Egy pesti általános iskolában hétfő délelőtt tartottak értekezletet a tantestületnek a kérdéskörről. Úgy határoztak – s valószínűleg ez lesz az általános eljárásrend –, hogy a hivatalos oktatásügyi nyilvántartási oldalon,
az e-KRÉTA oldalán kell a kapcsolatot tartania a tanároknak a diákokkal,
de persze erre e-mailen is van lehetőség.
A távoktatás természetesen nem azt jelenti a közoktatásban, hogy például Skype-on tartanak órákat. A tanárnak az e-KRÉTA oldalon igazolnia kell, hogy dolgozik, s itt kell feltöltenie, mi a tananyag, mit kell elolvasni, mi a házi feladat.
Ezt azonban nem szükséges naponta megtennie, a fenti iskola esetében elég például heti kétszer megtenni. A magyarórák esetében pedig igyekeznek az olvasmányokhoz online forrásokat rendelni, hiszen senkitől nem várható el, hogy az iskolai olvasmányok meglegyenek otthon, sem az nem várható el, hogy kivegye a könyvtárból – ami az iskolában van, tehát nem tudnak oda sem bemenni a diákok.
Lesznek kimaradók
Természetesen az is elő fog fordulni a nagy számok törvénye alapján, hogy
egyes diákokat és szüleiket nem lehet majd online elérni
– az elitkörnyékeken talán nincs ilyen, de máshol, főleg a problémás vidékeken ez nem szokatlan jelenség. A tanároknak jeleznie kell az iskola felé, hogy kiket nem tudnak elérni.
Mindezzel együtt forrásaink szerint a távoktatás két nagy kérdése nem a módszertan lesz, hanem az, hogy a diákok képesek-e önfegyelmet gyakorolni, és rászorítani magukat a rendszerezett tanulásra; másrészt hogy ezt mennyiben tudják elősegíteni a szülők.
S ez nyilvánvalóan úgyszintén nem az elitkörnyékek jól szituált családjainak és az értelmiségi családoknak lesz a problémája, hanem például a nyolcadik kerület egyes iskolái diákjainak. Hiszen általában ott lenne szükség erősebb szülői beavatkozásra, felügyeletre, ahol a gyermekek jobban el vannak kanászodva, de az ilyen gyermekeknek részben épp azért rosszabb az önfegyelmük, mert a szülők sem teljesítenek jól saját szerepükben.
Ezzel együtt van tanár, aki azt mondja nekünk: szerinte
sok szülő most fog szembesülni azzal, hogy milyen is pedagógusnak lenni,
és hogy mit is csinálnak a tanárok az iskolában – legalábbis a fegyelmezést illeti.
Ezért aztán ő úgy látja: függetlenül a családok helyzetétől egy-két hét múlva a szülők az iskolák újranyitását fogják követelni, mivel elegük lesz a saját gyermekük egész napos felügyeletéből.