Lázár János: Magyarország kormánya a legnagyobb alföldi vasútépítési fejlesztésre készül
A Fidesz az egyetlen olyan politikai közösség, amely az Alföld fejlesztését fontosnak tartotta az elmúlt harminc évben – mutatott rá a miniszter.
A felnőtt lakosság több mint kétharmada nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással – derül ki az Ipsos március eleji felméréséből. A megkérdezetteknek csak a 22 százaléka szokott vasárnap vásárolni, azonban akkor a nagybevásárlást végezték el.
Az Ipsos 2015. március elején országos reprezentatív kutatást végzett a felnőtt magyar lakosság körében a vasárnapi zárva tartással és a bevásárlási szokásokkal kapcsolatban. A felmérés szerint a magyar lakosság a vasárnapokat jellemzően otthon tölti, de közel negyedük a hét utolsó napjára ütemezte eddig az élelmiszer- és háztartási cikkek beszerzését. Ez főként az aktív keresőkre volt jellemző, valamint Budapesten volt magasabb a vasárnapi bevásárlást végzők köre. A felnőtt lakosság több mint kétharmada nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással.
Az Ipsos azzal kapcsolatban végzett felmérést, hogy a március 15-én bevezetésre kerülő vasárnapi zárva tartás milyen hatással lesz hétvégi tevékenységekre, beleértve a tervezett és nem tervezett bevásárlásokat.
A lakosság 22 százaléka szokott vasárnaponként vásárolni, az aktív keresők és a fővárosiak nagyobb része járt vasárnap boltokba
A lakosság jellemzően jelenleg is otthon tölti a hétvégéit: a válaszadók 77 százaléka állította, hogy vasárnaponként olvas, tévézik, más szabadidős tevékenységet folytat otthonában, vagy éppen a családjával szervez programot. A megkérdezettek közel negyede, 22 százaléka szokott vasárnap élelmiszert vagy egyéb háztartási cikkeket vásárolni, 12 százalékuk pedig ekkor nézelődik vagy vásárol ruházati, lakberendezési vagy műszaki boltokban.
Az aktív keresők körében több a vasárnapi vevő: 28 százalék az aktív keresőknek szokott vasárnaponként élelmiszerboltokban vásárolni, míg tartós fogyasztási cikkeket árusító üzleteket 15 százalékuk látogat ilyenkor. Eltérést láthatunk ugyanakkor a lakóhely típusától függően is: a fővárosban élők mind élelmiszer, mind tartós cikk jellegű termékeket magasabb arányban szereznek be vasárnaponként, míg a községekben élők az átlagosnál kevésbé vásárolnak ezekből.
Vasárnapra a tervezett nagybevásrlásokat időzítették
A felmérésből kiderül: a vásárlók többsége olyan nagyobb üzleteket látogatott, amelyek ezentúl kötelesek lesznek vasárnap zárva tartani. A válaszadók több mint fele említette a hipermarketeket, 43 százaléka a nagyobb élelmiszerüzleteket, szupermarketeket, 29 százalék pedig diszkont üzletekben is rendszeresen vásárolt vasárnaponként. A vasárnapi vásárlók 10 százaléka vásárolt kisebb boltokban, míg a piacon csak 7 százalékuk.
A vasárnapi élelmiszervásárlások túlnyomó többsége rendszeres, tervezett „túra” volt: a hét utolsó napján vásárlók 85 százaléka állította, hogy előre megtervezett nagybevásárlást vagy kisebb készletfeltöltést intéz ilyenkor. A felmérés szerint megállapítható, hogy a vasárnapi bevásárlás jellemzően nem egy „jaj, most jutott eszembe, hogy nincs otthon tej” helyzet eredménye, hanem tudatosan megtervezett, szükséges elintéznivaló.
Szombat lesz az új vasárnap
A vasárnapi zárva tartásra a megoldást a bevásárlás elhalasztása jelenti, legalábbis a megkérdezettek kétharmada válaszolta ezt az Ipsos kérdésére. A válaszadók többsége ezután szombaton végzi majd el a bevásárlást, egynegyedük azonban kisebb, vasárnap továbbra is nyitva tartó boltokban tervezi elintézni a szükséges élelmiszerek, háztartási cikkek beszerzését.
Nem igazán hat a turizmusra a több idő
A kormányzati kommunikáció fontos eleme volt a törvénnyel kapcsolatban, hogy a felszabaduló idő miatt az várhatóan pozitívan fog hatni a turizmusra és vendéglátásra. A különböző turisztikai és vendéglátóhelyek hétvégi látogatásának gyakorisága meglehetősen alacsony a magyar lakosság körében: a válaszadók kicsivel több, mint egyharmada megy évente legalább egyszer moziba, múzeumba, koncertre vagy színházba. Valamivel több, mint felük kirándul a szabadban évente legalább egyszer, s hasonló az arány az éttermek, kávézók, cukrászdák látogatása esetén is (57 százalék). Fürdőt vagy wellness szállodát 31 százalék látogat legalább egy alkalommal egy évben, míg 58 százalék évente egyszer sem utazik el pihenés céljából. A válaszadók azonban mindössze 6 százaléka gondolja úgy, hogy ezek bármelyikére több időt szán majd a törvény életbe lépése után.
Kétharmaddal szavaznák le a vasárnapi zárva tartást
A felnőtt lakosság több mint kétharmada, 68 százaléka inkább nem, vagy egyáltalán nem ért egyet a kötelező vasárnapi zárva tartással. Egynegyedük érzi úgy, hogy az új törvény jelentősen megnehezíti az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek beszerzését, s ez az arány érzékelhetően magasabb, 32 százalék az aktív keresők körében. A válaszadók csak kevesebb, mint fele nyilatkozott úgy, hogy a törvény semmilyen nehézséget nem jelent majd bevásárlásainak megszervezésében. Az üzletek vasárnapi zárva tartásának következményeként 8 százalék gondolja úgy, hogy a törvény bevezetése után teljesen át kell szerveznie a hétvégéit. Bár ez csekély aránynak tűnik, valójában körülbelül 600 ezer embert érint.