– Gyorsan vegyük végig a többi kormányzati indítványt is! Módosulnak a különleges jogrendekre vonatkozó általános szabályok is. Éppen egy különleges jogrend, veszélyhelyzet idején?
– A két dolog nem függ össze. Az Alaptörvény új, különleges jogrendi fejezete – ha elfogadják a javaslatot – csak 2023. július 1-jén lépne hatályba, tehát egyáltalán nem érinti a mostani veszélyhelyzetet. Szerintem egyébként el lehetett volna még evickélni a jelenlegi szabályokkal is, de tény – és ez most nem közhelypufogtatás akar lenni –, hogy a biztonsági környezet radikálisan megváltozott az elmúlt időszakban, elég csak a hibrid hadviselésre vagy a hatásában katonai támadásokkal egyenértékű vagy annál akár sokkal súlyosabb, egy ország kritikus infrastruktúrája ellen irányuló kibertámadásokra utalni.
A szövegjavaslat így a jelenlegi hat, eléggé kötött különleges jogrendi helyzet helyett hárommal számol,
melyek magukba olvasztják a másik három lényeges, valóban rendkívüli beavatkozásra okot adó körülményeit és kiszélesítik a reagálási lehetőségeket az újtípusi fenyegetésekkel szemben.
– Közpénz, közérdekű alapítványok? Ezeket is „bebetonozza” a módosítás.
– A „közpénz” fogalmára a hatályos jogrend nem ismer normatív definíciót, úgyhogy aki kényes az átláthatóságra és a transzparenciára, az csak üdvözölheti, hogy alkotmányos szinten definiálják, mi is számít annak. A nemrégiben létrehozott „közfeladatot ellátó közérdekű vagyonkezelő alapítványokról” pedig pusztán annyit irányoz elő a módosítás, hogy azokról kétharmados törvénynek kell rendelkeznie. Ez az ilyen valóban fontos, egyetemi képzéssel, tehetséggondozással vagy a nemzeti kultúra ápolásával foglalkozó entitásoknak sokkal kiszámíthatóbb helyzetet teremt, hosszútávon is biztos működést tesz lehetővé, hiszen egy szimpla parlamenti többség nem tudja majd egyik napról a másikra átírni a rájuk vonatkozó szabályokat.
– És végül a választási szabályok módosítása, mely most szintén terítékre kerül. Az eddigi 27 helyett 50 képviselő-jelölt kellene majd az országos pártlista állításához. Egyesek azt mondják, ezzel szétverik az ellenzéki együttműködést, mások azt, hogy éppen egybetereli az ellenzéki pártok a javaslat.
– Mivel a szavazást megelőző évben már nem „illik” a választási szabályokat alapvetően módosítani, bármilyen választási vagy választási eljárással összefüggő nagyobb változtatásról most kell döntenie a parlamentnek. Az, hogy kinek mi meg hogyan használ, meg hogyan akadályozza a pártokat, kezd már nagyon unalmas zsánerdramaturgia lenni. Kilenc éve, a választójogi törvény megalkotása óta más sincs, csak hogy egyszer túl engedékeny, máskor meg hogy túl szigorú a választási szabályozás. Egyszer azt mondják, megszűnik a többpártrendszer, másnap azt, hogy túl sokan indulnak a választásokon.
Az ellenzék lassan egy önmaga paródiáján is túltevő burleszkjelenetté kezd átváltozni.
Most megint az a baj, hogy kiszűrendő a komolytalan pártokat, pontosabban azt, hogy komolytalan erők országos lista után támogatást tudjanak igényelni, nem elég 27, hanem 50 egyéni jelölt kell. Ez a kisebb pártok – akár a Kétfarkú, akár a Mi Hazánk – részéről nagyobb erőfeszítést igényelhet, de ha sikerül nekik, akkor legalább világos lesz, hogy valóban megméretésre alkalmas erők. Emellett, ha a „nagy” ellenzéki pártok valóban olyan mélyen beágyazottak országosan külön-külön és együtt is, ahogy állítják, akkor nem látom okát a félelmüknek, hogy miért ne tudnának legalább 50 választókerületben jelöltet állítani. Ez matematikailag ugye kevesebb, mint az összes választókerület fele, tehát nyilván lehetőséget ad közös jelöltekre és közös listára, meg arra is, hogy koordinálják a jelöltállítást és külön listákkal induljanak. A végső döntés úgysem az ő, hanem a választópolgárok kezében lesz.
Fotók: Földházi Árpád