„Egy bemutató előtt az előadó kezében van a zeneszerző” – mondja a Mandinernek Fülei Balázs, Junior Prima-, Artisjus-, és Liszt-díjas művész, aki a november 25-i gálaesten bemutatott hat új alkotás közül hármat is játszik majd. Az előadó hozzáteszi: nagy próba ez a komponistáknak is, ilyenkor derül ki ugyanis, „hogyan működik a darab”, hiszen a zenemű egészen eddig a pontig csak papíron létezik. Ezért sorsdöntő tehát egy-egy bemutató a zeneszerző számára, ekkor tudja meg, hogy a zenész vajon azt olvasta-e ki a darabból, amit ő – szándéka szerint – mondani akart.
Fülei Balázzsal – akit a szakma formátumos Bartók-játékosként tart számon – arról kezdünk beszélgetni, vajon miből állhat Bartók megkérdőjelezhetetlen nagysága. „Fantasztikus tehetsége mellett képes volt elengedni a műveit, így azok függetlenedni tudtak az alkotótól” – osztja meg gondolatait a zongoraművész, és állítását egy hasonlattal magyarázza: olyan ez, mint amikor a szülők elengedik gyermekük kezét, és képesek felnőttként kezelni őket. Erre van szükség a zenében is: az alkotónak tudnia kell elválni darabjaitól, hogy azok önállóan, szerzőjük idő-, és térbeli korlátai közül kilépve is megállják a helyüket.
„Egy nagy zeneszerző mindig a halhatatlanságnak ír"
– teszi hozzá Fülei Balázs.
„Ha Bartók kiadott a kezéből egy darabot, azt elengedte, nem nyúlt hozzá többet. Ennek hozadéka, hogy művei tökéletesen világosak, én pedig mindig is vonzódtam ehhez a fajta tisztasághoz, nem-mellébeszéléshez” – összegzi a művész. Aztán hozzáteszi: eszébe nem jutna felhívni telefonon a zeneszerzőt azzal, hogy nem ért valamit, mert erre egyszerűen nincs szükség.