Diszkrimináció minden szinten
A Passing the Right című kötetben nyilatkozó professzorok szerint már a tanszéki állásokra való felvételinél is figyelik a politikai nézeteket, melyek kikövetkeztethetőek az illető közösségi médián tett kommentjeiből, fotóiból, az öltözékéből, a kutatási témáiból és akár a folyóiratokból is, amelyekben publikál. Jól kifejezi a társadalomtudományok területén bevett, tipikus meggyőződést Paul Lazarsfeld és Wagner Thielens 1958-as könyve, a The Academic Mind, ami szerint a konzervatív beállítottság egyszerűen alkalmatlan az akadémiai munkára. A vallásos és kulturális konzervatívok különösen alkalmatlannak vannak ítélve, mivel az ilyen meggyőződés az egyetemi világ szemében szembemegy annak „alapértékeivel”.
Shield és Dunn szerint egyre több bizonyíték van rá, hogy az egyetemi állásoknál
a felvételin, a professzori előmenetelben és a publikálásban egyaránt érvényesülnek baloldali ideológiai elfogultságok.
George Yancey kutatásai szerint egy szociológia szakon a felvételt intéző professzorok 30 százaléka kevésbé támogatna olyan jelöltet, akiről tudják, hogy republikánus; valójában pedig a döntnök profok többsége kommunistákat részesítene előnyben, ami nem csoda, hiszen a negyedük eleve marxistának tartja magát. A magukat nyitottnak és toleránsnak tartó egyetemi tanszékeken tehát ugyanúgy uralkodó a csoportgondolkodás és a csoportkonfomitás.
Yancey úgy találta, hogy az angol, a történelem, a az antropológia és a politikatudomány szakon sok professzor demokrata meggyőződésű jelöltek felvételét támogatná új kolléga gyanánt, szemben a republikánusokkal, zsidókkal és protestánsokkal. Az angol és antropológai professzorok kétharmada konkrétan azt mondta, hogy ha kiderülne számukra, hogy egy kolléga „fundamentalista” keresztény, az tönkre tenné az illető karrierjét. Gary Tobin és Aryeh Weinberg szerint ezen szakok tanárainak 53 százaléka negatív érzelmeket táplál a protestánsok iránt.
Stanley Rothmanék szerint ha egy tanári állásra jelentkező illető politikai nézetei érdeklik a tanszéket, akkor
„tanulmányozzák a CV-jét, publikációit, a témavezetői reputációját, a hivatkozásait, s hogy kiktől kapott ösztöndíjat.
A személyes információk egyre jobban összegyűjthetőek a blogjáról, honlapjáról vagy egy kereséssel bármilyen kommentjére, ami az interneten megjelent. Úgyszintén vannak életmódbeli jellemzők, amelyek a kozmopolitákra vagy épp a konzervatívokra jellemzőek, egészen addig, hogy milyen autója van, milyen ruhát hord és milyen a nyelvhasználata.”
A munkaköri leírás vagy a kutatási téma segítségével is ki lehet zárni a konzervatívokat, bár jellemző rájuk, hogy kerülik az ellentmondásos kutatási területeket. A konzervatívok hajlandóbbak kevésbé tekintélyes és ismert egyetemeken tanítani, és szívesebben élnek-dolgoznak vidéken. Sok tehetséges akadémikus, aki vallásos, inkább tanít egy kevésbé elismert felekezeti intézményben, mint a Harvardon, akkor is, ha meghívják az utóbbiba.
Politikailag elfogult lektorálás
Az egyetemi élet, akadémiai világ, professzora munka fontos velejárója a publikálás. Bizonyos gyakorisággal publikálni illik minél magasabb presztízsű folyóiratokba, lehetőleg lektorált folyóiratokba. Egyes közegekben kizárólag az olyan folyóiratok számítanak tudományosnak, amelyekben két szaklektor nézi át a szövegeket anélkül, hogy tudnák, ki a szerző, és a szerző tudná, hogy kik ők (double blind peer review). Számos tudományszociológiai tanulmány szól arról ugyanakkor, hogy a fent leírt jellemzők miatt
a legkörültekintőbb lektorálási folyamat is könnyen politikai elfogultságok áldozatául eshet.
Inbar és Lammers szerint a pszichológusok különösen is hajlamosak diszkriminálni a konzervatívokkal szemben. Lammers azt írja: „tekintve, hogy az akadémikusok nagyban függnek kollégáik véleményétől – ki lektorálja a tanulmányaikat, ösztöndíjak, munkainterjúk –, és tekintve, hogy az ilyesfajta döntést több bíráló hoz (akiknek túlnyomó többsége liberális), a nyíltan konzervatívok nagyon súlyos problémákkal nézhetnek szembe.” Azok a kutatók például, akik a nemek közti különbségeket kutatják, nehezebben kapnak támogatást, és nehezebben fogják tudni publikálni eredményeiket.
