A Virgo Systems kereskedelmi igazgatója szerint a héten bezárt közösségi oldal eladásából és működtetéséből sokféle dolgot megtanultak, ami a hasznukra válik. Gordon Ákos a Mandiner.startupnak adott interjúban hazai és külföldi, multi és mikro ügyfelekről, valamint saját startupjaikról is beszélt nekünk, és azt is elárulta, honnan jött a füredi irodanyitás gondolata.
A héten bezárt az iWiW, ami sokáig egybeforrt a Virgo Systems nevével. Nyolc éve, hogy megvette a Telekom, de az eladást követően is tovább fejlesztették és üzemeltették. Mi volt az iWiW-exit fő tanulsága a Virgo számára?
Nagyon sokfajta tanulsága volt – akár szakmai, informatikai. Az a csapat, aki ezt az időszakot végigcsinálta, és szerencsére nagyrészt a mai napig itt dolgozik, olyan tapasztalatokat szerzett, amit komoly projekten tud kamatoztatni. Másik oldalról be kell vallanunk őszintén, hogy menedzsment szempontból meg nagyon elkényelmesítette a céget. Nem tudtunk fókuszáltan az építkezésre koncentrálni. Teljesen az iWiW fejlesztésével, üzemeltetésével voltunk elfoglalva az eladást követően is. A fordulópont szerintem az volt, amikor a figyelem folyamatosan csökkent. Kevesebb lett a megrendelés az Origótól és elkezdtünk más piacok fele nyitni. Ilyen például, hogy elkezdtük a multi megrendelők mellett kis- és mikrovállalkozások, vagy magánbefektetői csapatok projektjeit is megvalósítani. Azt gondolom, most működünk egészségesen, erre az alapra építve tudunk folyamatosan nőni. A jelenlegi 75 fő is egy elég jó mérőszám, de a terv egy hatékonyan működő, 100 fő körüli közepes méretű vállalat.
A tevékenységük mekkora részét teszi ma ki a külső ügyfelek számára végzett fejlesztés, támogatás és egyéb szolgáltatás, illetve mekkora a saját projektek súlya?
Érzésre 70 százalék az ügyfeles munka. Nehéz pontosan meghatározni, mert egyrészt nagyon hullámzóak a befektetéseink, másrészt vannak résztulajdonban lévő projektünk is mint például a Mingo, ami saját is, meg nem is. Elsődlegesen mi mindig is ügyfeleknek fejlesztettünk termékeket, ez a core business, de a kezdetektől, még az iWiW előtt is volt saját projektünk (például a DirektMester) – mint ahogy az iWiW után is volt. Természetesen ezek nem belső játékprojetként kezelt, szabadidőben fejlesztgetett portálok, hanem dedikált csapattal, tervezetten kivitelezett termékek, célokkal, elvárásokkal. Ilyen projekteink a TestJockey, amely számos startup verseny díját nyerte meg, élesben van és folyamatosan gyűjtjük a felhasználókat, a Youmetry, amely béta teszt fázisban van, az Origó mellett a VS.hu-n és a 444-en is teszteljük és finomhangoljuk, illetve az Anti-SMS, amit még a nyár folyamán élesítünk.
A tervezett száz fős létszámmal a magyar ICT-piramis melyik részén helyezkednének el? Van-e plafonja a növekedésnek?
Elvileg még magyar viszonylatban is óriásira lehetne nőni. Szélesíthetnénk a portfóliónkat például hardver-értékesítéssel vagy szoftverlicenc-forgalmazással, de nálunk ezek alapvetően nem szerepelnek a cég stratégiájában. Mi a tervezett létszámmal továbbra is egyedi fejlesztésű, minőségi szoftvertermékeket szeretnénk szállítani, informatikai és agilis fejlesztési módszertani tanácsokat szeretnénk adni.
Mekkora az export részesedése az árbevételből?
