Demszky után Karácsony: több mint 20 éve tart már a BKV klímakálváriája

2021. augusztus 17. 15:58

Úgy tűnik, a tömegközlekedési eszközök klimatizációjával folyamatosan meggyűlik a baja a Budapesti Közlekedési Zrt-nek. És most nem csak a hármas metró szerelvényeinek máig megoldatlan klímahiánya, vagy az ugyancsak légkondicionáló nélkül beszerzendő frankfurti R-wagen típusú villamosok említhetőek. A jelek szerint Karácsony Gergely folytatja a Demszky-korszakban megkezdett „gyakorlatot”.

2021. augusztus 17. 15:58
null
Nagy Gábor
Nagy Gábor

A Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) klímakálváriájig egészen a Demszky-korszakig kell visszamenni, a klíma nélkül érkező „hannoveri” villamosok beszerzéséig, illetve addig a pontig, amikor több éves késlekedést követően a balliberális városvezetés úgy döntött: hosszú idő után új autóbuszok vásárlására adja a fejét. Bár a hannoveri TW-szerelvények légkondicionálása sokáig nem volt napirenden – az ajtóproblémák elvitték a hangsúlyt –, a fővárosi cég idén próbálkozni kezdett a villamosok utólagos klimatizálásával.

A 2004-ben érkező alacsonypadlós Volvo 7700A típusú autóbuszok viszont pont azért kerültek kereszttűzbe,

mert az első ötven példányát légkondicionálók nélkül rendelte meg a BKV.

Sokan már akkor sem értették az Aba Botond vezette közlekedési vállalat döntését, különösen annak fényében, hogy a későbbi, 2005-ben és 2006-ban érkező autóbuszokat már klímával szerelték fel. A BKV nehezen, de belátta, tarthatatlan a helyzet, az utastér szellőztetéséről gondoskodó nyolc darab ventilátor egyszerűen nem volt képes azt a komfortot nyújtani az utazóknak, amit a XXI. században el lehetne várni, így megtörtént az első ötven Volvo-busz utólagos klimatizálása. Ugyanakkor ezek beszerelése alapvetően nem lehetett sikeres,

az eleve alulmotorizált buszok teljesítménye a klímaberendezések működtetése miatt visszaesett, a fogyasztás pedig megnövekedett.

A Combinókkal is adódtak klímagondok

A Demszky Gábor vezette főváros közlekedési vállalata ugyancsak hasonló hibába esett akkor, amikor a 2006-ban forgalomba álló, Európa legforgalmasabb villamosvonalán közlekedő újonnan vásárolt Combinókat klímák nélkül rendelte meg, ezekben is kezdetben csak légbefúvó berendezések működtek. A BKV kommünikéje ezt azzal magyarázta, hogy

  • a magyarországi klíma nem teszi szükségessé a légkondicionálókat a villamosokon,
  • a klímaberendezések nem képesek egy percnyi utazás alatt lehűteni a szerelvényeket,
  • állóhelyzetben azért nem működhet a légkondicionáló, mert annak oly nagy az áramfelvétele, hogy elégetné a felsővezetéket a csatlakozási pontokon.

A városvezetés majd egy évnyi magyarázkodást követően itt is belátta, a Combinókra is kellenek a klímák, így megkezdték azok telepítését, bár első körben nem éppen úgy, ahogy azt sokan elvárták volna. A közlekedési vállalat először nem teljes értékű légkondicionálóval szerelte volna fel a több mint 50 méter hosszú nagykörúti villamosokat, csupán egy darab klímát szerelt volna fel a jármű közepére, illetve nagyobbá tették volna a kinyitható ablakokat. Mint később kiderült, bár ideiglenes megoldásnak szánta ezt a lépést a BKV – mivel a következő években sikerült minden Combinót felszerelni légkondicionálóval –,

mégis jól mutatja azt a barkácsolási kedvet, amelynek nyomai olykor a mai napig feltűnnek Budapest utcáin.

