„A beteg csak tárcsázza a számot...” – így vizsgázott az új ügyeleti rendszer

2022. szeptember 05. 20:53

Felszámolják a káoszt, legalábbis megpróbálták rendezni a sorokat, első körben Hajdú-Bihar megyében. Mint kiderült, értelmesen megszervezett ellátással máris nem rohan mindenki nyakra-főre a sürgősségire, sőt, a betegek 80 százalékát tovább sem kellett küldeni – Győrfi Pál beszélt lapunknak az első tapasztalatokról.

2022. szeptember 05. 20:53
null
Konopás Noémi
Konopás Noémi

Takács Péter egészségügyi államtitkár a Mandinernek adott interjúban jelentette be, hogy legkésőbb jövő év elejétől átalakul az alapellátás ügyeleti része. A változás szükségességét egyrészt azzal indokolta, hogy a jelenlegi ügyeleti rendszer megszervezése borzasztó drága: évi 13 milliárd forintjába kerül a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelőnek, és még körülbelül ugyanennyit tesznek hozzá az önkormányzatok is. Ám hiába a nagy anyagi ráfordítás, az egész rendszer mégis széttöredezett, és ebből az összegből csupán az ország hatvan-hetven százalékára tudnak ellátást venni.

„Számtalan olyan megkeresés van, hogy »most vettem észre, elfogyott a vérnyomáscsökkentőm, holnap be kell vennem«, vagy hogy »fáj a gyerek torka, nem merünk így nekimenni az éjszakának«, és így tovább” – mondta az interjúban. Megdöbbentő szám: a sürgősségi, ügyeleti betegforgalom kilencvenöt százaléka délután négy és este tíz óra között bonyolódik le. Harmadrészt az is nagy probléma, hogy

mindenki betódul az egyetem sürgősségijére, ahol aztán akár hét órát is várakozik ellátás nélkül.

Ahhoz pedig, hogy „ez az áldatlan állapot megszűnjön, egységesen kell megszervezni a betegek elosztását. Mindenkit az állapotának megfelelő szintre kell besorolni” – indokolta.

A jelenlegi rendszer az országban sem szolgáltatói oldalról, sem a betegek szempontjából nem egységes – ezt már Győrfi Pál, az OMSZ kommunikációs vezetője mondta a Mandinernek. Van olyan beteg, aki azért megy ügyeletre, mert nem szeretne órákat várni a háziorvos várójában, de olyan is akad, aki életveszély esetén a háziorvosi ügyeletre telefonál. Vegyes a kép szolgáltatói oldalról is: vannak olyan háziorvosok, akik vállalják, ha kell, éjjel és hétvégén is kimennek a betegeikhez, és vannak olyan települések, ahol az önkormányzat külön szerződést köt orvosokkal, illetve cégekkel az ügyelet ellátásra. Mivel a rendszer nem egységes, kevésbé számonkérhető, emiatt akár visszaélésre is lehetőséget ad. Ezt egyébként az egészségügyi államtitkár is kiemelte még a korábbi interjúban, „nemritkán a szolgáltatók napi hetven beteg ellátását is lejelentették, pedig a valóságban csupán a tizede valósult meg” – mondta.

Hajdú-Bihar megyében tavaly július óta tesztelik az új sürgősségi ügyeleti ellátást. Az OMSZ összesen 460 munkatársa – orvosok, mentőtisztek, a sürgősségi betegellátásra kiképzett, úgynevezett APN ápolók, mentőápolók és gépkocsivezetők – ügyeleti váltásokban 22 telephelyen látja el a feladatot.

Az elmúlt egy évben 34 214 betegellátást végeztek

– helyszíneken: 4778-at, ambulanciákon: 28 274-et, míg telefonos tanácsadásban 1189-et ennek keretein belül a bajtársak – mondta Győrfi. Hozzátette, a tapasztalatok nagyon jók, egyrészt nem ömlik annyi beteg a sürgősségi osztályokra fölöslegesen, mint korábban, másrészt a visszajelzések azt mutatják, a betegek is elégedettek, ötös skálán 4-5-re értékelték egy felmérés adatai szerint az eddigi munkát, ami Győrfi szerint bárhol Nyugat-Európában dicsérendő érték.

Az elmúlt egy évben telefonáló összes beteg 80 százalékát sikerült úgynevezett definitív ellátásban részesíteni, ami azt jelenti, hogy nem kellett továbbirányítani, elég volt a sürgősségi ügyeleti ellátás. Nem volt különbség az arányban akkor sem, amikor mentőtiszt látta el a beteget. Ez márpedig azt mutatja,

jó az irány a sürgősségi ellátásra nehezedő indokolatlan terhek csökkentésére,

hiszen csak azok a betegek kerülnek kórházi ellátásba, akiknél ez valóban indokolt.

