Korábban az Európai Unió kötelezettségszegési eljárást indított Magyarország ellen annak érdekében, hogy a multiktól megvett áram- és gázcégeket hagyják kicsit többet keresni. Brüsszel, miután a kormány korábban rezsicsökkentés címén présbe fogta a multik által uralt energiapiacot eljárást indított, és egyebek mellett előírta azt is, hogy a rendszer-üzemeltetők költségeit be kell építeni az árba. Miután a veszteséges külföldi energiacégek elhagyják a piacot, és már csak az állam marad, a kormány helyreállíthatja az eljárásnak megfelelően a rendszert, ekkor azonban a rezsicsökkentés eredményei nehezen lennének tarthatóak beavatkozás nélkül, így a kormány az áremelés elkerülésére használná ezt az 540 milliárdot.
Kérdés azonban, hogyha most leállítanák a paksi befizetéseket, akkor a későbbiek folyamán hogyan pótolnák azt, mivel az nehezen elképzelhető, hogy a későbbiekben ne lenne szükség arra a pénzre, amit most rezsicsökkentésre költhetnek. Az eddig befizetett összeg egy részét a radioaktív hulladékokat kezelő állami szervezet (RHK Kft.) költötte el év közben felmerülő feladatokra, így lehet az, hogy 81 milliárddal kevesebb van a kasszában, mint amennyit Paks befizetett.
Válaszok nélkül
Az Index-nél megkérdezték a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy eredetileg milyen szerepet szántak a nukleáris alapban gyűlő összegnek, és károsnak tartanák-e, ha Paks leállna a fizetéssel. A lap azt is megkérdezte, hogy az alapban lévő 243 milliárd fizikailag gyűlik-e, vagy a központi költségvetés részeként az állam tartozik-e ennyivel saját magának. Az NFM egyelőre nem válaszolt arra, hogy mi lenne akkor, ha Paks nem fizetné be a leszerelésre szánt 540 milliárd forintot.
A lap megkérdezte a Miniszterelnökséget is, hogy valóban tervezik-e a paksi befizetések leállítását, ha pedig nem, hogyan szeretnék „fenntartani a rezsicsökkentés eredményeit”. A Miniszterelnökségtől egyelőre az NFM-hez hasonlóan nem érkezett válasz.