A hármas metró klimatizálására egyelőre nincs megoldás

A Demszky-éra több évtizedes elmaradásának pótlása kezdődött meg Tarlós István főpolgármestersége idején a hármas metró és szerelvényeinek felújításával, amelyek klimatizálására azonban végül nem került sor az oroszországi, Mityiscsiben található üzemben. A volt városvezető viszont 2019 nyarán már arról beszélt: az anyagi és a technikai feltételek is adottak a szerelvények klimatizálására. 6 milliárd forintot sikerült visszanyerni peres úton az Alstomtól, és elérhetővé váltak olyan kis méretű és súlyú légkondicionáló berendezések, amelyek már beépíthetők a kocsiszekrényekbe – közölte akkor, az önkormányztai választások előtt Tarlós. Hangsúlyozva: ehhez hozzá kell járulnia a felújítást végző Metrowagonmashnak (MWM) is, hogy az általuk vállalt 30 éves garancia ne vesszen el.

Karácsony Gergely jelenlegi baloldali főpolgármester szintén nagy hangsúlyt fektetett választási kampányában a szerelvények légkondicionálására, ez azonban még mindig nem valósult meg.

Holott a város első embere a tavaly február 27-i Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) ülését követően úgy nyilatkozott: a fejlesztésekhez szükséges források rendelkezésre állnak, csupán nem ismert olyan technológia, amely lehetővé tenné az utólagos beszerelést. Karácsony ezen állítását viszont nem csak az elődje, a BKV is cáfolta, jelezve, hogy az elmúlt években megjelent légkondicionáló-telepítések lehetőséget adnak arra, hogy a kocsiszekrények módosítása nélkül, a garanciális kötelezettségek fenntartása mellett lehessen klimatizálni a hármas metró szerelvényeit.

A fővárosi vállalat időközben pályázati felhívást is közzétett, amelyen a gyártók saját felelősségre próba jelleggel kipróbálhatták a javasolt megoldásaikat, az öt aspiráns légkondicionáló-gyártó cég közül viszont csupán kettő vállalkozott arra, hogy – az MWM ideiglenes hozzájárulása mellett – beépítse a berendezéseket a metrószerelvényekbe. A BKV ezt követően idén május végén kiírta a közbeszerzési eljárást a hármas metró járműállományának utólagos klimatizálására,

ám az eljárás eddig csak vitarendezési kérelmek benyújtásáig és megválaszolásáig jutott.
Az ügyben kerestük a BKV-t, érdeklődve, mit lehet tudni a hármas metró szerelvényeinek klimatizálásáról. Megkérdeztük azt is, hogy állnak az egyeztetések az orosz gyártóval, illetve a légkondicionálókat szállító cégekkel? Milyen eredménnyel zárultak az utólagos klimatizálás próbamunkálatai ? Hogy áll a közbeszerzési eljárás? Várhatóan mekkora költséget jelent a berendezések telepítése a teljes járműállomány esetében? Mikor utazhatnak az utasok legkorábban a klimatizált szerelvényekkel? Amint reagálnak, frissítjük a cikkünket.

A BKV az M3-as metró klimatizálásával kapcsolatban a következőt válaszolta megkeresésünkre:

„2019 őszén Társaságunk az M3 metrókocsik utólagos klimatizálása kapcsán egy olyan szakmai szimpóziumot rendezett, amelyen a vasúti járműklíma gyártók képviseltették magukat. A tényleges megvalósításra a BKV Zrt. közbeszerzési eljárást írt ki, amely az elektronikus közbeszerzési eljárási rendszerben nyomon követhető. A tárgyalásos közbeszerzési eljárás jelenleg a részvételi bírálati szakaszban tart, az orosz gyártóval műszaki tárgyalások nincsenek folyamatban.

A közbeszerzési eljárás kiírásában szerepel, hogy a szerződés akkor fog életbe lépni, ha a fedezetre címzett pénzügyi forrás biztosított. Ennek megszerzésére a szerződéskötéstől számítva 12 hónap áll rendelkezésre.

Az átalakításra a közlekedési hatóságtól új típusengedélyt kell szerezni, ehhez pedig prototípus járműszerelvény közlekedtetése válik szükségessé. A prototípus jármű üzembeállását követően az utazóközönség folyamatosan, egyre növekvő számban találkozhat a klimatizált járművekkel.”

Ismét egy több szempontból aggályos használt villamos-beszerzés

Az Európa-szerte tomboló hőséghullám közepén, idén júliusban igen sajátos konstrukciót jelentett be a BKV. Megállapodásra jutottak a Frankfurti Közlekedési Vállalattal (VGF) 35 alacsonypadlós, ám a Combinókhoz hasonlóan ugyancsak klímaberendezés nélküli villamos beszerzéséről. A nyílt európai uniós „Használt, alacsonypadlós villamosok beszerzése” tárgyú közbeszerzési eljárás kiírására és lefolytatására a Fővárosi Közgyűlés jogait akkor gyakorló Karácsony Gergely jóváhagyását követően nyílt lehetőség.

