Mindezek fényében miért képviselnek bevándorláspárti nézeteket? – érdeklődtünk ugyancsak,
mire Talabér Krisztián úgy reagál, hogy ez a politikai meggyőződésük. Szövetségeseik, külföldi dollárfinanszírozóik szintén ezeket az elveket vallják, a közösség pedig összezár. „A magyar baloldal elitje felhatalmazását nem a választóktól várja el, hanem külföldi megrendelőitől. Aki teljesíti a nemzetközi mecénások politikai igényét, ők számíthatnak támogatásra. Ez a történet erről szól.”
Mit tehetnek akkor most a kormánypártok?
A Nézőpont Intézet elemzője szerint az illegális migráció elleni fellépés a kabinet világnézetének alapköve, így a migránskvóta ügyének felkorbácsolása a kormánypártok számára könnyen tematizálható.
„Az viszont jelentős nehézség a kabinet számára, hogy
úgy kell szembeszállni az európai térben ezzel az üggyel, hogy figyelniük kell arra is, hogy az EU képviseletével jelenleg zajló tárgyalásokat az álláspontjuk ne akassza el”
– veti fel Talabér Krisztián.
Mint mondja, Brüsszel bevándorláspárti, a magyar kormány nem, így vélhetően az elviekben „össze nem köthető” ügyeket a tárgyalások folyamán valahogy mégis össze fogják kötni, s uniós pénzekhez fogják kötni a bevándorlásellenességet.
Erre látunk már egy kísérletet a javaslatban – emlékeztet –, hiszen minden egyes nem kívánt migráns kiváltása 20 ezer euróba, azaz közel 8 millió forintba kerül. „Ha Magyarország a javaslat jelenlegi állapota szerint szeretné továbbra is elutasítani a migránsok erőltetett szétosztását, úgy évente közel 100 milliárd forintjába kerülne ez az adófizetőknek” – figyelmeztet a szakértő.
Itt vannak a brüsszeli változtatási szándékok:
– Egyes menedékkérők kérelmezési eljárása azonnal a határátlépéskor megkezdődik majd, és egyszerűbb lesz azon bevándorlók visszatérése is, akiknek egyszer már elutasították a menekültkérelmét.
– Az eljárások időkerete is szűkül: a menedékkérőknek az eddigi 15 helyett már csak maximum 6 hónapot kell várniuk kérelmük elbírálására.
– Az első biztonságos országok (frontországok) mentességet kapnak a kérelmezési eljárás azonnali, a határállomásokon történő végrehajtása alól abban az esetben, ha egy meghatározott mennyiségű bevándorló kérelmezését már megindították – a kötelezően lebonyolítandó bevándorlási eljárásokat százalékos arányban határozza meg tagállamokra bontva az egyezmény; a kvóta teljesítését követően a többi kérelmező elbírálását a befogadási kvóta alapján kell elvégeznie a többi, nem első biztonságos uniós tagállamnak.
– Az EU tagállamoknak nagyobb mozgásterük lesz az elutasított kérelmezők visszatoloncolására a biztonságos országokba. Ennek feltétele, hogy a kérelmező és a harmadik biztonságos ország között „kapcsolatnak” kell fennállnia, vagyis oda lehet visszatoloncolni egy menekültet, ahol korábban már tartózkodási engedélyt kapott, vagy letelepedett már, illetve élnek ott hozzátartozói.
– A tagországok – természetesen a nemzetközi jog betartásával – saját hatáskörükben dönthetik majd el, mely országok minősülnek biztonságos országnak.
:
– Egyes menedékkérők kérelmezési eljárása azonnal a határátlépéskor megkezdődik majd, és egyszerűbb lesz azon bevándorlók visszatérése is, akiknek egyszer már elutasították a menekültkérelmét.
– Az eljárások időkerete is szűkül: a menedékkérőknek az eddigi 15 helyett már csak maximum 6 hónapot kell várniuk kérelmük elbírálására.
– Az első biztonságos országok (frontországok) mentességet kapnak a kérelmezési eljárás azonnali, a határállomásokon történő végrehajtása alól abban az esetben, ha egy meghatározott mennyiségű bevándorló kérelmezését már megindították – a kötelezően lebonyolítandó bevándorlási eljárásokat százalékos arányban határozza meg tagállamokra bontva az egyezmény; a kvóta teljesítését követően a többi kérelmező elbírálását a befogadási kvóta alapján kell elvégeznie a többi, nem első biztonságos uniós tagállamnak.
– Az EU tagállamoknak nagyobb mozgásterük lesz az elutasított kérelmezők visszatoloncolására a biztonságos országokba. Ennek feltétele, hogy a kérelmező és a harmadik biztonságos ország között „kapcsolatnak” kell fennállnia, vagyis oda lehet visszatoloncolni egy menekültet, ahol korábban már tartózkodási engedélyt kapott, vagy letelepedett már, illetve élnek ott hozzátartozói.
– A tagországok – természetesen a nemzetközi jog betartásával – saját hatáskörükben dönthetik majd el, mely országok minősülnek biztonságos országnak.Nyitókép: ANDREJ ISAKOVIC / AFP
***