Az új városvezetésnek új szemlélettel kell megközelítenie a közösségi közlekedés kérdését. Komoly szakembergárda készül arra, hogy Budapest városvezetésében új modellt vezessen be. Nagyon komoly, intézményi-strukturális változást tervezünk, a jelenlegiek ugyanis akadályozzák a hatékony működést. Szakítunk azzal a hagyománnyal, ami az elmúlt években jellemezte a fővárost a szocialista-szabad demokrata irányítás alatt – adta meg a szerdai konferencia apropóját megnyitóbeszédében György István, akiről már sokan megírták, Tarlós István első számú helyettese lehet egy fideszes győzelem esetén. A rendezvényre meghívták gyakorlatilag az összes olyan fontosabb civilszervezetet, akik rendszeresen véleményt fogalmaznak meg Budapest közlekedésével kapcsolatban – valószínűleg közel járunk az igazsághoz, ha azt mondjuk: a fideszes városvezetés adni fog az itt megfogalmazott véleményekre, de minimum figyelembe veszi és megfontolja őket.
Túl olcsó a parkolás, lehetne drágább
A buszok számának növelését szorgalmazta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke, aki szerint buszokkal sokkal gyorsabban és olcsóbban lehetne a közösségi közlekedést fejleszteni, mint kötött pályás járművekkel. Ez persze nem jelentené azt, hogy száműznék a városból a villamosokat: az eddigi szolgáltatások szinten tartását javasolja a zöld szakértő, aki egyben részecskeszűrők felszerelését is javasolja a járművekre a levegőszennyezettség csökkentése érdekében. A Levegő Munkacsoport rendes menetrend-tervezővel ellátott BKV-honlapot, forgalomcsillapított utcákat, dugódíjat, alacsony kibocsátású övezeteket városon belül, olcsóbb menetdíjakat szeretne – a példa Lukács szerint Szingapúr, ahol már 1975-ben bevezették az útdíjat, de nem a környezetvédelem, hanem a versenyképesség növelése érdekében.
A parkolásban továbbra is hiánygazdaság van, állítja Lukács, aki szerint túlságosan alacsonyak a budapesti parkolódíjak, ezért a szakértő a piaci alapon működő parkolásszabályozást tartja kívánatosnak. „Mivel jövőre úgyis fel kell újítani a Kossuth Lajos utca burkolatát, mi szorgalmazni fogjuk, hogy legyen kerékpársáv, buszsáv és villamos is közlekedjen rajta” – mondta a szakértő, aki megvizsgálná a fővárosban a közösségi autóhasználat lehetőségét is. Lukács András reméli, megvalósul végre a társadalmi részvétel is a fontosabb döntések előkészítésekkor – de lehetőleg ne tüntetések formájában.