Kell-e nekünk a nemzetközi mérce?
A Q1-Q4 lektorált lapokban való kötelező publikálást az akadémiáról leválasztott Eötvös Loránd Kutatási Hálózatnál is komolyan veszik. Információink szerint a matematikusok és fizikusok által promotált publikálási szisztémára a tudományos minőségbiztosítás és a nemzetközi megjelenés zálogaként tekintenek. A dolog ugyanakkor kétélű.
Két fiatal, tudománymetriával is foglalkozó tudós, Tóth János és Demeter Márton például két éve nem túl biztató eredményekre jutott, amikor azt vizsgálták, mit publikálnak az MTA tudósai. Intézettől függően tízből öt-kilenc, főállásban kutatásért fizetett ember a vizsgált ötéves időszakban egyetlen darab cikket sem publikált jegyzett nemzetközi folyóiratban. A hazai publikálási lehetőségek persze rendelkezésre állnak, de nemzetközileg nem láthatóak, és sokan úgy tartják, itthon publikálni „megúszós”, hiszen kicsi a magyar szakma, és többé-kevésbé haveri alapon is mehet a dolog. Nyilván a nemzetközi publikálási intézményrendszerhez igazodó új elvárások ezt hivatottak kiküszöbölni, teljes joggal.
Ugyanakkor mások pedig ugyanilyen joggal mutatnak rá arra, hogy a bölcsészet nem természettudomány, mások a hagyományai. Míg a természettudományokban a gyakorlati felhasználhatóság miatt a minél hamarabbi folyóiratbani közlés terjedt el,
a bölcsészek sokkal inkább könyvekben mérik a teljesítményt.
Egy magyar történelemmel vagy irodalomtörténettel foglalkozó tudós társainál nehezebben jut be egy nemzetközi szakfolyóiratba, hiszen a tudományos divatok nem kedveznek a magyar témáknak. Azaz például magyar történelemről evidensen elsősorban magyar történészlapokban publikálnak a kutatók. A nemzetközi szakfolyóiratokban a magyar és közép-európai témák ugyanúgy perifériának számítanak, ahogy geopolitikailag is annak számítunk; és persze mondjuk egy amerikai történelmet kutató magyar tudós is hátrányban lesz amerikai kollégáival szemben, hiába divatos (nem periferikus) a témája.
Nem mindegy tehát, milyen témában kívánunk publikálni, akármennyire is objektívnek hisszük a tudományt, mindig vannak divatos témák. És: divatos szemléletek, hogy ne mondjam, ideológiák. A Mandinernek több olyan esetről tudomása van, amikor magyar tudós módszertanilag kiválónak minősített dolgozatát azért dobta vissza több nemzetközi lap is, mert nem voltak hajlandóak hitet tenni az LMBTQ-mozgalom céljai mellett (azaz beleírni a szövegbe valami explicite támogatót), vagy épp a
Demeter Márton például még 2020-ban mondta el Mandinernek, hogy az LMBTQ-vonatkozások kutatása, megemlítése már olyan témákban is kötelező elvárás a társadalomtudományokban, amiknek semmi közük nincs a genderkérdésekhez. Demeter hozzátette: „ott voltam az összes korai budapesti Pride-on, én vittem a transzvesztitákat az egyetemre, amikor interjúzni kellett velük, mert senki nem merte, két évig forgattam melegbárokban vizsgafilmeket, szóval, ha valaki igazán roppant nyitott és támogató, az én vagyok, de ami most megy, az minimum nevetséges.”
Nemzetközi láthatóság: önfeladás vagy sem?
Azaz amint magunkévá tesszük a nyugati tudományos minőségbiztosítási trendeket, ideológiai csapdába kerülünk, ugyanis egyre több kérdésben kell hitet tennünk a nyugati progresszió, vagy akár a woke-ideológia nézetei mellett, és könnyebb publikálni olyan témában, ami passzol ebbe az ideológiába. Mivel hazánkban nem volt rabszolgaság, sem szegregáció, gyarmataink sem voltak, viszont nálunk az Oszmán Birodalom volt a hódító, a kommunizmusról pedig enyhén szólva rossz emlékeink vannak, a társadalomtudományos-bölcsészettudományi tematikában eleve hátrányból indulunk, ha publikálni szeretnénk egy nemzetközi journalban. A nyugati ösztöndíjak és egyetemi érvényesülési lehetőségek is ebbe a szélsőbaloldali irányba tolják a tudósokat a társadalomtudományok területén.