Az utóbbi időszakban kifejezetten törekedtünk arra, hogy az itthoni megrendelői kört kiszélesítsük. Érettnek, tapasztaltnak és eléggé nagynak éreztük már magunkat egy külföldi ügyfél projektjének a megvalósítására. Alapvetően európai ügyfelekben gondolkodtunk és türelmesen kezdtünk el építkezni. Jelenleg egy nagy svájci partner pénzügyi jellegű rendszerét fejlesztjük a Virgo budapesti irodájából. A megrendelő termékgazdája jön Pestre a sprint demókra és a planningre. Emellett egyelőre csak kisebb munkák vannak, de idén már tudatosan és proaktívan is készülünk a terjeszkedésre – az ígéretek szerint őszre lesz angol, német, olasz nyelvű oldalunk is. A kérdésre válaszolva: egyelőre kicsi a súlya, húsz százalék körüli lehet.
Különböznek-e a külföldi megbízók szempontjai a hazaiakétól?
Közvetlenül nem vagyok szakmai kapcsolatban velük, de nem érzek jelentős különbséget a szempontjaikban. Azért jöttek hozzánk. mert professzionális munkát szeretnének, a svájci áraknál jóval olcsóbban. Ezt megkapják és ezért elégedettek.
Az új vállalkozásötletek jellemzően a cégen belül születnek, vagy kívülről érkeznek?
A teljesen saját tulajdonú ötletek jellemzően belülről érkeznek, de nem a felső-vezetéstől, hanem a csapat tagjaitól. A vegyesvállalatok esetében tipikusan a külső partner az ötletgazda. Itt a társulásnál nagyon fontos nekünk, hogy a partner rendelkezzen az adott területen komoly tudással.
A startup-projektjeik esetében mi az általános stratégia, saját kézben naggyá tenni őket, vagy már a növekedési fázisban kiszállni?
Azt kellene válaszolnom, hogy projektfüggő, de azzal igazándiból elkenném a választ. Mi alapvetően a termékek felfuttatásában vagyunk jók, arra vagyunk berendezkedve. Hosszú távú operációhoz vannak nálunk sokkal tapasztaltabb csapatok.
Miért hoztak létre a budapesti fejlesztőbázis mellett egy másikat is?
A növekedés mellett folyamatos toborzási gondokkal küzdöttünk. Alapvetően szeretünk saját csapattal dolgozni, ritkán alvállalkoztatunk. Elkezdtünk azon gondolkozni, hogy miért ne lehetne beindítani egy kis-Virgót egy műszaki képzéssel rendelkező vidéki város közelében. A felvételi beszélgetéseken mindig azt éreztük, hogy sokan csak azért élnek, dolgoznak Pesten mert itt van normális munka, itt tudnak fejlődni. A koncepció szerint egyrészt az alapcsapat mellé felveszünk az egyetemről frissen végzett vagy utolsó éves srácokat, másrészt rendszeresen illetve időszakosan Pestről is járnának le emberek.
Miért éppen Balatonfüredre esett a választás?
Egy gyors-szűrés után alapvetően Veszprémben gondolkoztunk, de egy véletlen folytán tudomást szereztünk a Balatonfüredi Innovációs Központról, ami egyből nagyon megtetszett, és végül szerintem jól döntöttünk. Azért a Balaton közelsége sem volt elhanyagolhat szempont.
Mi mindenben különbözik a balatonfüredi ICT-munkapiac a fővárositól?
Sajnos a legfontosabb különbség, hogy sokkal kisebb. Nem tudunk olyan ütemben fejlődni, amennyire szeretnénk, de ami érezhető, az a céggel szembeni lojalitás, és az a hála, hogy a szülővárosukban maradhatnak. Nem kell feltétlenül Budapestre költözniük, vagy órákat ingázniuk.
Felmerült-e bármikor, hogy magát a Virgót is eladják, illetve el tud-e képzelni ilyen szcenáriót a jövőben?
Nem tudom, hosszú távon mit hoz a jövő. Jelenleg a tulajdonosi kör nagyon fiatal és aktív. Egészségesen működünk. Nem érezzük szükségét tőke bevonásának, illetve a terveinket külső tőke bevonása nélkül is meg tudjuk valósítani. A saját életpályám tekintetében biztosan kijelenthetem, hogy a következő 5-10 évben is aktívan szeretnék dolgozni, részese szeretnék lenni a cég életének. Persze a termékeink piacra viteléhez, főleg, ha azok külföldi piacokat céloznak meg, keresünk partnereket: erős helyismerettel rendelkező szakmai, vagy akár pénzügyi befektetőt is.