Az új sürgősségi-ügyeleti ellátás célja, hogy a betegek az állapotukhoz igazítva a legmegfelelőbb ellátást kapják, és ehhez a lehető legkönnyebben férhessenek hozzá. A központi irányítás lehetővé teszi, hogy ha valakinek egészségügyi akut problémája van az éjszaka közepén, vagy hétvégén, ne kelljen azon gondolkodnia, melyik az az ellátási szint, ami számára a legalkalmasabb, és milyen számot is hívjon. Egyszerűen tárcsázza a központi telefonszámot, amit nem egy diszpécser, hanem egy mentésirányító vesz fel, aki protokolloknak megfelelően kiválasztja a legmegfelelőbb segítségnyújtási módot a telefonálónak. Ha mondjuk a beteg 37,3 fokos hőemelkedéssel küzd és nincs egyéb komolyabb baja, akkor elegendő lehet, hogy a mentésirányító csak telefonon keresztül ad tanácsot, illetve arra kéri a beteget, hogy másnap keresse fel háziorvosát. Ha nagyobb a probléma, a mentésirányító ügyeletet küld a beteghez, ha még ennél is sürgősebb az eset, azonnal mentőt, rohamkocsit vagy akár mentőhelikoptert riaszt hozzá. A lehetőség, hogy a beteg bemenjen az ügyeletre, egyébként továbbra is adott. Egyszerű tehát: a beteg csak tárcsázza a számot, elmondja a panaszait, a mentésirányító pedig a protokoll szerint dönt, milyen segítség kell a betegnek.

Senkinek nem kell amiatt aggódnia, hogy a mentőtisztek, felsőfokú végzettségű APN szekemberek kevésbé tudnák ellátni ezt a feladatot,

mint az orvos végzettségű kollégák – hangsúlyozza Győrfi. A mentőtiszt felsőfokú végzettségű szakember, aki diplomáját kifejezetten sürgősségi ellátásból kapta. Az elmúlt egy év és a betegek visszajelzései egyértelműen azt mutatják, hogy feladatukat nagyon jól el tudják látni a mentőtisztek és a szintén felsőfokú végzettségű APN ápolók. „Állandó telekonzultációs lehetőség áll rendelkezésre, és ezeket fejleszteni is fogjuk. Ma már sok olyan informatikai megoldás – például receptírás az EESZT-be – létezik, aminek köszönhetően az orvosnak nem feltétlenül kell a betegágy mellett lennie” – hangsúlyozza a kommunikációs vezető.

Győrfi arra a kérdésünkre nem tudott válaszolni, hogy az ország más megyéiben kiterjesztik-e ezt az egységes sürgősségi rendszert, ha igen, mikor – mint fogalmazott – cikkek már születtek ennek kapcsán, de gyakorlati döntés még nem. Mindenesetre ő indokoltnak és megvalósíthatónak tartaná, mint mondta, „hátrányát nem, de előnyét viszont annál inkább láttuk a betegek és a hatékony ellátásszervezés szempontjából is”. Hozzáfűzte: mindenesetre Hajdú-Bihar megyében marad az új sürgősségi ügyeleti rendszer, mivel bebizonyította létjogosultságát.

Nyitókép: Földházi Árpád/Mandiner

Összesen 43 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Hunmagyar
2022. szeptember 06. 06:33
Tény, hogy az sürgősségi ellátást igenybevevők fele ( nem csináltam, nem olvastam statisztikát csak 20 éves sajat tapasztalat ) semmilyen szakellátást nem igényel. Többség szerencsére azért jön, hogy hallja : zúzódása van ( persze megkérdezi, hogy "És az súlyos?" ) , a vérnyomás emelkedése nem halálos, vagy csak mert "Nem mert nekimenni így az éjszakának". Kíváncsian várom mi lesz a vége a hajdúsági rendszernek. A jelenlegi rendszer biztosan senkinek nem jó,sem betegnek sem az egészségügyi személyzetnek sem a finanszírozónak.
Pelso j.
2022. szeptember 06. 05:00
Telefonos ellátás, mert eddig drága volt és káoszos. Amire rájöttek 12 év után.... Egyébként azért az egész, mert kevés a szakszemélyzet.
Akitlosz
2022. szeptember 06. 03:43
"hiszen csak azok a betegek kerülnek kórházi ellátásba, akiknél ez valóban indokolt." Vagy még ők sem.
Akitlosz
2022. szeptember 06. 03:39
"értelmesen megszervezett ellátással máris nem rohan mindenki nyakra-főre a sürgősségire" Eddig sem rohant soha mindenki.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!