Több mint hatvan éve él Amerikában. Kiismeri magát ebben az azóta nagyon megváltozott országban?
Tudja, az embereknek Amerikáról sokszor a nagyvárosok jutnak eszébe, pedig ezek tulajdonképpen megszűnőben vannak. Ez egy óriási ország, óriási különbségekkel. Az amerikai vidéki élet aránylag egészséges. Osztályokról beszélni Amerikában majdnem teljesen értelmetlen, de óriási tömegek, főleg a középosztály tagjai vonultak ki a városokból. Amikor Amerikába érkeztem, Philadelphiában laktam, ott kaptam állást, és ott is éltem egy darabig, amíg meg nem házasodtam. Ma 25 mérföldre lakom Philadelphiától, és van, hogy hónapokig nem megyek a nagyvárosba. Miért is mennék? A forgalom sűrű, én pedig öregszem. Alig van barátom, ismerősöm, vagy rokonom, aki még a városban él.
A magyar emigrációval tartotta a kapcsolatot?
Igen, de nem szorosan. Főleg két amerikai magyar volt, akivel jó kapcsolatban, barátságban voltam, és akik sokszor eljöttek engem meglátogatni vidékre: a kisgazda Varga Béla és a parasztpárti Kovács Imre, mindketten '47-es emigránsok. Én egy kicsit megelőztem őket, néhány hónappal korábban mentem el.
És mi a helyzet az amerikai jobboldalba betagozódó olyan emberekkel, mint például Molnár Tamás?
Molnár Tamást jól ismertem, intelligens ember volt. Molnár Amerikában kötött ki, de Franciaországban tanult, egész műveltsége francia volt. Nem érdekelte az angolszász világ.
Talált viszont egy olyan barátot, aki jól értette a közép-kelet-európai problémákat. George Kennannel kiadott levelezése néhány éve magyarul is olvasható. Hogyan lettek barátok, levelezőtársak?
Teljesen véletlenül. Minden emigráns előnye, hogy a szülőhazáját képviseli: Németország például nagy ország, de a német irodalmat és történelmet sokszor német emigránsok képviselték Amerikában. Ez különösen igaz a kis kelet-európai országokra. Írtam 28 éves koromban egy cikket, egy kis tanulmányt Oroszország és Kelet-Európa – nem politikai – viszonyáról. Kennan akkor már amerikai nagykövet volt Moszkvában, és elküldtem neki a levélben a cikket. Erre ő kétoldalas levéllel válaszolt. Barátságunk olyan szorossá vált, hogy amikor a második, tüneményes feleségem meghalt, Kennan 101 évesen is el akart jönni a temetésére! Már nagyon rozoga volt, úgy kellett lebeszélnem arról, hogy felkeljen a betegágyból.
Az amerikai paleokonzervatívok egyik ősatyja, Russell Kirk írt előszót a történelmi tudatról szóló könyvéhez.
Nagyon jóban voltam Kirkkel, de szellemileg Kennan magasabban állt. Kennant soha nem érdekelte a publicitás, mindig egyedül állt. Kirk tulajdonképpen az irodalomhoz és a filozófiához sokkal jobban értett, mint a történelemhez, Kennan pedig fordítva. Tessék elképzelni, Kennant le kellett mondatni! Sztálin azt akarta, hogy mondjon le a nagykövetségről, mert úgy gondolta, „ez az ember bennünket túl jól ismer”! Kennan tökéletesen beszélt oroszul.
Ha már történelem: történelmi tudatról szóló könyvében az objektív történetírás lehetősége ellen érvelt.
A XIX. században Lord Acton még azt gondolta, végre meg lehet nézni például a francia, porosz levéltári iratokat is, és akkor a waterlooi csata leírása el van intézve. De hát nincs elintézve. Nem csak a történelemről van szó: a tudat és a tudós viszonya megkerülhetetlen és elválaszthatatlan.
Nem rejti véka alá katolicizmusát. Mi a helyzet a tudós hitével?
Én ezt nem hangoztatom, nem teszek magamra címkét. A probléma azért nehéz, mert legyen szó katolikusról, zsidóról, vagy mohamedánról, a hit elválaszthatatlan a hinni akarástól. Elválaszthatatlan, hogy miben hiszünk és miben akarunk hinni. Nem csak a vallásról beszélek, hanem mondjuk a feleségem erkölcséről. Ez egy emberi gyengeség, de ez az emberi gyengeség benne van az emberi természetben, nem lehet kizárni.
