Tanárokat kérdeztünk: hogy állnak az első napon a távoktatás bevezetésével?

2020. március 16. 13:22

Vajon hogyan fog kinézni az iskolákban az extrém gyorsan bevezetendő távoktatás? Megkérdeztünk tanárokat, hol tartanak és mire számítanak a nagy átállás első napján. Várhatóan a tanárok megbírkóznak a nehézségekkel, és kialakul a távoktatás rendje: a fő kérdés nem a módszertan lesz, hanem a diákok és szüleik önfegyelmező képessége.

2020. március 16. 13:22
Szilvay Gergely
Szilvay Gergely

Egy pesti általános iskolában hétfő délelőtt tartottak értekezletet a tantestületnek a kérdéskörről. Úgy határoztak – s valószínűleg ez lesz az általános eljárásrend –, hogy a hivatalos oktatásügyi nyilvántartási oldalon,

az e-KRÉTA oldalán kell a kapcsolatot tartania a tanároknak a diákokkal,

de persze erre e-mailen is  van lehetőség.

A távoktatás természetesen nem azt jelenti a közoktatásban, hogy például Skype-on tartanak órákat. A tanárnak az e-KRÉTA oldalon igazolnia kell, hogy dolgozik, s itt kell feltöltenie, mi a  tananyag, mit kell elolvasni, mi a házi feladat.

Ezt azonban nem szükséges naponta megtennie, a fenti iskola esetében elég például heti kétszer megtenni. A magyarórák esetében pedig igyekeznek az olvasmányokhoz online forrásokat rendelni, hiszen senkitől nem várható el, hogy az iskolai olvasmányok meglegyenek otthon, sem az nem várható el, hogy kivegye a könyvtárból – ami az iskolában van, tehát nem tudnak oda sem bemenni a diákok. 

Lesznek kimaradók

Természetesen az is elő fog fordulni a nagy számok törvénye alapján, hogy

egyes diákokat és szüleiket nem lehet majd online elérni

– az elitkörnyékeken talán nincs ilyen, de máshol, főleg a problémás vidékeken ez nem szokatlan jelenség. A  tanároknak jeleznie kell az iskola felé, hogy kiket nem tudnak elérni.

Mindezzel együtt forrásaink szerint a távoktatás két nagy kérdése nem a módszertan lesz, hanem az, hogy a diákok képesek-e önfegyelmet gyakorolni, és rászorítani magukat a rendszerezett tanulásra; másrészt hogy ezt mennyiben tudják elősegíteni a szülők.

S ez nyilvánvalóan úgyszintén nem az elitkörnyékek jól szituált családjainak és az értelmiségi családoknak lesz a problémája, hanem például a nyolcadik kerület egyes iskolái diákjainak. Hiszen általában ott lenne szükség erősebb szülői beavatkozásra, felügyeletre, ahol a gyermekek jobban el vannak kanászodva, de az ilyen gyermekeknek részben épp azért rosszabb az önfegyelmük, mert a szülők sem teljesítenek jól saját szerepükben. 

Ezzel együtt van tanár, aki azt mondja nekünk: szerinte

sok szülő most fog szembesülni azzal, hogy milyen is pedagógusnak lenni,

és hogy mit is csinálnak a tanárok az iskolában – legalábbis a fegyelmezést illeti.

Ezért aztán ő úgy látja: függetlenül a családok helyzetétől egy-két hét múlva a szülők az iskolák újranyitását fogják követelni, mivel elegük lesz a saját gyermekük egész napos felügyeletéből. 

Szűkében az idő

Megkérdeztük egy vidéki egyházi iskola vezetőjét is, mivel az egyházi iskoláknál nincs e-KRÉTA, hiszen nem az állami rendszerhez tartoznak. Egy igazgató 

azt mondja nekünk: ilyen rövid idő alatt nem lehet átállni digitális oktatásra.

A tanszereket hazaküldték a szülők és rokonok segítségével, fertőtlenítik az iskolát, folyamatosan egyeztetnek a tanárok, és kidolgozzák a protokollt: mikor ki hogy lép be a munka folyamatba, és online csoportokat igyekeznek alapítani. Készítettek egy új típusú munkarendet, hogy mind a tanároknak, mind a diákoknak legyen összehangolt napirendje.

