Hidegzuhany az autósokra: jelentős változások jönnek a fővárosi parkolásban – mutatjuk hol lesz drágulás!
Több baloldali vezetésű kerületben is emelkednek a parkolási díjak.
Attól, hogy a régi Ikarusokat leselejtezték, sok kohószökevény járja még az utakat. Már csak alacsony padlós buszok közlekednek a fővárosban – azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lenne semmi probléma, és ne szorulna azonnali vérfrissítésre a budapesti buszállomány.
Nagy Gábor és Bokor Gábor írása
November 17. és november 20. között lehetett elbúcsúzni a BKV színeiben közlekedő Ikarus-buszoktól, a nem ritkán negyvenedik életévüket betöltő járművek megérdemelt pihenőjükre mennek, Karácsony Gergely főpolgármester pedig nem volt rest közösségi oldalán hangot adni örömének, mondván, Budapest a fejlődés útján áll.
(Akik szeretnének a jövőben a régi Ikarusokkal közlekedni, már csupán nosztalgiajáratokon van lehetőségük.)
„Mindeközben folyamatosan érkeznek az új, korszerű trolik és villamosok is, hiszen korunk válságaira akkor reagálunk jól, ha a bezárások és megszüntetések helyett folytatjuk a közösségi közlekedés fejlesztését” – utalt a városvezető többek között arra az októberi bejelentésre, amely alapján 135 új Mercedes-Benz autóbusz áll forgalomba.
2020 és 2021 között kilencven darab jármű érkezett Budapestre, egy részük a központi büdzsé, tehát a kormány kontójára. De a 2020 decemberi beszerzés egy, még Tarlós István polgármestersége alatt kötött opciós szerződésnek köszönhetően tudott létrejönni.
Csakhogy a Világgazdaság minap megszerzett egy friss jelentést, amely alapján látható:
Erre alapozva azt írják, az elmúlt tíz évben 800 busz beszerzése maradt el, így a közlekedési vállalat a kiesett buszok okozta lyukakat nyolc-, tizenötéves használt járművekkel próbálta betömni.
Ennek is köszönhető, hogy ma a járműállomány fele 10-20 év közötti darabokból áll, nagyjából 700 eszköz már igencsak várja azt, hogy lecseréljék. (Ezen eszközök fenntartása, a sok típusból álló flotta karbantartása drágább, komplexebb, mint a kivont Ikarusoké, amely tovább nehezíti a helyzetet.)
A magas padlós Ikarusok selejtezésével tehát egyáltalán nem oldódott meg egyik napról a másikra a főváros járműparkjának helyzete, ugyanis
melyeket még a Demszky-érában szerzett be a közlekedési vállalat. A BKV tavaly júniusi adatai szerint ezekből összesen 146 járja a budapesti utakat.
Senkinek ne legyen kétsége: ezekben is a világ összes kilométere benne van már, állapotukról pedig sokat elárul, hogy
A BKV legbelsőbb ügyire is rálátó forrásunk szerint két évvel ezelőtt, mikor még a most ősszel selejtezett Ikarusok is járták a fővárosi utakat, a teljes járműpark negyvenhét százaléka Euro 4 vagy annál rosszabb környezetvédelmi besorolású, magyarul elavult motorral járta az utakat. Akkor a flotta átlagéletkora közelített a tizennégyhez.
Az autóbuszflotta színvonalromlásának megakadályozásához azonnali döntésekre lenne szükség, ugyanis a közbeszerzési szabályok, valamint a gyártás időtartamát figyelembe véve, nem ritkán másfél-két év is kell a városvezetés döntése és a buszok megérkezése között.
Megkerestük a fővárost, adjanak egy kicsit részletesebb és frissebb tájékoztatást. A közlekedési vállalat megkeresésünkre elmondta, szolgáltatótól függetlenül a fővárosi közszolgáltatást ellátó
és a BKK megrendelésében közlekedő autóbuszok átlagosan 700-750 ezer km-t futottak.
Jelenleg a metrópótlás időszakában a következők szerint alakul az állomány a frissen küldött adatok szerint:
A BKV szerint a jövő év első felében befejezik az M3-as metró rekonstrukciójához kacsolódó pótlási feladatot, ami jelenleg mintegy nyolcvan korszerű autóbusz üzemeltetését jelenti. Új buszok forgalomba állításának és a metró pótlásának jövő évi befejezése lehetőséget ad a korszerűtlen magas padlós járművek kivonására, sőt ezen felül megkezdődhet az ugyan alacsony padlós, de idős, alacsony környezeti besorolású autóbuszok kivonása is – közölte a vállalat sajtóosztálya.
„Tarlós polgármestersége idején is azt a megoldást preferáltam, hogy a közösségi autóbusz-állomány esetében minél nagyobb arányban legyen külső cégtől szolgáltatásvásárlás” – mondja a Mandinernek Wintermantel Zsolt, a BKK felügyelő bizottságának tagja, mert álláspontja szerint a BKV-féle üzemeltetés, fenntartás drágább, mint egy külső szolgáltatóé. Szerinte fontos lenne Budapestnek meghatározni egy stratégiai minimumot ez ügyben, amely azt jelentené, hogy mondjuk a BKV kezében maradna húsz, huszonöt százalék.
Azonban
és meglévő forrásokat sem kell eszközbeszerzésekre fordítani, tette hozzá a kormánypártok fővárosi frakciójának vezetője.
Nyitókép: MTI/Bruzák Noémi