A modern történészek nem akarják felvállalni ezt a személyes elemet?
Itt-ott ez most már kezd változni. Itt-ott.
Szembeszállt azzal a felfogással is, hogy a „mi lett volna ha?” nem történelmi kérdés.
Ennek a kérdésnek benne kell lennie a gondolkodásunkban, legyen szó történelemről, vagy a fiam bizonyítványáról. Minden emberi tudás aktuális, de ugyanakkor potenciális is. Sok lehetőség áll fenn, amelyek ítéleteinkben is benne foglaltatnak. Ezt sok ember nem látja, főleg gazdasági kérdésekben mondják, hogy valami „konkrét dolog”. Pedig miért vásárol valaki ezüstrészvényt? Mert azt hiszi, hogy az ezüst fel fog menni.
Diagnózisa szerint egy nagy kor, a polgári kor végén élünk.
De ne tessék arról kérdezni, hogy mi jön utána, mert én nem vagyok próféta. Mindez a történelmi tudattal kapcsolatos: a középkori ember a középkor végén még hiába látta, hogy valami változik, arról fogalma sem volt, mi ez. Ma, a történelmi tudat fejlődésével már nem kell nagy ész ahhoz, hogy lássuk, a polgári kor végén vagyunk.
Kedvenc történésze, Alexis de Tocqueville sokat foglalkozott a demokráciával. Hogy látja, fátum a demokrácia, vagy ahogy Tocqueville gondolta, a gondviselés munkáját kell sejteni mögötte?
Tocqueville nagyon nagy tudású ember volt. Sokan A demokrácia Amerikában című könyvéről ismerik, ami nem is Amerikáról, hanem a demokráciáról szól. Azt állította, az arisztokratikus kornak vége, demokrácia lesz. Pontosan látta a tömegdemokrácia hátrányait és bűneit is, de élete végén arra jutott, hogy a demokrácia Isten akarata. Az arisztokratikus kor nem jön vissza, ezért a kérdés nem az, hogy demokrácia lesz-e vagy sem, hanem hogy milyen demokrácia lesz.
Említette, hogy nem szeretne jövendölni, de professzor úr szerint milyen demokrácia lesz?
Bizonyos válságjelek, az olcsóság, a barbárság már jelentkeztek. Nem tudni, hogy hova tartanak ezek a folyamatok, és mekkora lesz a hatásuk. Ezt nem tudom megmondani.
Korábban is szorgalmazta a haladás felülbírálását, pedig manapság a válság kapcsán minden a GDP-növekedés körül forog.
Ezek számok. Nem érdekes.
Azt írja, eltűnt a reakciós típus.
Amerikában látni, amiről már beszéltünk is, hogy a konzervatív és a reakciós között nagy különbség van. A konzervatív hisz a haladásban: szerinte ha nem volnának szocialisták, ateisták, rossz emberek, akkor a haladás még tovább jutna. Nem ilyen egyszerű ez. Nem csak én mondom, nagyon okos emberek állítják, hogy a törés már nem a jobb- és a baloldal között van. Ahogyan Wendell Berry, nagyszerű amerikai barátom mondta: a törés azok között van, akik azt hiszik, hogy az ember gépezet, illetve akik azt hiszik, hogy az ember teremtmény, Isten teremtménye.
Át kell értékelni a környezetvédelem fontosságát is?
Ezt is lehet ideologizálni, elcsépelni. Én Budapesten születtem, de valahogy mindig vidéken akartam élni, és így is történt – olyannyira, hogy még a községi kormányzatban is kénytelen-kelletlen vállaltam valami szerepet. Látok itt viszont egy komoly változást: növekedett azok presztízse, akik a mechanikus haladást kétellyel szemlélik, akik szerint nem jó még egy nagy autópályát építeni. Én ezt képviseltem, amikor a községi kormányzatba bekerültem. Húsz-harminc év után a kollégáim nagy része már nem tart csodabogárnak.
Ezek szerint ma még nagyobb szükség lenne reakciósokra?
A reakciós csak egy szó, és a reakciós se legyen mindenben kizárólag negatív. Ne legyen szlogen.