A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint is épp azért adja el a német nagyváros ezeket a szerelvényeket, mert azokba utólag nem lehet klímát szerelni.
A Világgazdaság eközben annak próbált utánajárni, mekkora pluszköltséget jelentene a BKV számára az utastéri légkondicionálók kialakítása a frankfurti villamosokon. Mint írták, járműveként 43 millió forintot emésztene fel az átalakítás, amely a tervezett 35 szerelvényre nézve 1,5 milliárd forint, vagyis a teljes, mintegy 7,7 milliárdos beszerzési költség ötöde. Extra költséget jelentene továbbá a járművezetői fülkék klimatizálása, villamosonként 9 millióért. Igaz, ez utóbbira csupán az első körben leszállítandó 15 szerelvénynél lenne szükség, mivel a többi várhatóan rendelkezni fog ezzel a villamosvezető munkáját jelentősen megkönnyítő funkcióval, mire 2026-ban Budapestre érkeznének.
Az ügyletre rálátó szakemberek szerint a frankfurti járművek beszerzése abból a szempontból is meggondolandó, terítéken van a 2-es villamos vonalának felújítása, amelynek révén lehetőség lenne arra, hogy úgy módosítsák a pályaszerkezetet, hogy azt követően akár a Ganz-csuklósoknál nagyobb kapacitású CAF szerelvények is közlekedhessenek.
Magyarán a keskeny kialakítású R-wageneket a jelenlegi pályaállapotokra vásárolná meg a BKV, holott szükség lenne a kettes vonalon is kapacitás-bővítésre.
Ez ügyben is kerestük a közlekedési vállalatot, hogy miként kívánják a frankfurti prototípus villamost klimatizálni? Ehhez milyen beavatkozó munkálatok szükségesek ehhez? Ki végezné az utólagos klimatizálást, s hogy vállal-e rá garanciát az adott cég? Meddig tart ezen tesztidőszak, illetve mi az a hibahatár, amelyet követően esetleg elállnának a további beszerzéstől? Vannak olyan hangok melyek szerint a BKV klíma nélkül is meg kívánja vásárolni a villamosokat, igazak ezek az értesülések? A kettes villamos vonalának elkerülhetetlen felújítását követően már nem lesz szükség ezekre a szűk villamosokara, utána hol kívánják őket közlekedtetni?
A közlekedési vállalat a frankfurti villamosokkal kapcsolatos kérdéseinkre a következő választ adta:
„Jelenleg vizsgáljuk a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit, pl. statikai kérdéseket, elektromos tápellátást. A villamosok klimatizálhatóságával kapcsolatos vizsgálatok zárását követően tudunk az elvégzendő feladatokról nyilatkozni. A klímatechnika az utóbbi években rohamosan fejlődött, így műszaki akadályát egyelőre nem látjuk a megvalósíthatóságnak, amelyet az elsőként beszerzendő prototípus jármű átalakítása egyértelműen igazolhat majd.
A villamosok jelen eladási állapotukban nem klimatizáltak, tehát csak ebben a formában lehet őket megvásárolni, de célunk, hogy a járművek klímával felszerelve kerülhessenek utasforgalomba. Terveink szerint a BKV Zrt. leányvállalata, a VJSZ Kft. végezné az utólagos klimatizálást, külső szakcég bevonásával. A Ptk. szerinti garanciavállalás alapelvárás.
A frankfurti villamosok alkalmazhatóságának részleteiről a közlekedésszervező BKK-val is folyamatban vannak a szükséges egyeztetések.”
Nyitókép forrása: Karácsony Gergely Facebook-oldala