Regionális autópálya-hatalommá fejlődött Magyarország
Magyarország mögött Lengyelország, Ausztria, Csehország, és még Horvátország is.
Változások tömegét vezethetik be az útdíjakat illetően.
A hvg.hu vasárnapi cikke szerint évi 150,7 milliárd forintnyi pluszbevétel reményében átírná a szabályokat az Építési és Közlekedési Minisztérium. A lényeg, hogy sokat nyerhetnek az autóbuszok, de közben
bővülhet a fizetős útszakaszok listája, a teherautóknál pedig új előírások és extra költségek várhatóak.
A kormány honlapján közzétett tervezet értelmében a legfőbb változások: az M1-es és az M5-ös, illetve az M4-es és az M3-as autópályákat összekötő szakaszainak bevonásával az M0-s autóút teljes egészében fizetőssé válna.
Díjkötelessé válnak még:
az M44-es út Lakitelek/Tiszakécske csomópont és Békéscsaba közötti szakasza,
az M30-as eddig megmaradt egyetlen díjmentes, azaz Miskolc észak és Miskolc dél közötti része,
az M6-os autópályának Bátaszéket az M6-M60 csomóponttal összekötő szakasza,
az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat közötti részei,
valamint az M76-os Balatonszentgyörgy és Keszthely-Fenékpuszta között.
Hozzáteszik: a tervezett intézkedések legnagyobb nyertesei az autóbuszok lehetnek, amikre a jövőben nem kellene e-matricát váltani. A teherautókra vonatkozó útdíjak is változhatnak: a gyorsforgalmi utakon kicsit kevesebbet, a főutakon viszont többet kellene fizetni.
A változások január 1-jén léphetnek életbe,
miközben az útdíjak drágulását azonban hivatalosan még nem erősítették meg. Ezek kapcsán a kormány – a társadalmi egyeztetés keretében – szeptember 1-ig várja a javaslatokat a [email protected] e-mail címre.
Nyitókép: MTI/Krizsán Csaba