Teljesen átalakítják az egészségügyi rendszert, parlament előtt a törvény

2022. november 16. 09:00

Akár 40 százalékkal nőhet és legfeljebb 20 százalékkal csökkenhet az orvosok és ápolók fizetése az egészségügyi rendszer átalakítását célzó javaslatcsomag szerint. Hozzányúlnának az alapellátáshoz, továbbá feladatot kapna a szociális szektor is. A Magyar Orvosi Kamara (MOK) szerint az egészségügy tervezett egylépcsős átalakítása a rendszer „jelen erőforráshiányos állapotában” „csak komoly ellátásbiztonsági kockázatok árán valósítható meg”.

2022. november 16. 09:00
null
Konopás Noémi
Konopás Noémi

Nyár óta napirenden van az egészségügy átalakítása, amelynek terveiről először a Mandinernek beszélt Takács Péter egészségügyi államtitkár még júliusban. Az erről szóló interjúnkat itt olvashatja el:

 

Most vagy soha hangulat az egészségügyben - Takács Péter államtitkár a Mandinernek

Sosem hálás feladat egészségügyi államtitkárnak lenni, különösen nem a covidjárványt követően, a háború okozta válság idején. Miért vállalta el? Nem értek egyet, ez nagyon szép feladat. Persze kell hozzá, hogy az ember végigjárja a szamárlétrát, ezt én megtettem.

 

A javaslatcsomagot kedden éjjel nyújtotta be Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, azután, hogy a területért felelős Belügyminisztérium hetekkel ezelőtt eljuttatta a szakmai szervezetekhez véleményezésre. A múlt héten Takács Péter egyeztetett a javaslatról a Magyar Orvosi Kamara elnökségével, a Magyar Kórházszövetséggel, valamint a Magyar Egészségügyi Szakdolgozói Kamarával is. A MOK a héten tette közzé először az előterjesztésről, majd az államtitkárral való egyeztetésről szóló összefoglalóját.

Az eddig kiszivárgott hírek – főleg a Népszava információi – mentén alább összeszedtük a társadalmi vitára alkalmasnak talált tervezet legfontosabb pontjait.

Az orvosok mindennapi munkája, javadalmazása is ennek tárgya:

  • a centrumkórházak mint munkáltatók szabadon vezényelhetnék az orvosokat, szakdolgozókat, emellett
  • teljesítménytől tennék függővé az orvosok és ápolók bérét: akár 40 százalékkal nőhet és legfeljebb 20 százalékkal csökkenhet a fizetésük

Új szerepkörök és működési elv lépne érvénybe a kórházszervezés terén, jelesül:

  • koncentrálnák az ellátásokat: a megyei centrum kórházakba költöztetnék azokat a szakmákat, amelyek biztosításához sok szakemberre van szükség
  • ellátások megyei átszervezését az Országos Kórházi Főigazgató koordinálná
  • újraszabályoznák a városi és vármegyei kórházak szakmai tartalmát, azt, hogy az egyes kórházak milyen ellátásokat nyújthatnak, a belügyminiszter külön rendeletben határozná majd meg

A másik fontos változás, hogy

teljesen átszerveznék az alapellátást és az ügyeleti rendszert is:
  • Budapest kivételével az Országos Mentőszolgálatra (OMSZ) bízná az orvosi ügyelet megszervezését

 

„A beteg csak tárcsázza a számot..." - így vizsgázott az új ügyeleti rendszer

Felszámolják a káoszt, legalábbis megpróbálták rendezni a sorokat, első körben Hajdú-Bihar megyében. Mint kiderült, értelmesen megszervezett ellátással máris nem rohan mindenki nyakra-főre a sürgősségire, sőt, a betegek 80 százalékát tovább sem kellett küldeni - Győrfi Pál beszélt lapunknak az első tapasztalatokról.

