Két fiatal, tudománymetriával is foglalkozó tudós, Tóth János és Demeter Márton például két éve nem túl biztató eredményekre jutott, amikor azt vizsgálták, mit publikálnak az MTA tudósai. Intézettől függően tízből öt-kilenc, főállásban kutatásért fizetett ember a vizsgált ötéves időszakban egyetlen darab cikket sem publikált jegyzett nemzetközi folyóiratban. A hazai publikálási lehetőségek persze rendelkezésre állnak, de nemzetközileg nem láthatóak, és sokan úgy tartják, itthon publikálni „megúszós”, hiszen kicsi a magyar szakma, és többé-kevésbé haveri alapon is mehet a dolog. Nyilván a nemzetközi publikálási intézményrendszerhez igazodó új elvárások ezt hivatottak kiküszöbölni, teljes joggal.
Ugyanakkor mások pedig ugyanilyen joggal mutatnak rá arra, hogy a bölcsészet nem természettudomány, mások a hagyományai. Míg a természettudományokban a gyakorlati felhasználhatóság miatt a minél hamarabbi folyóiratbani közlés terjedt el,
a bölcsészek sokkal inkább könyvekben mérik a teljesítményt.
Egy magyar történelemmel vagy irodalomtörténettel foglalkozó tudós társainál nehezebben jut be egy nemzetközi szakfolyóiratba, hiszen a tudományos divatok nem kedveznek a magyar témáknak. Azaz például magyar történelemről evidensen elsősorban magyar történészlapokban publikálnak a kutatók. A nemzetközi szakfolyóiratokban a magyar és közép-európai témák ugyanúgy perifériának számítanak, ahogy geopolitikailag is annak számítunk; és persze mondjuk egy amerikai történelmet kutató magyar tudós is hátrányban lesz amerikai kollégáival szemben, hiába divatos (nem periferikus) a témája.
Nem mindegy tehát, milyen témában kívánunk publikálni, akármennyire is objektívnek hisszük a tudományt, mindig vannak divatos témák. És: divatos szemléletek, hogy ne mondjam, ideológiák. A Mandinernek több olyan esetről tudomása van, amikor magyar tudós módszertanilag kiválónak minősített dolgozatát azért dobta vissza több nemzetközi lap is, mert nem voltak hajlandóak hitet tenni az LMBTQ-mozgalom céljai mellett (azaz beleírni a szövegbe valami explicite támogatót), vagy épp a
Demeter Márton például még 2020-ban mondta el Mandinernek, hogy az LMBTQ-vonatkozások kutatása, megemlítése már olyan témákban is kötelező elvárás a társadalomtudományokban, amiknek semmi közük nincs a genderkérdésekhez. Demeter hozzátette: „ott voltam az összes korai budapesti Pride-on, én vittem a transzvesztitákat az egyetemre, amikor interjúzni kellett velük, mert senki nem merte, két évig forgattam melegbárokban vizsgafilmeket, szóval, ha valaki igazán roppant nyitott és támogató, az én vagyok, de ami most megy, az minimum nevetséges.”
Nemzetközi láthatóság: önfeladás vagy sem?
Azaz amint magunkévá tesszük a nyugati tudományos minőségbiztosítási trendeket, ideológiai csapdába kerülünk, ugyanis egyre több kérdésben kell hitet tennünk a nyugati progresszió, vagy akár a woke-ideológia nézetei mellett, és könnyebb publikálni olyan témában, ami passzol ebbe az ideológiába. Mivel hazánkban nem volt rabszolgaság, sem szegregáció, gyarmataink sem voltak, viszont nálunk az Oszmán Birodalom volt a hódító, a kommunizmusról pedig enyhén szólva rossz emlékeink vannak, a társadalomtudományos-bölcsészettudományi tematikában eleve hátrányból indulunk, ha publikálni szeretnénk egy nemzetközi journalban. A nyugati ösztöndíjak és egyetemi érvényesülési lehetőségek is ebbe a szélsőbaloldali irányba tolják a tudósokat a társadalomtudományok területén.