Itt vannak a számok: így működik a rezsicsökkentés
Bár a rendszert több kritika éri, a számok nem hazudnak,: az áram- és a gázrezsi egy friss felmérés szerint is Magyarországon a legalacsonyabb az Európai Unión belül.
Ma Budapesten minden utasnak természetes, hogy ugyanazzal a bérlettel utazik a metrón, a buszon és a villamoson. Az is természetes, hogy egy helyen keresik ezek menetrendjeit. Az egész egy nagy, egységes rendszerként működik. Azt kell célul kitűzni, hogy ez országos szinten is így működjön a MÁV és Volán között.
„– Számos alkalommal jelentette be a közlekedésért felelős minisztérium, hogy a vasút az elsődleges, a közút ezt kiszolgálja, csúnya szóval »ráhord«. Mi lett az eredménye ezeknek az intézkedéseknek?
– Sajnos nem sok. Székesfehérvár és Budapest között most újították fel a vasúti pályát, vadonatúj motorvonatok közlekednek, európai színvonalú szolgáltatást kapnak az utasok a menetrendek terén is. A vonalra és a járművekre fordított uniós és hazai források meghaladják a 100 milliárd forintot. De miközben naponta 65 kiváló vasúti járat közlekedik ezen a szakaszon, a Volán–társaságok ezzel párhuzamosan 51 buszjáratot indítanak. És mind a két szolgáltatást az állam az adófizetők pénzéből támogatja. Mi ennek az oka? Az, hogy Székesfehérváron – mint számos megyeszékhelyen és más városban – másutt van a vasútállomás és a buszpályaudvar. Az állami szereplők tehát közpénzből egymással versenyző szolgáltatásokat tartanak fenn – ez minden, csak nem hatékony. Ma nincs olyan szervezet, amely kellő felkészültséggel bírna, és képes lenne a megrendelő erejével eldönteni, hogy hatékonyabban kell elkölteni a közpénzt.