 

  • Országos Kórházi Főigazgatóság (OKFŐ) praxiskezelőként kapna felhatalmazást a háziorvosi körzethatárok kijelölésére, illetve a betöltetlen praxisok kezelésére
  • 2028-ig megszüntetnék az 1200 főnél kisebb körzeteket
  • önkormányzatok lemondhatnának arról, hogy maguk gondoskodjanak az alapellátásról a településükön, ekkor az OKFŐ alá tartozó praxiskezelő köt szerződést az orvossal, s annak személyét csak véleményezheti az önkormányzat
  • a tervezet továbbra is számol az önkormányzati szakrendelők államosításával

Érezhetően a megyei szintű szervezés került a középpontba:

  • a jövőben egy megyében egy irányító egészségügyi intézmény működne
  • a városi kórházak a megyei irányítók telephelyeiként, társkórházként fogadhatnák a betegeket
  • utóbbiakban főként egynapos műtétek, belgyógyászati, valamint szülészeti és sürgősségi ellátások maradnának egyéb társszakmák mellett
A szociális szektor erősebb bevonására is készülnek:
  • a tartós ápolásra szorulók ellátását és az ahhoz tartozó infrastruktúrát átadnák a szociális szférának
  • az úgynevezett szakápolási központok az állami fenntartású egészségügyi intézményekben a korábbi ápolási osztályokból jönnének létre, amelyekben az idős betegek gondozását a szociális ellátókra és az egyházakra bíznák
  • az egészségbiztosító által most fizetett 6600 forintos napidíjat is a szociális szektor kapná meg

A korábban valamelyest rapszodikusan működő laborvizsgálatok rendszeréhez is alaposan hozzá akarnak nyúlni:

  • központosítanák a laborszolgáltatásokat
  • egyetlen cégre, a Nemzeti Orvoslaboratóriumi Diagnosztikai Nonprofit Kft.-re bízná a tervezet a laborvizsgálatokat
  • az ország öt régiójában külön közbeszerzéssel biztosítanák ennek a logisztikáját

A tervezetben természetesen fontos helyen szerepel az egészségügyi szakdolgozók bérrendezése:

  • Az alap- és középfokú végzettségűeknek átlagosan 32 százalékos, míg diplomásoknak átlagosan 55 százalékos emelést javasolnak
  • az emelés forrásigénye 168 milliárd forint lenne az előterjesztő szerint
  • a béremeléssel párhuzamosan több bérpótlékot megszüntetnének, illetve egy részük beépülne az alapbérbe

A MOK a javaslatcsomag kapcsán elsőként „üdvözli azt a tényt, hogy a kormányzat sokéves késlekedés után elkezdi az ellátórendszer érdemi átalakítását”. Ugyanakkor azt is leszögezik, hogy „az egészségügy átalakítása csak komplex folyamatként értelmezhető, ahol egyszerre és összehangoltan történik a kapacitások, az irányítás és a működés átalakítása, amelynek része a finanszírozás, azaz a forráselosztás és az érdekeltségi rendszer, illetve a szakmai szabályozás újraszabályozása”.

A MOK úgy véli, a javaslatcsomag nem elég komplex és koherens,

és nem foglalkozik olyan megkerülhetetlen kérdésekkel, mint a magán- és az állami egészségügy viszonyának rendezése, ami nélkül szerintük az egészségügy problémái nem oldhatók meg.

Mi lesz a kislétszámú praxisokkal?

Szerintük az egészségügy tervezett egylépcsős átalakítása a rendszer „jelen erőforráshiányos állapotában” „csak komoly ellátásbiztonsági kockázatok árán valósítható meg”. A legnagyobb kockázatot az alapellátási ügyeleti rendszer átalakításában látják. Úgy vélik, az 1200 fős minimális praxislétszámot mindenképpen újra kell gondolni, javasolják a mérethatárokat 800 fő alatti gyermek-, 1100 fő alatti vegyes- és 1400 fő alatti felnőttpraxisokban meghatározni. A későbbi, az egészségügyi államtitkárral való egyeztetés során a MOK szerint Takács Péter nyitott volt erre a felvetésükre. A MOK hiányosságnak tartja továbbá, hogy sem az ellátók, sem a lakosok számára nem tartalmaz a javaslat ösztönzést a szűrésre és a prevencióra.

Részletes megjegyzéseikre válaszolva az alapellátás kapcsán Takács Péter elmondta, az üres praxisok formális felszámolása az elsődleges cél, tehát praxisjogot nem fognak senkitől elvenni, ezért annak a kárpótlása sem merül fel.

hanem a praxishatárok egyenletesebb méretű elosztásával valóban betöltött körzetekké alakuljanak át”.

