Nem csörög-zörög többet – búcsúzunk életünk régi Ikarusaitól!

2022. november 22. 19:27

Kevés olyan univerzális dolog van az elmúlt száz évben született magyarok életében, mint a csörgő-zörgő Ikarusok, amik vasárnap búcsúztak a budapesti utasoktól.

2022. november 22. 19:27
null
Greczula Levente László

Nagy színpadiasan megnyomom a gombot. Nincs rá igazából szükség, mert a végállomás következik, ahol egyébként is kinyitja a sofőr az összes ajtót.

De mégis van valami szertartásos jellege ennek a mozdulatsornak, ahogy az ember nyújtott kézzel igyekszik eltalálni az ajtó feletti fekete műanyagdobozra szerelt zöld vagy piros gombot, miközben a busz jobbra-balra dülöngél menet közben (vagy „menetközben”, mert régen valamiért ez volt ráírva a vezetőfülke ajtajára, menet közben nem szabadott beszélgetni a járművezetővel).

Vasárnap óta ezt már nem lehet közforgalomban megtenni Budapesten. Félszáz év után elbúcsúztak az utasoktól az utolsó magas padlós Ikarus buszok a fővárosban.

Ikarus buszok találkozója

 

Persze, milyen dolog már így búcsúzkodni egy busztól, főleg ezektől a régiektől, amiket már sok-sok évvel ezelőtt le kellett volna selejtezni. Mégis, azt hiszem,

kevés olyan univerzális dolog van az elmúlt száz évben született magyarok életében, mint ezek a csörgő-zörgő járművek,

amiket mindenki ismer, amikkel kapcsolatban mindenkinek van valamilyen emléke.

 

Például az egyedfejlődésnek ez a már említett, kulcsfontosságú lépcsőfoka, amikor az ember először éri el a leszállásjelző gombot az ajtó felett. „Leszállási szándékát kérjük idejében jelezze”, ez állt a gomb alatti kis táblán vagy matricán, ebben is volt helyesírási hiba, kis értelmetlenség, de

valahogy ez is hozzánőtt a mindennapjainkhoz, mint az Ikarus buszok maguk.

Meg persze a helyesírási hibák és kis értelmetlenségek.

Az utolsó Ikarus 260-asok Budapesten

 

Ötvenegy évig terceltek Budapestnek egyfajta groteszk alapzajaként a régi Ikarus buszok zörgő ablakai, csapódó ajtói, hörgő dízelmotorjai, ötvenegy évig izzadtunk, fáztunk, préselődtünk a fedélzetükön, ötvenegy éven át bámulták a folyton változó várost a folyton változó budapestiek a folyton változó Ikarusok panorámaablakain – vagyis amikor ezek a buszok még újak voltak, így hívták azokat az ablakokat, amiken be tudott jutni a fény a buszba – át.

Ötvenegy év alatt több mint kétezer ilyen jármű fordult meg a BKV-nál: eleinte csak néhány évig futottak, aztán, ahogy fogyott a pénz a fővárosban, úgy egyre tovább – a vasárnap leállított példányok már több évtizede szolgálták a budapesti utasokat. Ehhez

az is kellett, hogy néhány évente gyakorlatilag mindent kicseréljenek rajtuk az alvázszám körül.

Nem ez az elképzelhető legjobb dolog, ami egy busszal történhet, de – sovány vigasz – néha az emberek is kénytelenek újjászületni még életükben.

Véget ér hát a száznegyvenkilenc éves főváros életének jó harmadát meghatározó Ikarus-korszak, s ez nem afféle elégikus búcsúzkodás akar lenni egy használati tárgytól, amely a legtöbbek életében gyakorlatilag semmilyen szerepet nem töltött be a közlekedési eszközén kívül (másoknak, mert ilyenek is vannak, pedig éppen hogy hatalmas szerelem volt).

De megemlékezni talán mégsem helytelen ezekről a gumikerekű ikonokról, a budapesti történetek állandó mellékszereplőiről.

Séta az Ikarus-temetőben

 

Nem kérdés, persze: jöjjenek az újak, minél többen, minél jobbak –

a budapesti tömegközlekedésnek ki kellene már végre lépnie a múzeumi keretek közül,

s ebben a magas padlós buszok leállítása egy nagyon fontos lépés volt. Remélhetőleg hamarosan folytatódik majd a régi járművek kiváltása újakkal, legyenek azok villamosok, trolibuszok vagy metrókocsik. Mert az sem kérdés: Budapest megérdemelné.

 

A nyitóképen: Ikarus buszok a dél-pesti buszgarázsban 2013-ban. Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Archív fotók: Fortepan / Záray Péter, UVATERV, Szalay Zoltán

Összesen 26 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
jetta84
2022. november 24. 07:31
Azért az mindent elmond a Budapest 32 éves vezetéséről, hogy még most cserélik le az utolsó 55 éves fejlesztésű Ikarusokat. Debrecenben 2007-től már nem közlekedtek ezek a buszok, azóta már az akkor beszerzett járműveket is elkezdték lecserélni még újabbakra amivel 2024-re végeznek is.
Ólat a trolloknak
2022. november 23. 13:32
Az Ik-280 a világ csuklósbusz-gyártásának a kétharmadát fedte le a hetvenes években, és a kor színvonalának csúcsa volt.
sassi
2022. november 22. 22:00
Ezeknek még jó volt a rugózása, a maiak olyanok, hogy leszakad az ember veséje a budapesti utakon...
Kormánypárti1
2022. november 22. 20:07
Kinyalhatod a picsámat leventelászó a greczulajöttmentkurvaanyáddal együt! Ezek a buszok tovább hordozták a szaros seggedet, mint amiről valaha is álmodni fognak a nyugati szarok! Elmész te a jó büdös kurva anyádba! Elfogadom, eljárt felettük az idő, még ha nehezen is tudta őket taccsra tenni, viszont búcsúzni szépen, méltóságteljesen is lehet. Ja, hogy ez nektek, jöttment szaroknak sose ment? Na az a ti debilségetek és nem az Ikarusok hibája! Rohadj meg!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!