Az elhúzódónak ígérkező jogi viták mellett a Ryanair közben szakmai lépést is tett, bár úgy tűnik, azt inkább gazdaságossági szempontok alapján teszi, és csak a döntés kommunikációja kapcsolódik az új adónemhez.
A fapados ugyanis bejelentette: október végétől, ami a légiközlekedésben hagyományosan a nyári menetrend végét és a téli kezdetét jelenti, felfüggeszti nyolc budapesti járatát, több másikon pedig csökkenti a frekvenciát (azaz a heti járatszámot). Az eredeti tervek szerint ezen időszakban a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérről 53 célállomásra repülő cég listáján szerepel Bordeaux, Bournemouth, Köln, Kaunas, Krakkó, Lappeenranta, Riga, illetve Torino. Azaz jellemzően olyan desztinációk, amelyeken vagy konkurenciával kell szembenéznie (Köln, Riga), vagy tipikusan a nyári turistaszezonban lehetnek igazán vonzóak a magyar utasok számára (Bordeaux, Torino), esetleg alacsonyabb érdeklődést váltottak ki (Kaunas, Lappeenranta). (Hasonló trendek megfigyelhetők azon útvonalak esetében is, ahová továbbra is repül Budapestről a Ryanair, de ritkítja kínálatát.)
Ezzel párhuzamosan más – udvarias kifejezéssel élve – ellentmondás is felsejlik a cég kommunikációjában. A Ryanair a döntés bejelentésekor ugyanis azt hangsúlyozta, hogy a budapesti bázisán felszabaduló kapacitását olyan piacokra helyezi át, ahol kedvezőbbek a feltételek, példaként pedig Horvátországot jelölte meg. Azt azonban már nem kötötte a magyar sajtó orrára, hogy néhány napon belül jelentős leépítést jelentett be zágrábi bázisán is (a nyári csúcsidőszakon kívül a horvát légikikötők közül egyedül Zágrábnak van komoly forgalma), ahonnan télen csak péntek és hétfő között, azaz hetente néhány napon közlekednek majd helyi gépei, minden más járatot más bázisokról érkező és oda visszainduló gépekkel szolgál ki. Ezen felül itteni menetrendjén is kurtít a cég: három járat kerül ki a tervezett menetrendből.
Azaz úgy tűnik, a bejelentett lépések sokkal inkább szólnak a gazdasági logika szempontjairól, mint az extraprofitadóról.
A költségszintre ugyanis hiperérzékeny fapadosokat saját üzleti modelljük szorítja arra, hogy egy útvonalon abban a pillanatban leállítsák a közlekedést, ahogy kétségessé válik annak nyereségessége, kapacitásaikat pedig a lehető leggyorsabban szervezhessék át a jól prosperáló viszonylatokra. A kiéleződő európai energiahelyzet és inflációs környezet ráadásul további rizikófaktort jelent az egész iparág számára.