Az OMSZ viszi az ügyeleteket

A MOK beszámolójából kiderül, hogy érdemi vita alakult ki az ügyeletek kapcsán, Takács Péter egészségügyi államtitkár elmondta, hogy a koncepció az, hogy kevesebb számú ügyeleti pont lesz az országban, és ezek 16.00-22.00 óráig adnak ügyeletet, és amennyiben ez idő alatt ki kell vonulni, abban az esetben az OMSZ koordinálja a kivonulást és biztosítja az orvos szállítását. Az ügyeleti ellátásra majd vállalkozói vagy megbízási szerződést köt a mentőszolgálat az orvosokkal. A munkáért 8500 forintot számlázhatnak óránként az érintettek. A MOK és az államtitkár egyetértett abban, hogy össze kell rendezni a körzethatárokat és az ügyeleti területek határait.

Bevezetik a teljesítménybért

A MOK alapvetően támogatja a teljesítmény értékelését, de mindezt szerintük fokozatosan, megfelelő előkészítéssel és megfelelő tesztidőszak után lehet alkalmazni. Szerintük

nemcsak az orvosok, hanem az intézmény, az osztály vagy akár a csapat munkáját is mérni volna szükséges.

Azt is rögzítették, hogy ebben az időszakban a nettó jövedelemcsökkentést semmiképpen nem tudják elfogadni. Az egyeztetésen Takács Péter elmondta, nem kell annyira félni a teljesítményméréstől, az a közigazgatásban is létezik, és a dolgozók mindössze körülbelül öt százalékát – a szélsőségesen alul- vagy felülteljesítő kollégákat – érinti.

Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt (Illusztráció)

Összesen 105 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
oegyg
2022. november 23. 23:19
"a tartós ápolásra szorulók ellátását és az ahhoz tartozó infrastruktúrát átadnák a szociális szférának" Nos, ez virágnyelven van fogalmazva. Magyarúl annyit jelent, ha bárkinek fekszik bent tartós ápolásra szoruló rokona, az vagy mehet a fizetős elfekvőbe, vagy haza. Kedves mandineresek, vajon hány van közületek akiket ez majd érinteni fog?
kunzoo
2022. november 16. 16:03
Mit értenek teljesítményen? Műt, ha kell ha nem, mert abból van pénze? Érdekeltek lesznek anyagilag a megelőzésben? Ha a tűzoltókat a tűzesetek után fizetnék, előbb utóbb ők lennének a gyújtogatók.
barnabibambi
2022. november 16. 14:33
Csak megjegyzem a honi állami kórházakra rátelepültek a méregdrága külföldi EÜ szolgáltató cégek.A korszerű K.-vári kórházba,a BP. Sz.t Imre Kórházba is nyugati művese állomások vannak.A Korszerű Rendelőintézetbe maszek labor működik.Szóval az EÜ pénzek így mennek ki a kasszából.Szóval építenek egy korszerű Állami EÜ intézményt és a belső tartalom külföldi tulajdon.A másik óriási üzlet az egy alkalommal használható eszközökön van,ezek méreg drágát,és hogy még drágább legyen lánckereskedelem forgalmazza őket.Mellesleg a kórházak zömébe a steriziláló gépek ha nem dobták ki őket alig vannak üzembe , pedig a működtetésük sokkal olcsóbb mint az eldobható eszközök használata.Ez van amikor kóklerok és idióták rászabadulnak az ország kasszájára és az ember miniszter pedig pap vagy kútásó.Úgy hogy nem csodálkozom azon hogy a járvány és a "0" védekezés eredménye képen világrekord halálozási ráta alakult ki Magyarországon.
Nozi03
2022. november 16. 11:56
Reméljük, a teljesítmény alapú bérezés pl. az eddig is tragikus szülészeti ellátásban nem azt fogja jelenteni, hogy minél több gyereket sikerül egységnyi munkaidő alatt, - ha törik, ha szakad -, megszüleszteni, hanem mondjuk, hogy kinél alacsonyabb a beavatkozások, császárok, indítások, gátmetszések száma... Állítólag az ősi Kínában az orvos akkor kapott fizetést, ha nem volt beteg a faluban. Na, ez akár igaz, akár nem, a mai rendszer eléggé ellene megy annak, hogy a megelőzésre, életmódra helyezzék a hangsúlyt, a szülésnél a ternészetes folyamat lehetőleg háborítatlan támogatására fókuszáljanak. Helyettí az a teljesítmény ha minél több az elvégzett vizsgálat, a a felírt gyógyszer, az elvégzett műtét, a fekvőbetegként bent töltött nap... na ez az, ami nem visz előre.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!