, mint az ostoba szlogenek…”

fogalmazott a főpolgármester.

A budapesti városvezetőt Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkárnak kellett helyre tennie, aki úgy reagált Karácsony posztjára, hogy a főpolgármester aggálya, miszerint az egységesen fizetős M0 budapesti többletforgalmat generál, nem alapos.

A díjmentes szakaszokon közlekedő személygépjárművek 97,3 százaléka rendelkezik matricával”

– közölte Vitézy Dávid.

Nyitókép: Kisbenedek Attila/AFP

 

Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!

Összesen 15 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Onurisz
2023. december 15. 14:25
Ugyan miért érné meg jobban a békéscsabaiaknak Budapestig az éves matrica, mint a megyei? Az éves matrica árából 8,5 megyei matricát lehet venni, Bp.-Békéscsaba négy megye. Persze, ha valaki még Miskolc, Pécs, Győr felé is rendszeresen jár, az vegyen inkább évest. Az ellenzék pedig, ahogy a liget vagy a 'rabszolgatörvény' esetében, úgy a megyei matricával kapcsolatban sem tudják beismerni, hogy melléfogtak és hülyeségeket beszéltek. Pár ezer forintért egész évben használni a sűrű pest megyei hálózatot minden autósnak megéri.
paater-gregor
2023. december 15. 10:39
"erre kell figyelnie jövőre az autósoknak" figyelniE az autósnak, de: figyelniÜK az autósOKnak
Józsi6
2023. december 15. 10:29
Valaki okos mondja már el: mitől olcsóbb az osztrák autópálya, mint a magyar ? Pedig ott osztrák bérek, újabb gépek vannak.
files32
2023. december 15. 09:36
Nagy segítség ez a Magyar családoknak
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!