Esterházy János példája a régiós együttműködést is szolgálhatja

2021. március 15. 07:00

Csak Krisztus után, a keresztény örökség mentén juthatunk előre, egyéni és közösségi szinten egyaránt – mondja lapunknak Pawel Cebula minorita szerzetes, Gróf Esterházy János boldoggá avatási eljárásának posztulátora. A mártírpolitikus tiszteletére emlékévet hirdettek.

2021. március 15. 07:00
null
Kacsoh Dániel
Kacsoh Dániel

Idén márciusban emlékeznek tisztelői Esterházy János születésének 120. és mártírhalálának 64. évfordulójára, ennek apropóján egyházi és világi intézmények, illetve civil szervezetek Esterházy Emlékévet hirdettek a mártírpolitikus életművének népszerűsítése céljából. Az évforduló alakalmából mind a négy visegrádi országban tartanak szentmiséket és koszorúzással egybekötött megemlékezéseket a magyar-lengyel származású politikus tiszteletére, akinek boldoggá avatási eljárása 2019. március 25-én kezdődött meg a krakkói főegyházmegyében.

Gróf Esterházy János a huszadik század minden bizonnyal egyik legjelentősebb magyar vértanú államférfija, életpályája és lelki hagyatéka legalább öt nép történelmét érinti, ezek a magyarok, szlovákok, lengyelek, csehek és zsidók.

Mit kell tudni róla? Fiatalon már a Népszövetségi Liga kisebbségi konferenciáján szónokolt kifogástalan francia nyelven, ugyanakkor a Szlovákiában élő magyarság politikai vezetőjeként a legeldugottabb helyeken is felkereste a rábízottakat. Tagja volt a prágai és a pozsonyi parlamentnek, jelképesen pedig a budapestinek is. Hamis vádakkal négy országban volt letartóztatva és bebörtönözve.

A pozsonyi parlamentben 1942-ben

egyetlen képviselőként nem szavazta meg a zsidó lakosság deportálásának törvényét,

emiatt a nyilas hatóságok és a náci Gestapo egyszerre üldözte, meghurcolta, majd a második világháborút követően így tett a kiépülő kommunista hatalom is: az NKVD, a szovjet titkosszolgálat gulágra küldte. Közben szülőföldjén távollétében halálra, majd kegyelemből életfogytiglani börtönre ítéltek, majd tizenkét éven át Csehszlovákiában, súlyos betegen, népéért és ellenségeiért egyaránt imádkozva járta börtönkálváriáját.

„Minderre Krisztus követéséből, a keresztény és az egyetemes emberi értékekkel való teljes azonosulásból, mély hitéből tudott elegendő erőt meríteni” – véli Pawel Cebula minorita szerzetes, a boldoggá avatási eljárás posztulátora, azaz ügygazdája, aki szerint a koronavírus-járvány miatt sajnos a procedúra most akadozva tud csak haladni.

Úgy fogalmaz, Esterházy Jánost a legtömörebben Jézus tanítványaként lehet jellemezni, a huszadik század két világháborúját megélve népét szolgáló, választott politikusként hirdette, és tetteiben is megélte az evangéliumot.

Mint a Mandinernek kifejti: Esterházyt az „emberi törvények” szerint bár Oroszországban már igen, Szlovákiában sajnos továbbra sem rehabilitálták, noha a rendszerváltozás idején Vaclav Havel elnök nagyon komolyan lobbizott egy olyan törvényért, amely kivenné a háborús bűnösök köréből. Ezt aztán végül nem sikerült keresztül vinni, de mindenképp volt erre irányuló, komoly próbálkozás. A család törekvése továbbra is az, hogy ez sikerüljön, s alighanem növelheti ennek esélyét, hogy elindult az egyházi eljárás.

„Akad, akinek továbbra sem tetszik Esterházy életútja, a hamis képet még a kommunizmus idejéből örököltük. Pedig akiben megvan a jó szándék arra, hogy valóban megismerje, hamar rádöbben: nem tett mást, mint folyamatosan feláldozta magát, végül az életét is odaadta a hitéért, az elesettekkel és üldözöttekkel való együttérzésből” – sorolja a szerzetes.

Pawel atya szerint ezek közé tartozott a krakkói érsek is, aki elindította a boldoggá avatási procedúrát. Ennek során azt kell minden kétséget kizáróan igazolni, hogy Esterházyt Krisztusért, a keresztény hit iránti gyűlöletből ölték meg. Ez nyilván teljesen más dimenzió, mint az állami eljárás.

Esterházy János a nyugati és a keleti gyilkos ideológia elleni is fellépett, alighanem ezt tenné ma is, ha élne – jegyzi meg a szerzetes.

Életét adta fel másokért, nem az elveit, a hitét. Példamutatása bennünket is buzdít” – mondja.

Esterházy nem csak beszélt a kereszténységről, tetteivel is igazolta elköteleződését, ráadásul ugyanannyi időt töltött rabságban, mint politikusként: tizenkét évet. „Akik vele voltak a rabságban, sőt, még az őrök is elismerték ezt az elkötelezettségét. Az ellenségeit is képes volt szeretni, tényleg keresztény volt – idézi fel Cebula. – Nem engedett a gyűlöletnek, nem veszítette el a reményt, és másoknak is segített ezt megtartani. Úgy hiszem, a magyar-szlovák, sőt, a régiós megbékélést is szolgálhatja az ő ügye, márpedig a megbékélés csakis az igazságból lehetséges. A külső veszély miatt szükségünk van egymásra, ezért ez egy jó alkalom arra, hogy valóban fogjunk össze, találjunk egymásra.”