Tetlock és Mitchell szerint
a magas presztízsű folyóiratok lektorálási rendszere sem mentes a politikai elhajlástól,
ahogy a támogatási rendszer sem. S ha egy konzervatívok által készített kutatást támogatnak is, és publikálni is tudják, akkor is egyrészt kisebb az esélye a bekerülésre magasabb presztízsű folyóiratokba, másrészt ritkábban fogják idézni, mint a liberális szempontú kutatásokat, mivel ezek szempontrendszere sérti a legtöbb professzor meggyőződését és elméleti előfeltevéseit.
Valójában a peer review rendszerének elfogultsága ötven éve téma a tudásszociológiában.
Nathan Honeycutt (aki a téma szakértő kutatója) és Lee Jussim 2020-ban tette közzé tanulmányát a társadalomtudományok politikai elfogultságáról. Mint írják: „a politikai elfogultság olyan, az adott területeken kifejlesztett elméletek formájában jelentkezik, amelyek előnyben részesítik a liberálisokat és hátráltatják a konzervatívokat, s mint ideológiailag vezérelt szkepticizmus az olyan elméletekkel és adatokkal szemben, amelyek kikezdik a liberálisok álláspontokat. Emellett a liberálisok túlreprezentáltak a szociálpszichológia területén.
A politikai elfogultság úgyszintén jelen van az ideológiailag terhelt tudományos cikkek lektorálásánál. A liberális álláspontnak megfelelő hatások eredményét túlhangsúlyozzák, a lehetséges alternatív hipotéziseket ignorálják. Jelentkezik a politikai elfogultság abban is, hogy egyes eredményeket miként kereteznek és írnak le, és miként vitatják meg. Ezek a problémák különösen is akuttak akkor, amikor a kutatási eredmények (vagy akár maguk a kutatási kérdések is) veszélyeztetik a kutató szentként tisztelt értékeit.”
S hogy mik ezek az értékek?
„A legtöbb társadalomtudós szentként tisztelt értéke az egyenlőség,
mellyel összetett, egymással összefüggő elképzelésekre utalnak: 1. nincs biológiai különbség a társadalmi csoportok közt a társadalmilag fontos szempontokat tekintve (és főleg nincsenek genetikai különbségek); 2. a csoportok közti különbségek egyedüli forrásai az előítéletek és a diszkrimináció (és bárki, aki mást mond, az bigott); 3. a társadalomnak morális kötelessége megváltoztatni magát úgy, hogy a fontos szempontok tekintetében a csoportok közt kimeneti egyenlőség valósuljon meg.”
Nos, mindezek egyáltalán nem valamiféle objektív tudományos célok, hanem határozottan baloldali politikai célok, melyeknek szolgálatába állítják a társadalomtudományok – főleg a szociológia és az antropológia – eszköztárát.
A szerzők kifejtik: egy 2012-es konferencián téma volt az ideológiai szimmetria és aszimmetria. Két kérdést tettek fel: hogy a konzervatívok és a liberálisok egyenlő mértékben elfogultak politikailag, avagy a konzervatívok jobban elfogultak. Egy kérdést nem tettek fel: hogy esetleg lehetséges-e, hogy a liberálisok jobban elfogultak? Azaz ez még hipotézisként is elfogadhatatlan volt a számukra.
Az idézési problémákra is kitérnek a kutatók: például megjegyzik, hogy a nagymintás kutatások, melyek nem találtak a nőkkel szembeni diszkriminációt, sokkal ritkábban vannak idézve, mint sokkal kisebb kutatások, melyek találtak. Egy metaelemzés szerint pedig a konzervatívok dogmatizmusáról és szóló kutatások négyezerszer (!) többször idézték, mint a liberálisok dogmatizmusáról szólók, miközben a metaelemzések szerint alig van vagy nincs különbség a két csoport „kognitív stílusa” közt, de ezt is ritkán idézik. Utóbbi elemzés (Van Hiel et al.) „elismerten kisebb presztízsű folyóiratban jelent meg, ami indok lehet a kisebb idézettségre, de más szempontból tekintve az,
hogy eleve kisebb presztízsű lapban jelent meg, már maga is politikai elfogultság jele lehet.”
Ha egy tudományterületen túlnyomó többségbe kerülnek egy politikai nézet vallói (és még küldetéstudatuk is van), akkor ott meglehetősen nagy az esélye, hogy az egész szakirodalom is politikailag elfogulttá válik. Tekintve az ember természetét, mely inkább a saját véleményét alátámasztó megközelítéseket, kutatásokat, kollégákat részesíti előnyben, ez összességében a társadalomkutatás egész területét világnézetileg egyoldalúvá teheti, és elhitetheti művelőivel, hogy az övék „tudományos” világnézet, mely így „objektív” – holott ez nem igaz.