Nyolc gyógypedagógiai szakmai szervezet közös nyilatkozatban fejtette ki véleményét a köznevelési törvény új változatáról, amely Taigetosz-törvény néven híresült el. Véleményük szerint van helye a konstruktív szakmai vitának a törvénymódosítással kapcsolatban, ameddig az a tanulókról, a proaktív segítségnyújtás kérdéseiről és a szakmai együttműködések lehetőségéről szól.
A Magyar Logopédusok Szakmai Szövetsége (MLSZSZ) és az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar szakmai álláspontjukban kifejtették: egyetértenek azzal, hogy sem tudományos alapon, sem a nemzetközi gyakorlat alapján nem lindokolt jelenlegi formájában a BTMN (beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő) kategória fenntartását. Szerintük ugyanis hibás hozzáállás a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeket egyszerű felmentése az érintett tárgyakból, mert az egyenlő a gyerekek támogatásának feladásával. Ahhoz azonban, hogy a törvény működőképes legyen, a szakemberek szerint intézményi reformokra van szükség.
Javaslataik alapján a szükséges stratégiai lépéseik:
- A preventív olvasás-tanítási eljárások bevezetése.
- A pedagógiai prevenciós és felzárkóztató tevékenység módszertani fejlesztése és rendszeresítése az iskolákban.
- A prevenciós fázisra épülő, több szintű diagnosztikai rendszer kialakítása (fejlesztődiagnosztika).
- A diagnosztikai eszköztár és egységes diagnosztikai protokoll fejlesztése, annak személyi és tárgyi feltételeinek biztosítása.
- A többségi pedagógusok gyakorlati alapú továbbképzése, érzékenyítése, felkészítése a hatékony differenciálásra és a szöveges értékelésre.
- A felsőoktatási fejlesztések a pedagógusképzésben.
- A szakterületen tapasztalható szakemberhiány minőségi pótlására.
A felmentések kivezetésével tehát egyetértenek, amennyiben stratégiai lépéseik és szakmai fejlesztési javaslataik megvalósulhatnak.