Efelé mutat az is, hogy Amerikában az olyan, viszonylag „konzervatív” területeken, mint a közgazdaságtan, 3:1 a baloldali tudósok túlsúlya; az olyan, „mérsékelt” területeken, mint a politikatudomány, ez az arány 5:1; a szociológiában 27:1, az antropológiában 41:1 a baloldali meggyőződésű oktatók és kutatók túlsúlya. Az Obama/Romney elnökválasztáskor a társadalompszichológusok 75:1 arányban szavaztak Obamára. Nathan Honeycutt és Lee Jussim, a Rutgers Egyetem pszichológia szakának professzorai a társadalomtudományok – főleg a pszichológia – politikai elfogultságát kutatják. Szerintük a baloldali politikai elfogultság súlyos probléma a társadalomtudományokban. Honeycutték szerint „az elképzelést, hogy a lektorálás biztosíték a rossz tudomány ellen, már sok kudarc cáfolta”.
A Mandiner által megkérdezett, Eötvös-hálózatos kutatók arra is panaszkodnak, hogy a Q1-es publikálás kritériumait szinte lehetetlen teljesíteni – leginkább arra az elvárásra gondolnak, miszerint az anyag jelenjen meg „időben”, hisz a Q1-es folyóiratokba több évig is sorba lehet állni. Emellett a lektorálással kapcsolatban köztudott, hogy egy tanulmány sorsa azon dől el, hogy a folyóirat szerkesztője kiknek adja ki lektorálásra. A lektorok nevét viszont sosem fogja megtudni a szerző, ami az elfogulatlanságot szolgálja, ám eredménye emellett az átláthatatlanság és megfellebbezhetetlenség is.
Az Orbán-kormánnyal szemben megfogalmazott, progresszív szemléletű kritika eközben megkönnyítheti a bejutást egy-egy magasan jegyzett társadalomtudományos lapba. Takács Judit szociológus és szerzőtársai, Katherine Fobear és Schmitsek Szilvia például Politics and Governance című tudományos folyóiratban közöltek tanulmányt 2022 őszén Elutasítani a genderfóbiát Magyarországon címmel. A tanulmányban nincs új tudományos eredmény, valójában az egész tudományoskodó nyelven megfogalmazott, baloldali kormánykritika.
Ingyen hozzáférés: sok ezer dollár?
Úgyszintén problémás az „open acces”, azaz ingyen elérés követelménye a publikált tanulmányokkal szemben. Ez a követelmény eredetileg a természet- és orvosi tudományok felől fogalmazódott meg annak érdekében, hogy a tudományos folyóiratoknak ne legyen horribilis előfizetési díja, hanem ingyen lehessen hozzáférni az abban megjelent cikkekhez; aztán felkapta az általános tudományirányítás. Mivel a nagy nemzetközi kiadók jól működő üzleti vállalkozások is egyben, ezért ebben engedtek, viszont cserébe elkezdtek díjat felszámolni a szerzőknek az elfogadott cikkek publikálásáért (ún. „article processing charge”).
Például a nagy SpingerNature kiadókonglomerátum a legtöbb folyóiratában engedi open access cikkek közlését, viszont csillagászati összeget (többezer eurót) számolnak fel érte, azaz nem a végfelhasználó, az olvasó fizet, hanem a szerző. Mindezt úgy, hogy eddig azok a folyóiratok, amelyek fizetségért cserébe közölték bárki cikkeit, „predátor folyóiratnak” számítottak, amelyeket nem vett komolyan a tudósközösség. Az open acces miatt felszámolt díjak miatt viszont kezd elmosódni a határ a predátor és a „rendes” folyóirat között.
A több ezer eurós díjat pedig a magyar kutatók munkáltatói sem feltétlen tudják megfizetni,
azaz ez a belépési összeg erősen diszkriminál. A bölcsész- és társadalomtudományokban a kutatás maga eddig nem került sok pénzbe a természettudományokhoz képest (nem volt eszköz- és laboratóriumigényes), elsősorban tudás és némi szabadidő kellett hozzá; most viszont lesz egy komoly pénzügyi szűrő is a folyamat vége felé, az eredmények publikálása előtt.