A mintegy 7,7 milliárdos beszerzési költséggel számoló projekt keretében Frankfurtból érkeznének az 1993-ban és 1997-ben gyártott, R-wagen elnevezésű villamosok, amelyeket az elöregedett Ganz-csuklós járművek helyére szánnak.

„Ezek a villamosok keskeny kialakításukkal – a többi budapesti villamos járműszélességéhez viszonyítva – és alacsony tömegükkel szinte bárhol tudnak közlekedni a BKV villamoshálózatán, leváltásukra ezért csak hasonló műszaki paraméterekkel rendelkező járművek megfelelők” – fogalmazott közleményében a közlekedési vállalat, kiemelve továbbá: a járművek beszerzésének előkészítése hónapok óta zajlik, az összegyűjtött információk alapján elkészült a szerelvények „honosítási terve”, légkondicionálóval való felszerelésük pedig megvalósítható. A BKV első körben csupán egy darab prototípus járművet kíván beszerezni, a további villamosok megrendelése e szerelvény honosításának függvénye lesz, „mérlegelve a klimatizálás sikerességét, illetve a gazdaságossági szempontokat” – olvasható a kommünikében.

Csakhogy amint arra a VGF is rávilágított,

a villamosok utólag sem szerelhetőek fel a légkondicionáló berendezésekkel – statikai és elektromos tápellátási hiányosságok miatt.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint is épp azért adja el a német nagyváros ezeket a szerelvényeket, mert azokba utólag nem lehet klímát szerelni.

A Világgazdaság eközben annak próbált utánajárni, mekkora pluszköltséget jelentene a BKV számára az utastéri légkondicionálók kialakítása a frankfurti villamosokon. Mint írták, járműveként 43 millió forintot emésztene fel az átalakítás, amely a tervezett 35 szerelvényre nézve 1,5 milliárd forint, vagyis a teljes, mintegy 7,7 milliárdos beszerzési költség ötöde. Extra költséget jelentene továbbá a járművezetői fülkék klimatizálása, villamosonként 9 millióért. Igaz, ez utóbbira csupán az első körben leszállítandó 15 szerelvénynél lenne szükség, mivel a többi várhatóan rendelkezni fog ezzel a villamosvezető munkáját jelentősen megkönnyítő funkcióval, mire 2026-ban Budapestre érkeznének.

Az ügyletre rálátó szakemberek szerint a frankfurti járművek beszerzése abból a szempontból is meggondolandó, terítéken van a 2-es villamos vonalának felújítása, amelynek révén lehetőség lenne arra, hogy úgy módosítsák a pályaszerkezetet, hogy azt követően akár a Ganz-csuklósoknál nagyobb kapacitású CAF szerelvények is közlekedhessenek.

Magyarán a keskeny kialakítású R-wageneket a jelenlegi pályaállapotokra vásárolná meg a BKV, holott szükség lenne a kettes vonalon is kapacitás-bővítésre.

Ez ügyben is kerestük a közlekedési vállalatot, hogy miként kívánják a frankfurti prototípus villamost klimatizálni? Ehhez milyen beavatkozó munkálatok szükségesek ehhez? Ki végezné az utólagos klimatizálást, s hogy vállal-e rá garanciát az adott cég? Meddig tart ezen tesztidőszak, illetve mi az a hibahatár, amelyet követően esetleg elállnának a további beszerzéstől? Vannak olyan hangok melyek szerint a BKV klíma nélkül is meg kívánja vásárolni a villamosokat, igazak ezek az értesülések? A kettes villamos vonalának elkerülhetetlen felújítását követően már nem lesz szükség ezekre a szűk villamosokara, utána hol kívánják őket közlekedtetni? 

A közlekedési vállalat a frankfurti villamosokkal kapcsolatos kérdéseinkre a következő választ adta:

„Jelenleg vizsgáljuk a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit, pl. statikai kérdéseket, elektromos tápellátást. A villamosok klimatizálhatóságával kapcsolatos vizsgálatok zárását követően tudunk az elvégzendő feladatokról nyilatkozni. A klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött, így műszaki akadályát egyelőre nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd.

