Lövöldözni kezdett egy 14 éves fiú egy debreceni iskolában

Miután összeveszett barátjával egy számítógépes játékon.

Vajon hogyan fog kinézni az iskolákban az extrém gyorsan bevezetendő távoktatás? Megkérdeztünk tanárokat, hol tartanak és mire számítanak a nagy átállás első napján. Várhatóan a tanárok megbírkóznak a nehézségekkel, és kialakul a távoktatás rendje: a fő kérdés nem a módszertan lesz, hanem a diákok és szüleik önfegyelmező képessége.
Egy pesti általános iskolában hétfő délelőtt tartottak értekezletet a tantestületnek a kérdéskörről. Úgy határoztak – s valószínűleg ez lesz az általános eljárásrend –, hogy a hivatalos oktatásügyi nyilvántartási oldalon,
de persze erre e-mailen is van lehetőség.
A távoktatás természetesen nem azt jelenti a közoktatásban, hogy például Skype-on tartanak órákat. A tanárnak az e-KRÉTA oldalon igazolnia kell, hogy dolgozik, s itt kell feltöltenie, mi a tananyag, mit kell elolvasni, mi a házi feladat.
Ezt azonban nem szükséges naponta megtennie, a fenti iskola esetében elég például heti kétszer megtenni. A magyarórák esetében pedig igyekeznek az olvasmányokhoz online forrásokat rendelni, hiszen senkitől nem várható el, hogy az iskolai olvasmányok meglegyenek otthon, sem az nem várható el, hogy kivegye a könyvtárból – ami az iskolában van, tehát nem tudnak oda sem bemenni a diákok.
Lesznek kimaradók
Természetesen az is elő fog fordulni a nagy számok törvénye alapján, hogy
– az elitkörnyékeken talán nincs ilyen, de máshol, főleg a problémás vidékeken ez nem szokatlan jelenség. A tanároknak jeleznie kell az iskola felé, hogy kiket nem tudnak elérni.
Mindezzel együtt forrásaink szerint a távoktatás két nagy kérdése nem a módszertan lesz, hanem az, hogy a diákok képesek-e önfegyelmet gyakorolni, és rászorítani magukat a rendszerezett tanulásra; másrészt hogy ezt mennyiben tudják elősegíteni a szülők.
S ez nyilvánvalóan úgyszintén nem az elitkörnyékek jól szituált családjainak és az értelmiségi családoknak lesz a problémája, hanem például a nyolcadik kerület egyes iskolái diákjainak. Hiszen általában ott lenne szükség erősebb szülői beavatkozásra, felügyeletre, ahol a gyermekek jobban el vannak kanászodva, de az ilyen gyermekeknek részben épp azért rosszabb az önfegyelmük, mert a szülők sem teljesítenek jól saját szerepükben.
Ezzel együtt van tanár, aki azt mondja nekünk: szerinte
és hogy mit is csinálnak a tanárok az iskolában – legalábbis a fegyelmezést illeti.
Ezért aztán ő úgy látja: függetlenül a családok helyzetétől egy-két hét múlva a szülők az iskolák újranyitását fogják követelni, mivel elegük lesz a saját gyermekük egész napos felügyeletéből.
Szűkében az idő
Megkérdeztük egy vidéki egyházi iskola vezetőjét is, mivel az egyházi iskoláknál nincs e-KRÉTA, hiszen nem az állami rendszerhez tartoznak. Egy igazgató
A tanszereket hazaküldték a szülők és rokonok segítségével, fertőtlenítik az iskolát, folyamatosan egyeztetnek a tanárok, és kidolgozzák a protokollt: mikor ki hogy lép be a munka folyamatba, és online csoportokat igyekeznek alapítani. Készítettek egy új típusú munkarendet, hogy mind a tanároknak, mind a diákoknak legyen összehangolt napirendje.
A digitális protokoll a hét második felétől lép életbe. Egyben felmérik, hogy mely diákok nem rendelkeznek digitális hozzáféréssel, mert velük papíron kell tartani a kapcsolatot. Ezen esetekben heti egyszer kiadják, mi a tananyag és a házi feladat, és telefonon tartják a kapcsolatot ezekkel a diákokkal.
A szülőkkel folyamatosan kommunikálnak,
Ott is tartanak attól, hogy a szülők majd egy idő után nehezen viselik a helyzetet, ugyanakkor az igazgató videóüzenetében azt mondta a diákoknak: mostantól a magatartás és szorgalom jegyeket a szülők adják.
A rendkívüli oktatásügyi helyzetnek ugyanakkor szerinte számos pozitív hozadéka is lehet: növekedhet a tanárok megbecsültsége, hiszen a szülők megtapasztalják, mi minden hárul a pedagógusokra. Kényszerű a hirtelen módszertani megújulás, ami a tanárok digitális kompetenciájának növekedését is jelentheti. Végül a szülők felelősségérzete és együttműködési készsége is növekedhet, hiszen mindaz a felelősség most kizárólag rajtuk van, amit eddig áthárítottak az oktatási rendszerre. A megfelelő kommunikáció viszont intézményvezetői felelősség – mondja nekünk az igazgató.