Összegzés: mi a lényeg?
A fő probléma tehát abban áll, hogy elvárjuk a bölcsészektől, hogy elsősorban bizonyos nyugati fórumokon publikáljanak, és emiatt az egész bölcsésztudomány lassan bizonyos nyugati tematikai és ideológiai szempontokhoz fog idomulni. Ez a folyamat már lezajlott a társadalomtudományokban. Mindezzel pedig lényegében lepontozzuk a hazai kultúra feltárásáért és megőrzéséért itthon, a hazai kontextusban végzett munkát. A hagyományos bölcsészeti kultúrateremtő tevékenység műfajilag tipikusan könyvekben és könyvfejezetekben, nem pedig szűk specialisták által olvasott külföldi folyóiratokban zajlik. Ha rosszak az ösztönzők, a bölcsésztudósok előbb-utóbb muszájból követni fogják, és a magyar kultúra elhanyagolt hagyományainak (újra)felfedezése helyett nyugati tudományos mikrobuborékokban fognak foglalkozni a nyugat ideologikus divattémáival. Nem lebecsülve a nyugati publikálás fontosságát valamiképp az egyensúlyra kellene törekedni.
A Regnerus-ügy
Mark Regnerus texasi szociológiaprofesszor egy hatalmas mintán végzett kutatáson, melyet 2012-ben publikált, körülbelül negyven tényezőben találta valamiféle hátrányt szenvedőnek a melegpárok által nevelt gyermekeket. (Nem ő az egyetlen, aki hasonló eredményre jut.) A dologban a legizgalmasabb az, hogy Regnerus ellen micsoda mértékű boszorkányüldözés indult. Nem pusztán kritizálták a módszertanát, hanem áltudósnak kiáltották ki, manipulált tanulmányról beszéltek, petíciót írtak ellene és mellette, és persze megkérdőjelezték a lektorok felkészültségét. Pedig a hat lektor (három inkább liberális, három inkább konzervatív tudós, mindegyik magasan jegyzett a szakmájában) mind elsőrangúnak találta Regnerus munkáját. Viszont a felháborodás miatt a lap főszerkesztője kiadta az anyagot „szupervízióra” Darren Sherkat szociológusnak, a szerkesztőbizottság tagjának, aki arra jutott, hogy a lektori testület nem volt elég kiegyensúlyozott ideológiailag (mint láttuk, az volt), s a tanulmányt „bullshitnek” minősítette. Később kiderült, hogy korábban számos blogposztban minősíthetetlen hangnemben kritizálta a konzervatív tudósokat, köztük Regnerust. Paul Amato szociológus szerint Regnerus tanulmánya problémái ellenére épp módszertani szofisztikáltsága miatt emelkedik ki, és lényegében minden korábbi tanulmánynál jobb. Douglas Allen közgazdász megjegyezte: ha a Regnerus-tanulmány rossz, akkor a témát érintő addig összes tanulmány még rosszabb, és ki lehet őket dobni. Christian Smith, Regnerus mestere szerint boszorkányüldözés zajlott egykori diákja ellen. Bradley Campbell és Jason Manning szociológusok szerint Regnerusszal a valódi probléma az lehet, s az magyarázhatja az ellene irányuló támadások súlyosságát, hogy implicite kétségbe vonta a szociológia egyenlősítést és felszabadítást kitűző szent projektjének legitimitását, és kibeszélt a tudományos törzsközösségből. A dologban az izgalmas az, hogy az LMBTQ-mozgalom mellett elkötelezett tudósok felvetették, hogy alapvetően hibás az a lektorálási rendszer, amin Regnerus tanulmánya átjuthatott. Ez annyit jelent, hogy ők egyszerűen nem hajlandóak tudományosnak tekinteni Regnerus eredményeit akkor sem, ha egyébként az igen szigorú formalitásoknak megfelelt, és annak ellenére sem, hogy Regnerus azóta két könyvet is publikált az egyik legtekintélyesebb tudományos kiadónál, az Oxford University Pressnél. Itthon „a család az család” szivárványos kampány állt bele Regnerusba. Mark Regnerusszal a Mandiner is készített interjút.