„A magyarság nem egy piros labda, amit elgurítottak Eurázsiában, aztán megakadt a kárpát-medencei gödörben” – ilyen és ehhez hasonló mondatok tarkították azt a teltházas vitaestet, amelyet az MCC Scruton Tas vezér utcai épületében rendeztek meg két szakértő történész, Sudár Balázs és Szabados György részvételével. Az oldott hangulatú vitát, amely a Honnan jövünk és kik vagyunk? címet viselte, az MCC Társadalom- és Történelemtudományi Iskolájának oktatói, az egyébként szintén történész Gali Máté és Pócza Kálmán szervezte és moderálta.
A beszélgetés hangulatát a két meghívott fanyar humorral élezett pengeváltásai határozták meg, és elsősorban a magyar eredettörténet és honfoglalás témájának főbb kérdéseit próbálta feldolgozni, amennyire erre egy kétórás vitaest alkalmas lehet.
Nem mi megyünk szembe az autópályán
Például: hogy mégis miért vált ki olyan vehemens vitákat a magyarokból a saját eredettörténetük más népekéhez képest? – tette fel a kérdést Pócza, amit Sudár egyből vissza is dobott. Mondván: „nem csak mi vagyunk ilyen furcsa szerzetek”, ez „Kelet-Európában amolyan népsport”, amelynek avatatlan bajnokai egyébként még csak nem is a románok vagy a szlovákok, hanem a horvátok. Aztán egy kicsit filozofált arról, hogy szeretjük a kezdőpontokat – államalapítás, Budapest egyesülése, vagy éppen a saját születésnapunk – ,ráadásul ez a 150 év a honfoglalás előzményeitől a keresztény államalapításig igen sűrű időszak, ami a mi identitásunk kezdete.
„A születésemet nem sorolhatom a személyes élményeim közé, de tagadhatatlan, hogy engem személyesen érintett” – tromfolt rá Szabados, aki szerint a nép, közösség etnogenetikai nullapontja, vagyis születése nem meghatározható, „de mi nem adjuk fel” – viccelődött, hozzátéve,
egy nép tudatát az őstörténete és a közelmúltja, a közösségi és személyes, családi „őstörténete” határozza meg.
Mégsem politika az egész, „a politika rájátszik, használja”, sőt ezt teszi a társadalom vagy a művészet is, de ez a szakmát nem kéne, hogy érintse – vélte Sudár. Szerinte az eredmények felhasználása a kutatón kívül van, Szabados pedig azon lamentált, hogy a magyar művelődéstörténetben negyed évezredes hagyománya van a tudományos igényű, tényalapú, szakmai fókuszú történetírásra, s egyértelmű, hogy aki aktuálpolitizált benne, azt az utókor sokszor „egy szögletes zárójelbe száműzi”, míg például az 1700-as években alkotó Pray György vagy Katona István ma is idézendő szakirodalom.