János példája világos utat mutat: csak Krisztus után, a keresztény örökség mentén juthatunk előre, egyéni és közösségi szinten egyaránt. Ez persze nem könnyű, nem is mindig sikerül, ám legalább fontos tudni, mi a helyes, mi az alap – teszi hozzá Pawel atya.

Az emlékév kapcsán kiadott közlemény szerint kevés politikus akad a huszadik században, aki Esterházy Jánoshoz hasonlóan a végletekig le tudott mondani saját érdekeiről, és a másodrangú állampolgárokká degradáltak ügyét védve tudott együtt érezni a megalázottakkal és üldözöttekkel, a háborútól, kiszolgáltatottságtól, kisemmizéstől szenvedő embertársaival: magyarokkal, lengyelekkel, zsidókkal, szlovákokkal.

„Rendszeres gyűjtéseket szervezett a rászorulók részére, százakat mentett meg az elhurcolás elől, miközben szinte folyamatosan kockára tette saját életét. Lengyelország lerohanásakor azonnal a menekültek segítségére sietett. A reá váró veszélyek elől többször is elmenekülhetett volna, de ezt soha nem tette, mert oly hűséges volt hivatásához, népéhez és szülőföldjéhez, mint kínszenvedése idején Jézus az Atyához” – olvasható a kiadványban.

nyitókép: Esterházy János emlékünnepség az ELTE főépületében 2014. március 9-én. A megemlékezésre a szlovákiai magyarság egykori politikai vezetőjének, Esterházy János halálának 57. évfordulója alkalmából került sor. (MTI/Mohai Balázs)

Összesen 7 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Emery4919
2021. március 17. 17:43
http://www.szombat.org/hirek-lapszemle/2668-level-ivan-ga-parovi-koztarsasagi-elnok-urnak
Vakfolt
2021. március 17. 15:43
Arca alapján a palóc családomba pont belepasszol, kiköpött dédapám, csak neki nem volt lenőve a fülcimpája, még a bajusz is smakkol.
OberEnnsinnen
2021. március 15. 09:23
Ezek pedig: https://abibliamindenkie.hu/uj/REV/13/ A kétszarvú vadállat 11 És láttam, hogy a földből feljön egy másik fenevad; két szarva volt, mint a Báránynak, de úgy beszélt, mint a sárkány. 12 Ez gyakorolja az első fenevad teljes hatalmát annak színe előtt, és rábírja a földet és lakóit, hogy imádják az első fenevadat, amelynek meggyógyult a halálos sebe. 13 Nagy jeleket tesz, még tüzet is parancsol le az égből a földre az emberek szeme láttára; 14 és megtéveszti a föld lakóit azokkal a jelekkel, amelyeket a fenevad színe előtt megtehet; és azt mondja a föld lakóinak, hogy készítsenek bálványképet a fenevad tiszteletére, akin a kard által ejtett seb van, de életre kelt. 15 Megadatott neki, hogy lelket leheljen a fenevad képmásába, hogy megszólaljon a fenevad képmása, és hogy akik nem imádják a fenevad képmását, azokat mind megölesse. 16 És megadatott neki, hogy mindenkit, kicsiket és nagyokat, gazdagokat és szegényeket, szabadokat és szolgákat jobb kezükön vagy homlokukon bélyeggel jelöltessen meg, 17 és hogy senki se vehessen vagy adhasson el semmit, csak az, akin bélyegként rajta van a fenevad neve vagy nevének a száma. 18 Itt van szükség a bölcsességre! Akinek van értelme, számítsa ki a fenevad számát, mert egy embernek a száma az. Az ő száma pedig hatszázhatvanhat.
OberEnnsinnen
2021. március 15. 09:21
Esterházy Jánosról nem készít filmet Nemes Jeles, sem más "nemes"..., de még a patrióta magyar filmesek sem. Pedig egyszerű filmnyelven, igaz, nem Oscar-gyanúsan, elmondhatnák: Esterházynak az adott történelmi helyzetben azért kellett meghalnia, mert: 1. magyar volt 2. a magyarok útban voltak 3. annak az uralomnak, 4. amely már a két háború között meghatározta, hogy 5. a 30-40-es években 6 millió európai zsidónak kell elpusztulnia, 6. mindezt befektetésnek szánták, azért, hogy 7. megnyerjék a 20. század feletti uralom lehetőségét, amelyet 8. azóta tovább szélesítenek, már az abszurditás határait túllépve 9. a holokauszt-iparral a bűntudat-halálkultúra fehérekre bélyegzésével, 10. mára pedig - mivel már minden aljasságból kifogytak - hozzáláttak a genderezéshez, 11. amely az emberek közötti gyűlölet, az elmebaj pusztító megnyilvánulása, 12. mindezt miért? Hogy saját romlott eszük, bűnszövetségük, 13. amely a FED titkos létrehozásával vette kezdetét 1913-ban, 14. HOMÁLYBAN MARADJON, és tovább uralkodhassanak, 15. immár egy új rassz, a se nem fehér, se nem fekete 16. önkép, önbecsülés, múlt nélküli korcsosított emberfaj felett... Ezért nem lesz Esterházyról megemlékezve egyetlen "haladó, demokrata, újmarxista, liberalista" média, film, színház, művészet, mert ezeket ugyanazok irányítják, akikről a 16 pont szól.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!