A digitális protokoll a hét második felétől lép életbe. Egyben felmérik, hogy mely diákok nem rendelkeznek digitális hozzáféréssel, mert velük papíron kell tartani a kapcsolatot. Ezen esetekben heti egyszer kiadják, mi a tananyag és a házi feladat, és telefonon tartják a kapcsolatot ezekkel a diákokkal. 

A szülőkkel folyamatosan kommunikálnak,

az igazgató minden nap facebookos videóüzenetben jelentkezik be tájékoztatni. 

Ott is tartanak attól, hogy a szülők majd egy idő után nehezen viselik a helyzetet, ugyanakkor az igazgató videóüzenetében azt mondta a diákoknak: mostantól a magatartás és szorgalom jegyeket a szülők adják. 

A rendkívüli oktatásügyi helyzetnek ugyanakkor szerinte számos pozitív hozadéka is lehet: növekedhet a tanárok megbecsültsége, hiszen a szülők megtapasztalják, mi minden hárul a pedagógusokra. Kényszerű a hirtelen módszertani megújulás, ami a tanárok digitális kompetenciájának növekedését is jelentheti. Végül a szülők felelősségérzete és együttműködési készsége is növekedhet, hiszen mindaz a felelősség most kizárólag rajtuk van, amit eddig áthárítottak az oktatási rendszerre. A megfelelő kommunikáció viszont intézményvezetői felelősség – mondja nekünk az igazgató.

Összesen 68 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
bajai
2020. március 17. 06:57
"Természetesen az is elő fog fordulni a nagy számok törvénye alapján, hogy egyes diákokat és szüleiket nem lehet majd online elérni" A nagy számok törvénye alapján? Ez baromság, és felelősséghárítás.
Illieral
2020. március 16. 22:00
Nekem az a fura, hogy nem kozpontositott a cucc, hanem minden iskola maga probalkozyik valamivel, facebook, google tanterrem, stb. Kellene varni 1 hetet aztan ertelmesebben csinalni kicsit, mert ennek igy nem sok ertelme. Nalunk semmi nem volt meg ma, egy arva hang nem jott. Amit en megertek, mert ez nem konnyu, de valahogy kellene ennek az egesznek valami rendszert adni. Mas tanarokkal is van baj rendesen, mert egyik munkatarsam mondta, hogy naluk a matek tanar, mindenkeppen dolgozatot akart iratni, es nem tudtak lebszelni rola, ezert megiratta igy tavolrol, a szuloknek meg igazolni kellett, hogy a gyerek nem vett igenybe segitseget. Agyrem all a bal, orulunk, hogy elunk erre a dolgozatot meg kell irni... :D
Senki Alfonz
2020. március 16. 17:03
Szerintem aljas pofátlanság mindenkit a faszbúkra terelni, miközben a zsidó alapító bevallotta az adatok kiadását, a lehallgatásokat, minden erőszakszervezet azt figyeli, stb.. így kell digitális hálózati villanypásztoros legelőre küldeni a tanuló-barmokat!!!! Nem lehet kötelező!!! Minden tanulónak van email címe, kell csinálni egy osztály-csoport levelező listát, amire az osztályfőnök, csoportvezető és mindenki írogat, anyagot tölt fel. EZ lehet csak a tisztességes megoldás!!!!!!!
Vakfolt
2020. március 16. 15:20
"Ezért aztán ő úgy látja: függetlenül a családok helyzetétől egy-két hét múlva a szülők az iskolák újranyitását fogják követelni, mivel elegük lesz a saját gyermekük egész napos felügyeletéből. " Nem a gyerek felületéből van már ma elegem, hanem abból, hogy ezzel paralel még a munkámat is el kell végeznem, koncentráljak egy ötdimenziós tömb promise kezelésére, miközben a kölkök minden szart kitalálnak, és még a munkatársak is konferenciahívnak, meg jira meg skype, meg mail.. hát a faszom.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!