A villamosok jelen eladási állapotukban nem klimatizáltak, tehát csak ebben a formában lehet őket megvásárolni, de célunk, hogy a járművek klímával felszerelve kerülhessenek utasforgalomba. Terveink szerint a BKV Zrt. leányvállalata, a VJSZ Kft. végezné az utólagos klimatizálást, külső szakcég bevonásával. A Ptk. szerinti garanciavállalás alapelvárás.

A frankfurti villamosok alkalmazhatóságának részleteiről a közlekedésszervező BKK-val is folyamatban vannak a szükséges egyeztetések.”

Nyitókép forrása: Karácsony Gergely Facebook-oldala 

Összesen 124 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Gyűlölködjünk együtt
2021. augusztus 18. 12:37
Akinek a hibáztatása kimaradt: Tarlós
Jason Bourne
2021. augusztus 18. 10:12
Geri állítólag zöld, még a klímavészhelyzetet is kihirdette, ez volt talán az első főpolgármesteri cselekedete. A klimatizálás energiapazarló, bolygógyilkos megoldás. Ha klimatizál szájba szarja a zöld elveit, ha nem, akkor meg a tömegközlekedő budapestieket. Most légy bölcs Geri.
Prominet
2021. augusztus 18. 06:17
Hiába a haladároknál a zenekar változik a kotta a régi. Csak a 18-2x éves választók nem értik. De mi idősebbek igen. Pl. a teljesség igény nélkül csak ami az én csőrömet baxa: még 5 év és minden oké lesz ( hányszor sütötték el ezt a poént?), minden egyes kormányváltáskor a balos kormányok a nagy ígéreteiknek pont az ellenkezőjét csinálták egyre jobban szívó oldalra küldve a jónépet, egyfolytában újabb és újabb adókon és járulékokon törik(ték) a fejüket (most is ez megy csak még nincsenek poziban), adókkal és járulékokkal terhelik a jövedelmet mert szerintük fizessenek a gazdagok (vagyis bárki akinek jövedelme van és jutna 1-ről a 2-re) de a fogyasztási adók valahogy nem tűnnek el... nem vagyok jó anekdotázó mások talán jobban felsorolnák. Persze még napjaink benyögései a nyissun ki DE... Klíma legyen DE... BP közlekedése fontos DE... dedede... Kinek nincs még ebből elege? Aki nem élte át. A fiatalok most együtt isznak velük meg vihorászva bulikáznak. Aztán amikor kiderül, hogy az ösztöndíjnak vége, anyuék már nem adnak lóvét mer' unják hogy 30 évesen ők tartanak el, meg kéne máá vmit kezdeni magammal mert a fű meg a sör nem életcél, 40 elmúltam nőként még nem szültem de kölök kéne mert ki fog pelenkázni? (a macska nem), akkor egy-kettőnek bevillan majd, hogy át lettem qrva, és az ország gazdasági helyzete nem lesz értékelhető, de tele lesz lézengő migránsokkal akik várják a segélyt de űzik a bizniszt, cserébe mindenhol a kiírthatatlan erkölcsi és morális összeomlás jelképe fog lobogni a szivárványos zászló amit kiharcoltak. Szerencséjük lesz ha akkor ébrednek rá a valóságra amikor még nincs gyerekük bár a helyzeten már nem fog változtatni, ha a valóság szembejön majd az otthonában a nappaliban amikor Gabika a gyereke közli vele, hogy az oviban vagy az isiben játék ést tanulás mellett hormonkezelést is kap hasbaszúrhatja magát. Jobb is lesz ha megteszi... mert meg is érdemli. Mert kb. ez lesz a jövő és ezt ők harcolják ki mindannyiunknak. Csak hát velük együtt a normális is szopni fog. Sőt...
Pipas 3
2021. augusztus 17. 23:04
Nem Gejgő te semmiért sem vagy felelős! Azért sem hogy a közterület felügyelet ha egy percre elmegyek a parkolóórához már otterem és kíméletlenül büntet! De nem figyelnek a hajléktalanok, meg a bűnöző bandák randalírozásaira! Gratulálok ártatlan tuja bárányka!! Sajnáltasd csak magad, de nem hisznek már neked, f....kalap!!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!