Augusztus végén mindenki készülődött már az iskolakezdésre. Nemcsak a szülők voltak izgatottak és vásároltak be gyermeküknek, hanem az egész város, szinte együtt készült szeptember elejére. A Mary Washington Egyetem diákjai a nyár utolsó hetére több programot is szerveztek, melyek minden korosztály számára elérhetőek voltak. Ilyen volt például az ingyen jégkrém osztás, vagy a SlideFXBG party, mely a város egyik lejtős utcáján felállított háromszáz méteres vízicsúszdát jelentett. Az utcák nyüzsögtek és tele voltak családokkal. Az esti programon koncertet szerveztek az egyetemisták, melyen színezőkkel, arcfestéssel várták a fiatalabbakat.
A legkisebbektől kezdve, az idősebb korosztályig mindenki képviseltette magát.
Ez nemcsak arra volt jó, hogy az iskolakezdők kihasználhatták és élményeket gyűjthettek a nyár utolsó napjain, hanem lehetőségük volt új barátokat szerezni és leendő osztálytársaikat is megismerni.
A diákokat lélekben is felkészítik az iskolakezdésre
Augusztus utolsó hete különösen fontos szerepet töltött be a diákok életében. A programok és a közös események hatására minden évkezdő gyerek tudta, hogy a következő héttől már a sárga iskolabusz várja őket az utca elején. A családi programok és az együtt eltöltött idő erősíti a kötődést, jótékony hatással van a viselkedésre és a gyerekek fejlődésére. Tanulmányok kimutatták, hogy iskolakezdés előtt a kortizol szint – mely a stresszért felelős hormon – megemelkedik. Így a gyerekek iskolakezdés előtti izgalmuk egy részét, a különféle programokon leküzdhették. Ezen kívül az elfoglaltság megküzdési stratégiaként is szerepet játszott.
A legtöbb szülő sok energiát fektetett abba, hogy gyermekük komfortosan érezze magát az első napon.
Elterjedt szokássá vált, hogy a szülők elmagyarázzák gyermeküknek, mi történik majd velük az első napon, milyen lesz az iskolában. A család, akiket végigkísértem, elképzelte az első napot, ezzel a mindfulness technikával csökkentve az évkezdő szorongását és ismeretlentől való félelmét. A diákokat ezen a héten lélekben is felkészítették az iskolakezdésre.
Ki is kezdheti el az iskolát?
Minden olyan gyerek, aki október elsejéig betölti az ötödik életévét, elkezdheti az iskolát. Persze ez a szabály államonként változik. Így jelen esetben ez Virginia államra vonatkozik. Ami viszont mindenhol megegyezik, hogy az iskolaérett gyerekek meghatározó jellemzője, hogy már a valóságelv vezérli őket. Képesek a valósághoz igazodni, tudnak várni. Nemcsak az itt és most eseményeket veszik figyelembe, hanem a jövőről is tudnak gondolkodni. A játékos, képzeletben elrugaszkodott tevékenységeket a teljesítmény alapú elvárás váltja fel. Ez annyit jelent, hogy képesek megítélni saját munkájukat, valamint azt összehasonlítani másokéval. Ezen kívül már azt játszák el, vagy jelenítik meg rajzukon, amit a valóságról tudnak. Képesek megérteni a helyzetet, nagyobb kitartással és feladattudattal rendelkeznek. Ebben a korban bekövetkezik az első alakváltozás is. Magasabbak lesznek, végtagjaik megnyúlnak. Ezek a változások nagyjából öt és hét éves kor közé tehetők.