Kimondta a vezető politikus: Új stratégia kell annak érdekében, hogy az USA-EU-Kína háromszögben ne az EU legyen a vesztes
A politikus szerint az EU és Magyarország érdekeivel is ellentétes lenne egy gazdasági hidegháború.
Jó lenne végre felfedezni, hogy nemzetközi szinten milyen erő van a kultúrában, a hozzá kapcsolódó turizmusban, és az is tény, hogy kultúra nélkül nehézkes a diplomácia – vélekedett a Művészetek Palotáját (Müpa) másfél éve vezető Káel Csaba, aki azt is hangsúlyozta, hogy különböző produkciókkal, kezdeményezésekkel nyitnak jövőre a fiatalok felé.
A vezető az idén strukturális változtatást vezetett be a programszerkesztésben: az éves helyett áttértek az évad szerinti műsortervezésre. Mint Káel Csaba elmondta, ez a megoldás előnyösen hat a hazai és külföldi társintézményekkel kiépült kapcsolatokra és a kulturális turizmus erősítésére.
„Úgy alakítottuk át a szerkesztést, hogy a Magyar Turizmus Zrt. és más turisztikai szervezetek jó időben, csaknem egy évvel előbb ajánlhassák a magyar kulturális programokat, nemcsak a Művészetek Palotája, hanem például a Szépművészeti Múzeum vagy az Operaház és mások eseményeit. A kultúra iránt érdeklődő utazó a minőségi kategóriába tartozik, rendkívül értékes Magyarország számára, mert igényes a szállására, arra, hogy hol étkezik, milyen bort kóstol…” – mondta el a vezérigazgató.
A „klaszterszerű összefogás, amelyet ezek a kulturális intézmények alkotnak, létkérdés. Hiszen, ha egy múzeumban vagy a másik házban kiemelkedő színvonallal találkozik az érdeklődő, de a harmadikban nem ugyanazt a magas minőséget kapja, az az egészre vet rossz fényt” – emelte ki az együttműködés fontosságát.
A döntéshozóknak fel kell hívni a figyelmét arra, hogy milyen erő van a kultúrában. „Tényleg fejlesztési ágazat, amelynek a »termékei« a világpiacon gyorsan értékesíthetők, és hosszú távú hatásuk is van. Tavasszal Ománban jártunk a Magyar Állami Operaházzal együtt. Egy-két héttel a vendégjáték után több kinti magyar érdekeltségű cég vezetőjétől kaptam köszönő leveleket, mert a hivatalokban, intézményeknél, ahol eddig akár évekig is hiába »előszobáztak«, a fellépésünk után kitárultak az ajtók. A kultúra igenis szükséges a diplomáciához” – fogalmazott Káel.
Kiemelte, a Müpa a minőségi kultúrát képviseli, ennek egyik legfontosabb ága az európai zenei kultúra, amely kiállta az idők próbáját, valószínűleg azért, mert olyan pszichológiai és érzelmi tartalmat nyújt az embernek, ami létszükséglet. Káel Csaba tapasztalatai szerint nemcsak az európai emberek ismerték fel ennek fontosságát, hanem például a japánok és a kínaiak is. Utóbbiak érdeklődése most elemi erejű, és mivel ezzel a Müpa egyedül nehezen birkózna meg, ezért a hazai és nemzetközi koprodukciók létrehozására is kiemelt figyelmet fordítanak.
Káel Csaba beszámolt arról is, hogy a Művészetek Palotájában januártól új műfaj jelenik meg, a cirkuszszínház, elsőként a kanadai Cirque Éloize vendégszereplésével. Az új műfaj egyrészt formálja a technikailag kitűnően felszerelt Fesztivál Színház programkarakterét, másrészt alkalmas arra, hogy a fiatalokat a Müpába vonzza. „A látványos, bravúros, szórakoztató, ugyanakkor magas színvonalú műsorokkal szeretnénk megszólítani a fiatalokat, és bízunk abban, hogy más programjaink iránt is érdeklődnek majd” – hangsúlyozta Káel.
A márciusban megnyíló Budapest Music Centerrel együtt szeretnék a kortárs zenét üggyé tenni. „A világban elismertek a magyar komponisták, a hazai közönség azonban furcsa viszonyban van velük. Bécs az egyik legkonzervatívabb zenei ízlésű város, mégis megcsinálta a Wien Modern mozgalmat és fesztivált, ami ma már egyik emblematikus programja a városnak. Hasonló kezdeményezésről beszélgetünk, mert egy ilyen program a mi életünkről tudósít, a mi tevékenységünk lenyomata lehetne” – részletezte.