Több százmilliárdos hitelt adnának a kínaiak a Budapest-Belgrád vasútvonalhoz

2017. május 13. 09:26

Szombaton Kínába utazott hivatalos látogatásra Orbán Viktor és Szijjártó Péter. Tárgyaltak a Budapest-Belgrád vasútvonalról, és arról, hogy a magyar állam megvásárolja a pekingi magyar nagykövetséget. A kínai Eximbank a teljes beruházás 85 százalékát fedező, azaz mintegy 467 milliárd forintos hitelt ajánlott a Budapest-Belgrád vasútvonal finanszírozására, amit húsz év alatt, 2,5 százalékos kamattal kellene visszafizetni. A végleges megállapodás őszre várható.

2017. május 13. 09:26

Az átfogó stratégiai partnerség szintjére emelte a kínai kormány a magyar-kínai kétoldalú együttműködést, ami az ázsiai országban a legmagasabb kategória – nyilatkozta Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter szombaton Pekingben a közmédiának, az Orbán Viktor miniszterelnök vezetésével folytatott hivatalos tárgyalások után. 

Orbán Viktor helyi idő szerint szombat délelőtt megbeszélést folytatott Hszi Csin-ping kínai államfővel, Li Ko-csiang miniszterelnökkel, majd a két kormányfő jelenlétében az Országos Népi Gyűlés épületében több megállapodás is született a két ország között. 

A tárgyalások és a megállapodások után Szijjártó Péter a közmédiának elmondta: Kínában azokat az országokat tartják számon átfogó stratégiai partnerként, amelyekkel a kétoldalú együttműködésnek a legnagyobb jelentőséget tulajdonítja a pekingi kormány. Értékelése szerint így a magyar-kínai gazdasági kapcsolatok előtt újabb lehetőségek nyílnak.

Így hiteleznék a kínaiak a Budapest-Belgrád vasútvonalat

Ezzel kapcsolatban kiemelte, hogy

megkapták a Budapest-Belgrád-vasútvonalra a kínai Eximbank finanszírozási ajánlatát, amely 20 éves lejáratú, 2,5 százalékos hitelkamatot előirányzó, dolláralapú hitelajánlat.

Ez jó kiindulási alapnak tekinthető, és ha viszonylag gyorsan sikerül lezárni a tárgyalásokat, az őszi Kína-Közép-Európa miniszterelnöki csúcstalálkozóig – amelyet Budapesten tartanak – elkészíthető lesz a tenderkiírás is - tette hozzá a politikus. Kérdésre elmondta, hogy a Budapest-Belgrád-vasútvonal beruházásának összértéke 550 milliárd forintra tehető, a hitelajánlat pedig a teljes beruházási érték 85 százalékára vonatkozik.

 A miniszter tájékoztatott arról a megállapodásról is, hogy a magyar mezőgazdasági-élelmiszeripari kivitel növelése érdekében tárgyalások kezdődnek a Kínába irányuló magyar gyümölcsexport lehetőségéről, ami a magyar agráriumnak óriási gazdasági jelentőségű lenne. Megegyezés született továbbá arról, hogy a kínai fejlesztési bank 79 millió dolláros hitel keretében újabb magyarországi projektet, a Wanhua-BorsodChem termelékenységet fejlesztő, környezetvédelmi típusú beruházását finanszírozza.

Megvesszük a pekingi magyar nagykövetséget

A Budapesti Értéktőzsde (BÉT) és a Sanghaji Aranytőzsde szintén megállapodott, amely alapján a BÉT-en létrejön egy kifejezetten kínai, keleti irányú kereskedést folytató részleg, és a BÉT jelenti majd a Sanghaji Aranytőzsdének a regionális platformot. 

A miniszter végül elmondta, hogy – a kínai jogi rendszerhez képest kivételes eljárásban – a magyar állam lehetőséget kapott a pekingi magyar nagykövetség megvásárlására. 

A Kínában tartózkodó magyar delegáció programjának részeként Szijjártó Péter szombat reggel tárgyalt Vang Ji kínai külügyminiszterrel, Orbán Viktor miniszterelnök pedig a hivatalos megbeszélések után megkoszorúzta a Tienanmen téri Hősök emlékművét.

Orbán Erdoğannal is találkozott Pekingben

Orbán tárgyalt Recep Tayyip Erdoğan török elnökkel is a Pekingben vasárnap kezdődő Egy övezet, egy út elnevezésű nemzetközi együttműködési fórum előtt.

Áttekintették a magyar-török kétoldalú kapcsolatokat, Erdoğan pedig meghívta Orbánt Ankarába, amit a magyar miniszterelnök köszönettel elfogadott – közölte Havasi Bertalan sajtófőnök. Havasi azt is elmondta: hamarosan átadják Budapesten a felújított Gül Baba türbéjét, és az ünnepségen várhatóan Recep Tayyip Erdoğan is részt vesz majd.

(MTI)

Összesen 226 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
tevevanegypupu
2017. május 15. 08:09
Sajnos az amerikaiak, franciák nem tudnak adni..mind iszonyatosan eladósodtak Kínának..
kombinátor
2017. május 14. 19:08
valaki mondja már meg, hogy miért Belgrád felé kell vasutat fejleszteni? Akkora arra forgalom, hogy már nem bírja?
Gregorius
2017. május 14. 18:00
Szerintem az Unió nem valószínű, hogy beszállna, mert Szerbia nem tag. Ők inkább egy görög-bolgár-román-magyar vasúti folyosó fejlesztését támogatnák. Ez akkor érné meg, ha Budapest regionális központ lenne és itt történne az áruk szétosztása a régió többi országa felé. Ha csak rendezőpályaudvar lesz Budapest (Csepel-Szabadkikötő), akkor nem térül meg.
bambuci
2017. május 13. 20:16
Ennek a vasutvonalnak a megepitese nem Budapest, hanem Belgrad erdeke. Be akarnak csatlakozni az eus verkeringesbe. Szerintem tovabb fog az menni Sofia es Burgas fele is. Vagy akar Athenig is. Mig az emberek maban es holnapban gondolkodnak, addig az kormanyok nagyobb idotavokban kell hogy tervezzenek. Abban a percben amikor felnezel az egre egy millio ember van a levegoben, plusz a legi cargo szallitas. AMIKOR majd elfogy az olaj ---- /nekunk nincsenek olyan pontos infoink, mint a nagyhatalmaknak, kormanyoknak, de az utobbi idoben nagyon felgyorsultak azon beruhazasok tervei, ami kivaltana a kerozinfogyaszto kozlekedest, arra kovetkeztetek hogy hamarabb mint gondolnank/ ----akkor eloterbe fog kerulni a villamos vasuthalozat ujra. Villamos aramot ugyanis akkor is tudunk, es tudnunk kell termelni, ha mar nem lesz olaj. (Erre kell a paks ketto , vagy akar a harom is) Mar akkor gondoltam, hogy europa osszes fovarosat ossze kellene kotni vasuttal mikor, amikor a vulkanikus hamu miatt korlatoztak a felszallasokat. Viszont orulnek ha hamarabb elkeszulne a Budapest -Rijeka utvonal es csobbanas a tengerbe....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!