Fizetőssé válhat a teljes M0-s
Változások tömegét vezethetik be az útdíjakat illetően.
Egy lépésre vagyunk attól, hogy jövőre még több útszakasz fizetős legyen.
Amennyiben elfogadásra kerül a változtatás, a jövő évtől Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyei éves autópályamatricákat is lehet majd vásárolni. Augusztus végén röppent fel a hír, hogy 2024-től több, eddig díjmentesen használható autóút és autópálya fizetős lesz. Az Építési és Közlekedési Minisztérium évi 150,7 milliárd forintnyi pluszbevétel reményében írná át a szabályokat.
Ezt is ajánljuk a témában
Változások tömegét vezethetik be az útdíjakat illetően.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium a nyár végén tett közzé a díjköteles közúthálózatra vonatkozó úthasználati jogosultságokkal összefüggő miniszteri rendelet tervezett módosítását, melyben tételesen szerepelnek, mely útszakaszokon kell majd fizetni.
A fővárosiakat érintő legfontosabb változás, hogy a jövő évtől díjköteles lenne az M0-s M1 és M5 közötti szakasza, valamint a körgyűrű M3 és M4 közötti része, melyek eddig ingyenesen járhatóak voltak. Ennek értelmében szinte az egész M0-s fizetős lesz, ugyanis a Megyeri híd a tervek szerint a jövőben is díjmentesen járható lesz az ingázók miatt.
Az M0-ssal kapcsolatos hírre reagált Karácsony Gergely is, a főpolgármester azt kérte a kormánytól, hogy hagyják abba az autósok üldözését.
Kapcsolódó vélemény
A kormány tervét az M0-s teljes szakaszának fizetőssé tételéről aligha nevezhetjük másnak, mint károkozásnak.
A városvezető kijelentéseire Vitézy Dávid közlekedési szakember, volt közlekedési államtitkár is reagált, aki szerint a díjmentes szakaszokon közlekedő személygépjárművek 97,3 százaléka rendelkezik matricával, ezért a főpolgármester azon aggálya, hogy az egységesen fizetős M0 a mai állapothoz képest érdemi budapesti többletforgalmat generál, nem megalapozott.
Ezt is ajánljuk a témában
A volt közlekedési államtitkár szerint a főpolgármester aggálya, hogy az egységesen fizetős M0 budapesti többletforgalmat generál, nem alapos.
A Békéscsaba és Budapest között közlekedőknek is figyelniük kell, hiszen a nemrég átadott, Lakitelek és Békéscsaba között húzódó M44-es is felkerült a listára.
Mivel a szakasz érinti Jász-Nagykun-Szolnok és Békés megyét, ahova eddig nem vezetett díjköteles útszakasz, így a jövőben erre a két megyére is lehet majd éves autópálya matricát vásárolni. Már ammenyiben elfogadásra kerül a törvény.
Az autopalyamatrica.hu szerint változás lép életbe az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakaszon, megjegyzik, eddig ez volt az egyetlen díjmentes rész ott.
Ugyancsak matrica kell majd az M6-os Bétaszéktől az M6-M60 közötti szakaszáig, továbbá az M4-es Jászberény-Adony-észak, továbbá Abony-kelettől Szolnok-nyugatig, valamint az M76-os is fizetős lesz Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Az ügyben érintett Építési és Közlekedési Minisztérium sajtóirodája a Mandiner megkeresésére azt közölte, hogy 2023. szeptember 1-jén lezárult a hazai elektronikus útdíjszedési rendszerek 2024. évre tervezett változásaival kapcsolatos rendeletek társadalmi egyeztetése.
A rendelet tervezetek jelenleg alkotmányossági és európai uniós jogi egyetértésen vannak, ezután következhet azok aláírása és kihirdetése –közölték.
Ez követően a kormány döntésének megfelelően kerülnek majd díjasításra a különböző úthálózati elemek”
– fogalmaztak.
A honi szabályok és metódusok alapján az autópályadíjak emelése mindig a tárgyévet megelőző év inflációjától függ. Nem meglepő tehát, hogy a jövő évtől jócskán nőnek az árak. A Nemzeti Útdijfizetési Szolgáltató Zrt. honlapján megjelent hivatalos tarifák alapján 2024-től
A megyei matricáért 6660 forintot kell fizetni. Bár jövő áprilistól az uniós szabályok értelmében kötelező lesz egynapos matricát is árulni, annak az árai még nem jelentek meg.
Nyitókép: STRINGER / AFP